اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

امیدی به روشنایی آب/ روایتی از ابرپروژه‌های آبی که دولت سیزدهم به نتیجه رساند

یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشت، دولتی که با شعار مردمی بودن جای خود را بین مردم باز کرد و حالا در یکسالگی با کار و پیگیری جهادی پروژه‌هایی را افتتاح کرده که سال‌ها روی زمین مانده بود؛ پروژه‌هایی به روشنایی آب.

امیدی به روشنایی آب/ روایتی از ابرپروژه‌های آبی که دولت سیزدهم به نتیجه رساند

خبرگزاری فارس، سردبیری استانها؛ آب در پیکره زمین همچون خون در اندام آدمی است. باید همواره جریان داشته باشد و موجودات را مشروب سازد تا حیات ادامه پیدا کند. زندگی همه انسان‌های روی زمین به آب وابسته است و بدون آب زندگی وجود نخواهد داشت.

ماه گذشته برای مدتی کوتاه آب شرب مردم شهرکرد دچار آلودگی شد و زندگی اکثریت خانواده‌های ساکن این شهر را به مخاطره انداخت؛ در خوزستان سال‌هاست که مردم آب آشامیدنی خود را یا از فروشندگان دوره گرد می‌خرند و یا با استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی آب مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند که هر دو شیوه آن بسیار پرهزینه است و فشار مضاعفی را به مردم این استان وارد می‌کند. همچنین قطعی مقطعی آب در استان قزوین و همدان نیز موجب شد تا طی روزهای اخیر زندگی روزمره مردم با مشکل مواجه شود.

طرح آبرسانی غدیر و تامین آب ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان

از دولت محمود احمدی نژاد طرح آبرسانی غدیر که از آن به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه نام برده می‌شود در خوزستان آغاز به کار کرد تا آب آشامیدنی با کیفیت از رودخانه‌های خوزستان به شهرهای مختلف خوزستان برسد و معضل آب شرب بی‌کیفیت را برای همیشه حل کند.

این پروژه که باید زودتر از اینها و در دولت‌های قبل افتتاح می‌شد اما به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه، «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور کشورمان در اولین سفر استانی خود به خوزستان یکی از مصوبات استانی را افتتاح این ابرپروژه قرار داد.

رئیس جمهور صبح روز جمعه یازدهم شهریورماه و یکسال پس از اولین سفر استانی خود به این استان، برای چهارمین بار به استان خوزستان سفر کرد تا ابرپروژه‌ آبرسانی غدیر را افتتاح کند. به طوری که با افتتاح این طرح، آب شرب ۲۶ شهر و بیش از یک هزار و ۶۰۰ روستای خوزستان از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کرد.

رئیسی: پروژه «غدیر» با دست توانای مهندسان ایرانی به نتیجه رسید

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه افتتاح طرح بزرگ آبرسانی غدیر، اظهار کرد: کاری که پیش بینی می‌شد حداقل سه تا چهار سال طول بکشد امروز به دست توانای مهندسان، کارگران و مدیران جهادی پس از ده ماه به بهره‌برداری رسید و ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۰ روستا می‌توانند از آب این طرح بهره‌مند شوند.

وی افزود: آبی که مربوطبه استان و برای استان طراحی و اجرا شده است و در این اقدام بیش از دو هزار نفر شبانه روز کار کردند که ما برای کار این عزیزان احترام قائل بوده و از آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: طراحی، اجرا و تجهیزات به کار رفته در این طرح ایرانی است و باید به آن افتحار کرد، این نشان می‌دهد این ظرفیت‌ در کشور وجود دارد که پروژه‌ها دست مدیران جهادی به نتیجه برسند.

وزیر نیرو: کیفیت آب غدیر دارای بالاترین استاندارد است

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در آیین بهره‌برداری از این طرح با بیان اینکه میزان کیفیت آب در طرح آبرسانی غدیر دارای بالاترین استاندارد است، گفت: در سال گذشته ای سی آب در برخی شهرها به ۸ هزار هم می‌رسید و این آب بسیار شور و غیرقابل استفاده بود اما اکنون این ای سی از ۸ هزار به ۵۵۰ رسیده است و این ای سی از بهترین و مطلوب ترین آب به شمار می‌آید.

 

 

آب در چند قدمی همدان

با وجود اخطارها و هشدارهایی که در خصوص بی‌‌آبی و کم‌آبی طی سالیان گذشته در همدان داده می‌شد تا به قطعی نرسیم، اما سرانجام آنچه نباید، اتفاق افتاد و از ۲۰ مرداد قطعی آب در مناطق مختلف شهر همدان شروع شد.

پروژه آبرسانی به همدان از سد تالوار که ۱۷ سال بود، با کندی پیش می‌رفت با دستور وزیر نیرو روند سرعتی به خود گرفت به طوری که با سفر وزیر به همدان و بازدید از پروژه وعده سه هفته‌ای برای اتصال آب این سد به همدان داد و همین باعث شد پروژه به‌طور شبانه‌روزی پیش رود.

با آغاز قطعی آب و در مضیقه بودن شهروندان، بسیج همگانی برای تامین آب شرب شهر در دستور کار قرار گرفت و مردم کشورمان که نشان دادند هیچگاه یکدیگر را تنها نمی‌گذارند، دست به کار شدند. از اکیپ‌های فنی و تخصصی برای پروژه آبرسانی گرفته تا تانکرهایی که از شهرهای مختلف راهی همدان شدند، مواردی بود که نشان داد همدان تنها نیست و هشتک «همدان تنها نیست» راه انداختند.

آبرسانی به همدان زودتر از وعده وزیر نیرو

خط اضطراری «بای‌پس» پروژه‌ای است که بناست معادل ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه از سد تالوار به سد آبشینه را پشتیبانی کند، به‌طور شبانه‌روزی و در ۶ جبهه کاری پیش رفت و اکنون با اتمام عملیات حفاری و لوله‌گذاری، تنها ۸۰۰ متر از لوله‌گذاری باقی مانده که پس از انجام مقدمات تکمیلی به زودی آب به ایستگاه پمپاژ سد آبشینه خواهد رسید.

اتصال ۵۸ چاه کشاورزی به شبکه آب همدان

در کنار عملیات آبرسانی، در ایام بی‌آبی همدان کشاورزان هم پای کار آمدند و با در اختیار گذاشتن چاه‌های کشاورزی برای آبرسانی به همدان، آبی بر روی آتش بی‌آبی شدند و با شعار «نذر آب» و «همدان تنها نیست» هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شد. اتصال ۵۸ چاه‌ کشاورزی با آبدهی ۴۶۰ لیتر در ثانیه به شبکه آب همدان در روند رفع بحران آب بسیار تاثیر‌گذار بود و توانست ضمن ایجاد پایداری نسبی در شبکه، ساعات قطعی آب مشترکان را نیز کاهش دهد.

حفر ۱۲ حلقه چاه در آق‌حصار و اتصال به شبکه آب همدان

در این راستا علاوه بر اتصال چاه‌های کشاورزی، حفر چاه در منطقه آق‌حصار نیز در دستور کار قرار گرفت به طوری که هفت حلقه چاه با ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد مدار بهره‌برداری شد، هرچند با حفاری دو حلقه چاه جدید و دو حلقه چاه دیگر که به زودی حفاری می‌شود، در مجموع ۱۲ حلقه چاه به شبکه آب همدان متصل خواهد شد.

ابرپروژه ۱۴۰ کیلومتری و حل مشکل آب به مدت ۳۰ سال

به جز اقدامات اضطراری برای آبرسانی به همدان، ابرپروژه طرح انتقال آب به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر از که مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است با قدرت در حال انجام است، طرحی که آب ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح‌آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل‌تپه و شیرین‌سو و ۱۵۹ روستا را تامین می‌کند و می‌تواند مشکل آب را تا ۳۰ سال حل کند.

 

 

ابرپروژه‌هایی که به جای ۱۳ ماه در ۱۳ روز جمع شد

اواسط مردادماه سال جاری با گل آلود شدن چشمه کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، آب شرب بسیاری از محلات شهرکرد، ۷ شهر استان و ۳۴ روستا قطع و یک بحران گریبانگیر مردم و مسئولان استان شد. مردم با صبر بی‌نظیر و مسئولان با تلاش شبانه روزی، بحران بی‌آبی را در کمتر از دو هفته حل کردند.

پایان تنش آبی پس از ۱۳ روز/ نیاز آبی شهرکرد تامین شد

علی حیدری معاون امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه سی ام مردادماه در جمع خبرنگاران از پایان تنش آبی پس از ۱۳ روز در این استان خبر داد و گفت: طرح پدافندی عمان سامانی برای تامین آب شرب بخشی از شهرکرد از سه روز گذشته وارد مدار شده است و در مجموع آبی که از طرح عمان سامانی و تصفیه‌خانه سامان به شهرکرد انتقال داده می‌شود، حدود ۱۶۰ لیتر بر ثانیه است.

وی افزود: در طرح فدک نیز آبرسانی از مخازن تا تصفیه‌خانه شهرستان بن انجام شده است و ظرف یک روز یا دو روز آینده به غرب شهرکرد خواهد رسید. با توجه به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ تصفیه‌خانه خلک نیز ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شهرکرد می‌شود و ۱۵۰ لیتر نیز از طریق چاه‌های کشاورزی تامین شده است.

حیدری ادامه داد: در مجموع با اقدامات صورت گرفته‌، نیاز آبی شهرکرد تامین شده است، اما با توجه به خالی بودن مخازن و عقب‌ماندگی در مصرف آب تا حدودی کمبود وجود دارد و بحران نداریم.

تامین آب شرب پایدار ۳۰۰ روستا در چهارمحال و بختیاری با جدیت دنبال می‌شود

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه سوم شهریورماه در جلسه قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) که با حضور رئیس سازمان بسیج برگزار شد، با بیان اینکه ۳۰۰ روستا در چهارمحال و بختیاری فاقد منبع تامین آب شرب پایدار هستند، اظهار کرد: در گام اول باید ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان تا قبل از فرارسیدن فصل بارندگی عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی در استان تسریع و به پایان برسد، آبرسانی سیار به ۱۵۰ روستا نیز در دستور کار قرار دارد.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه در طرح «آبخیز تا جالیز» با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و وزارت جهادکشاورزی در استان‌ها اجرا خواهد شد، گفت: در گام اول احداث ۱۵ سد خاکی پیشنهاد شده است، همچنین درصدد هستیم برای افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و مدیریت مصرف آب در این حوزه یک‌هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت می‌رود که در آن آبیاری نوین مورد تاکید است.

تصفیه خانه «بن» بعد از ۱۷ سال افتتاح شد

احمدرضا محمدی عصر روز دوشنبه هفتم شهریورماه در حاشیه مراسم بهره برداری از تصفیه خانه بن اظهار کرد: این تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان می‌تواند جمعیت ۲۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار دهد و پساب خروجی این طرح قابلیت استفاده در کشاورزی و صنعت را بر اساس استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

وی افزود: مطالعات طرح تصفیه خانه بن از سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ فقط حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دولت سیزدهم، ۶۰ درصد باقی‌مانده طرح، در یک سال تکمیل شد.

 

 

پروژه انتقال آبی که در دولت رئیسی بعد از ۱۶ سال تکمیل شد/ دولت روحانی: خزانه خالی است

مرداد ماه سال گذشته و درست چند روز قبل از پایان دولت روحانی بود که انتشار تصویر نامه‌ای در کانال‌ها و گروه‌های شهر آبیک قزوین، آب پاکی را روی دست مردم و مسئولان این شهرستان ریخت. در این نامه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نقل از رئیس جمهور اذعان کرده بود که «موجودی وجود ندارد» و این جمله خبر از خالی بودن خزانه دولت می‌داد.

داستان از ترماه سال ۸۵ شروع شد، زمانی که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم به همراه هیاتی بلند پایه به استان قزوین قزوین سفر کرده بود، وارد آبیک شد و در جمع مردم این شهر گفت: همان طور که مردم آبیک، یک و یک هستند، آب آبیک هم باید یک باشد و قول داد آب سد طالقان به این شهر برسد و رفت اما در عمر هشت ساله این دولت برای این پروژه عملا اقدام خاصی نشد.

پس از گذشت ۱۶ سال، دولت دوازدهم در اجرای پروژه خط انتقال آب آبیک در جا زد و پروژه خاک خورد. به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز تا سال ۹۹، پروژه خط انتقال آب آبیک عملا از پیشرفت چندانی برخوردار نبوده و حدود ٨ درصد بود که واقعا عدم پیگیری مجدانه برای این پروژه از سوی مسئولان وقت در ۶ سال عمر دولت قبلی، محرز بود تا اینکه با ورود جدی مسئولان فعلی اعتبارات خوبی به طور نقد برای این پروژه لحاظ شد و با پیگیری های انجام شده، پروژه جان دوباره گرفت و جلو رفت.

 

 

طرح آبرسانی به آبیک با حضور وزیر نیرو افتتاح شد

بالاخره در شنبه ۲۹ مردادماه، طی مراسمی با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسؤولان استان قروین و شهرستان آبیک، روبان طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک قیچی شد.

تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی در دولت سیزدهم برای تکمیل این پروژه، سرانجام آرزوی دیرینه مردم شهر آبیک برآورده شد و پس از ۱۶ سال و حدود دو ماه از قول دولت نهم مبنی بر رسیدن آب سد طالقان به آبیک، چند روز پیش آب سد وارد مخزن و شیرها و لوله های آب شهر آبیک شد.

علی محرابیان وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به استان قزوین رئیس جمهور شخصا از بنده خواستند به صورت ویژه پیگیر پروژه آبیک باشم و پشتیبانی‌ها و دستوراتی که دادند موجب تامین اعتبارات لازم برای خط انتقال آبیک شد که خط انتقال شهر زیاران هم امسال باید اجرایی و آب سد طالقان به این شهر برسد.

وزیر نیرو ادامه داد: مرحله نخست آبرسانی که به شهر آبیک بود با یک اقدام خیلی سریع و ضربتی از سال گذشته شروع شد و طی چند ماه گذشته با سرعت بسیار خوب به مرحله بهره برداری رسید که بخشی از خط انتقال، خطی است که آب کل استان را تامین می کند و شامل لوله ۱۶۰۰ میلی‌متر است که اجرا شده و بخشی هم در خط آبیک قرار داشت که به اجرا و به اتمام رسید.

محرابیان اضافه کرد: برای اجرای مابقی طرح آبرسانی از سد طالقان به  مابقی شهرها و روستاهای استان قزوین مناقصه در حال اجراست و با تعیین پیمانکار ادامه خط با سرعت آبرسانی آبیک، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

 

 

آب شیرین خلیج فارس به یزد می‌رسد

حدود دوماه قبل عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه، عملیات نهایی انتقال آب شیرین خلیج فارس به شهر یزد در حال انجام است، اظهار کرد: ان‌شاالله بزودی بصورت آب شرب در اختیار شهروندان عزیز یزدی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آب انتقالی خلیج فارس قبلا هم وارد استان یزد شده بود اما بصورت صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت که قرار است طی روزهای آینده، آب انتقالی خلیج فارس بصورت آب آشامیدنی به مخازن یزد منتقل شود و به امید خدا می‌توان در تابستان که بارها در طی سالیان گذشته شاهد قطع یا افت فشار آب بودیم و شهروندان عزیز یزدی هم گلایه زیاد داشتند کمتر شاهد این نارضایتی باشیم.

 

فیلم| توضیحات استاندار در خصوص خط انتقال آب خلیج فارس به یزد

استاندار یزد در جریان بازدید از خط پدافندی آب استان گفت: جلسات کمیته آب برای کاهش تنش‌های آب چهار استان خوزستان، یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در سطح چهار استاندار و وزیران مربوطه برگزار می‌شود.

 

 

بهره برداری از طرح شیرین‌سازی آب‌های ژرف در استان سیستان و بلوچستان

روز هفتم شهریور ماه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر به شمال استان سیستان و بلوچستان برای افتتاح و بهره برداری از طرح شیرین‌سازی آب‌های ژرف در منطقه سیستان، اظهار کرد: همزمان با بهره‌برداری از چاه ژرف شماره ۳، یک واحد آب‌شیرین‌کن به ظرفیت هزار متر مکعب در شبانه‌روز به همراه خط انتقال وارد مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ستاری خاطرنشان کرد: فاز نهایی آب شیرین‌کن به ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز تا پایان سال به بهره‌ برداری می‌رسد.

۷ حلقه چاه دیگر تا پایان سال در منطقه سیستان حفاری می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: حجم سرمایه‌گذاری این طرح ۵۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات خرید تضمینی آب وزارت نیرو است؛ به منظور بهره‌برداری از آب شیرین در شبکه در ۲ هفته خط انتقالی به طول پنج کیلومتر، با لوله ۲۵۰  پلی اتیلن توسط شرکت آبفا و با همکاری نیروی زمینی سپاه و قرارگاه قدس جنوب شرق در قالب طرح محرومیت‌زدایی اجرا شد.

قاسمی با اشاره به این که برای راه‌اندازی این خط ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: با توجه به برنامه های دولت سیزدهم و ادامه حفاری و شیرین سازی در سیستان، عدم وابستگی به آب های مرزی را شاهد باشیم. قرار است تا پایان سال ۷ حلقه چاه دیگر نیز در منطقه سیستان حفاری شود.

در حال حاضر ۳ چاه عمیق آب ژرف در منطقه سیستان و در شهرستان‌های هامون و نیمروز وجود دارد و قرار است به منظور تامین آب پایدار منطقه تعداد این چاه‌ها افزایش یابد.

 

 

پروژه انتقال آب به سنندج با سرعت خوبی در حال اجرا است

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو روز شنبه یکم مردادماه با همراهی معاونین حوزه آب و آبفا و رئیس حوزه کرخه و مرزی غرب در سفری کوتاه به کردستان از سد آزاد و سامانه انتقال آب بازدید کرد و در جریان اجرای پروژه‌های حوزه آب استان قرار گرفت.

وزیر نیرو در حاشیه این بازدید به پروژه‌های در حال اجرای حوزه آب در استان کردستان اشاره کرد و گفت: سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج یک سامانه بزرگ برای تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های مختلف استان است که بخش انتقال آب آن به سنندج با سرعت خوبی در حال اجرا است.

پروژه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج تا مهرماه به اتمام می‌رسد

محمد فرهاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان دوازهم مردادماه در جمع خبرنگاران استانی با بیان اینکه طول پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج ۲۷ کیلومتر است، اظهار کرد: تاکنون لوله ۲۳ کیلومتر تامین شده و ۲۱ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی افزود: این پروژه در صورت تامین اعتبار و عدم ایجاد مشکل در روند کار، تا مهرماه امسال اجرایی خواهد شد.

موافقت دولت با اختصاص اعتبار برای تکمیل عملیات انتقال آب به سنندج

روز گذشته، هیئت وزیران به منظور مدیریت خشکسالی و رفع معضل تنش آبی در شهرستان سنندج، مبلغ یک هزار میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بابت تأمین آب شرب بهداشتی این شهرستان و انجام اقدامات پیشگیرانه و نیز تکمیل عملیات پروژه انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج در استان کردستان، اختصاص داد.

همچنین شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام کار، گزارش عملکرد این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کند.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول