اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ر‌شد تولید در سال جاری/ عرضه و تقاضای روغن خوراکی پس از اصلاح ارز ترجیحی متعادل شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح آمار تولید در ۴ ماهه اول سال جاری گفت: در این مدت تولید فولاد خام 5.4 درصد، شمش آلومینیوم ۱۵.۷ درصد، آلومینا ۸.۴ درصد و کنستانتره زغال سنگ ۲۰ درصد رشد داشته است.

ر‌شد تولید در سال جاری/ عرضه و تقاضای روغن خوراکی پس از اصلاح ارز ترجیحی متعادل شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی امین امروز در نشست خبری با بیان اینکه مهمترین شاخص اقتصادی میزان تولید است، اظهار داشت: ما در سال جاری در اغلب محصولات رشد تولید قابل توجه داشته‌ایم و این روند نشان‌دهنده فعالیت بخش صنعت معدن و تجارت است.

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد آمار ۴ ماهه اول تولید در  سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: تولید فولاد خام 5.4 درصد رشد و شمش آلومینیوم ۱۵.۷ درصد رشد تولید داشته است.

وی اظهار داشت: آلومینا ۸.۴ درصد رشد تولید داشته است و کنسانتره ذغال سنگ ۲۰ درصد رشد داشته است.

* رشد 250 درصدی تولید خودرو سواری کامل در سال جاری

فاطمی‌امین اظهار داشت: تولید خودروی سواری کامل طی مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است، البته در تولید بعضی از محصولات مانند کمباین کاهش تولید داشته‌ایم.

وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص کاهش ۲۶ درصدی تولید روغن خوراکی افزود: این مسأله کاملا قابل توجیه است و بعد از حذف ارز ترجیحی این اتفاق افتاد بنابراین کاهش تولید موجب کمبود در بازار نبوده است بلکه عرضه و تقاضا متعادل شده است.

وی افزود: در تولید بعضی از محصولات مانند کاشی و سرامیک رشد اندکی داشته‌ایم.

* عرضه خودرو در بورس کالا موجب شفافیت قیمت می‌شود

وی در پاسخ به سوال فارس درخصوص اینکه چرا با وجود اینکه بورس کالا فضای مناسبی برای عرضه خودرو نیست و وزارت صمت نیست پیش از این چندان با عرضه خودرو در بورس موافق نبوده است اما قرار است خودروهای وارداتی از طریق بورس عرضه شود؟ گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت کاملا و قیمت خریدار شفاف می شود بنابراین به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی عرضه می‌شود و حتی قیمت خودرو می‌تواند در بورس کالا کاهش یابد به طوری که شاهد بودیم اخیرا خودروهایی که در بورس کالا عرضه شد قیمت آنها در بازار کاهش یافته است.‌

فاطمی‌امین اظهار داشت: اگر مسؤولیت را برعهده می‌گیریم باید اختیارات کامل آن را داشته باشیم اولین عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت نبود و به همین دلیل عرضه آن متوقف شد اما در جلسه شورای عالی بورس مطرح کردم که عرضه خودرو در بورس کالا هرچند خیلی تناسب ندارد اما یک سازوکار است و لذا مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در مورد عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستم و اتفاقاً عرضه خودروهای وارداتی موجب اضافه شدن نرخ ‌در بازار نمی‌شود اما ممکن است نرخ را کم کند و موجب شفاف شدن قیمت‌ها می‌شود.‌

* واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است

فاطمی‌امین درباره واردات خودرو گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است زیرا فضایی در کشور وجود داشت که ما می‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم و حمایت بی حد و حصر داشته باشیم بنابراین واردات خودرو این مسأله را حل می کند.

وی افزود: با توجه به ناترازی در بازار خودرو دو قیمت برای خودرو وجود دارد که یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار است و از آنجا که عرضه از تقاضا کمتر است خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، بنابراین یکی از دلایل وزارت صمت برای واردات در کنار افزایش تولید خودرو نزدیک کردن عرضه و تقاضا در این بازار به هم بود.

* در سبد محصولات خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد

فاطمی‌امین افزود: در سبد محصولات خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد یعنی خودروهای موجود دارای پلتفرم قدیمی است و از کیفیت پایینی برخوردار است و باید از رده خارج شود و با توجه به اینکه عرضه محصول جدید نیز حداقل ۱۸ ماه طول می‌کشد، این موضوع نیز سومین دلیل وزارت صمت برای واردات خودرو بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده‌ایم اظهار داشت: از سال 1397 تا 1400 واردات خودرو انجام نشده است و بنابراین یک انباشتگی در این زمینه به وجود آمد و بر این اساس در زمینه ساز و کار واردات حساسیت وجود داشت.

وزیر صمت بیان داشت: یکی از مسایل که مصوبه قانون مجلس نیز بود موضوع انتقال فناوری در واردات خودرو است اما این موضوع به منزله ایجاد محدودیت نیست.

وی افزود: محدودیتی ایجاد کردیم و اعلام شد که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود اما ممکن است کسی وارد کننده خودرو باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند، درباره فناوری نیز واردکننده می‌تواند با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگی لازم را انجام دهد.

فاطمی‌امین افزود: وزارت صمت واردکننده خودرو نیست و اصرار دارد که حاکمیت است بنابراین ما با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده ایم و نخواهیم کرد.

وی گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو ۲ محل برای واردات در نظر گرفته شده که در بخش اول یک میلیارد یورو است که می‌تواند به انواع روش‌ها از جمله پرداخت رمز ارز صورت گیرد.

فاطمی امین بیان داشت: محل دوم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی است یعنی سرمایه گذار خارجی که بخشی از سرمایه خود را صرف تامین ماشین آلات و خطوط تولید می‌کند با باقی‌مانده مبلغی که مقرر بود سرمایه‌گذاری کند می‌توانند خودرو وارد کند.

وی همچنین در خصوص اسقاط خودرو با انجام واردات، اظهار داشت: این موضوع در قانون جدید ساماندهی خودرو اشاره شده که تعداد آنها توسط وزارت صمت و همچنین سازمان ملی استاندارد اعلام خواهد شد.

* نظر وزیر صمت درباره پرونده فولاد مبارکه

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد تخلفات صورت گرفته در فولاد مبارکه اصفهان داشت: گزارش از صحن علنی مجلس گزارشی 8 صفحه‌ای بود اما گزارش غیر علنی 300 صفحه بود، تخلفات در فولاد مبارکه صورت گرفته که ما مرجع قضاوت نیستیم اما بخشی از مطالب مطرح شده در خصوص تخلف در فولاد مبارکه تخلف نیست که باید قوه قضائیه در مورد آن اعمال نظر کند.

وی اظهار داشت: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه مربوط به مدیر قبلی فولاد مبارکه است.

* برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم

وزیر صمت درباره واردات لوازم خانگی اظهار داشت: ما برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم بلکه برنامه ما صادرات است ضمن اینکه یکی از برنامه‌های ما تولید مشترک در کشورهای دیگر است.

فاطمی‌امین اظهار داشت: کشورهای مانند روسیه، ارمنستان و عمان برای تولید مشترک ابراز تمایل کرده‌اند بنابراین ما قطعه و فناوری را برای آنها ارسال می‌کنیم و بخشی از سرمایه‌گذاری لازم در این بخش توسط این کشورها انجام می‌شود.

* در وزارت صمت چیزی به عنوان تفکیک وجود ندارد

وزیر صنعت معدن و تجارت در‌باره تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در وزارت صمت چیزی به عنوان تفکیک وجود ندارد و اگر استفاده می‌شود اشتباه است، طرحی در مجلس وجود داشته به عنوان تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی که معنای آن تشکیل یک وزارتخانه جدید است که با تشکیل آن بخشی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزارت بازرگانی به آن منتقل می شود.

* رشد 120 درصدی صادرات ایران به‌ روسیه در تیر امسال

وی اظهار داشت: 450 واحد صنعتی تعطیل فعال شده است و کار ویژه در این باره از مهر‌ امسال آغاز به کار خواهد کرد.

وی درباره تجارت خارجی کشور اظهار داشت: در سال 1400 نسبت به 1399 رشد صادرات کشور 40 درصد بوده است و در تیر‌ امسال نسبت به تیر‌ سال قبل رشد صادرات ما به روسیه 120 درصد بوده است.

وی بیان داشت: همچنین رشد صادرات ایران در سال 1400 به آفریقا نسبت به سال 1399 در مجموع 100 درصد بوده است.

وی بیان داشت: خام فروشی نداریم به طوری که ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که کل صادرات مواد خام چهار و نیم میلیون تومان است اما نیمه خام‌فروشی داریم.‌

* آئین‌نامه رفع تعهد ارزی در کمیسیون اقتصادی دولت است‌

وزیر صمت اظهار داشت: آئین‌نامه رفع تعهد ارزی در کمیسیون اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه در بخش معدن چندین عقب ماندگی جدی وجود دارد، گفت: اولین عقب‌ماندگی ما در بخش معدن اکتشاف است، بنابراین ‌اولین کار در این حوزه که از مهر‌ سال گذشته در دستور کار بود یک برنامه گسترده اکتشاف بود که  از خراسان جنوبی آغاز شد و به‌زودی نتایج آن منتشر می شود.

* ترازنامه ذخایر معدنی به زودی منتشر می‌شود

فاطمی‌امین گفت: ترازنامه ذخایر معدنی که تاکنون تولید و منتشر نشده است نیز در دستور کار قرار دارد و این ترازنامه به زودی منتشر می‌شود.

* اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول می‌انجامد

وزیر صنعت معدن و تجارت بیان داشت: اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول می‌انجامد که دوره نخست آن تا پایان امسال است و پس از دوسال تغییرات در این حوزه توسط مردم احساس می‌شود.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان به غیر از سایپا و ایران‌خودرو انجام شود.‌

وی اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد برق بیشتری به صنعت تخصیص داده شد و این امر ناشی از مدیریت درست بود بنابراین بخشی از مشکل قطعی برق حل شد.

وی افزود: دو کار در صنعت برق انجام می‌دهیم که یکی آن است که واحدهای تولیدی نیروگاه احداث کنند و کار دوم اینکه به سمت کاهش مصرف در صنایع توسط الکتروموتورها پیش رویم.

وی در‌باره تکمیل سامانه جامع تجارت بیان داشت: سامانه‌های نرم‌افزاری هیچگاه  تکمیل نمی‌شود و مدام در حال بروزرسانی است اما در مورد اتصال سامانه جامع تجارت و گمرک باید بگویم که حداقل ارتباط برقرار شده است اما انتظار ما بیشتر است و وزیر اقتصاد نیز این موضوع را پذیرفته و تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده تا کار توسط پیمانکار برای پیوستن به سامانه انجام شود.‌

انتهای پیام/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول