اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

شانگهای در مسیر توسعه/ سمرقند میزبان اعضای جدید با افکار تازه

نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای 15 و 16 سپتامبر در «سمرقند» ازبکستان برگزار خواهد شد که در آن علاوه بر عضویت ایران، تقاضای عضو ناظر برخی کشورهای منطقه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شانگهای در مسیر توسعه/ سمرقند میزبان اعضای جدید با افکار تازه

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 15 و 16 سپتامبر در «سمرقند» ازبکستان برگزار خواهد شد.

همه سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) شرکت خود را در نشست سمرقند تایید کردند.

مرکز گردشگری جاده ابریشم سمرقند که اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ماه سپتامبر در آن برگزار می‌شود، در سمرقند افتتاح شده است. این مرکز در مساحتی بیش از 260 هکتار ساخته شده و در دو طرف کانال قایقرانی قرار دارد. 8 هتل با ظرفیت تقریباً 1200 اتاق در اینجا ساخته شده که شامل 2 هتل پنج ستاره اول کشور، کاروانسرای شهر ابدی و یک سالن کنگره است. 13 سالن کنفرانس با ظرفیت حداکثر 3500 شرکت کننده در مساحت 18 هزار متر مربع مرکز کنگره واقع شده است.

انتظار می‌رود سران کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای و سران سازمان‌های شریک - سازمان ملل متحد، CIS، CSTO، EAEU و غیره نیز در این نشست حضور داشته باشند.

قرار است ایران در نشست سمرقند به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآید و طی آن اسنادی درباره تعهدات ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای امضا شود.

با توجه به وسعت قلمرو این سازمان و جمعیت کشورهای عضو امروزه این سازمان بعد از سازمان ملل بزرگترین سازمان بین المللی محسوب می‌شود. ایران نیز با توجه به سیاست استقلال طلبانه خود تمایل خود را به عضویت در سازمان ابراز نموده که پیشتر تقاضای آن به عنوان عضو ناظر پذیرفته شده بود. در حال حاضر افغانستان، مغولستان و بلاروس کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند. سریلانکا، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، کامبوج و نپال شریک گفتگوی سازمان و اخیرا نیز مصر و قطر  به این فهرست اضافه شدند.

طبق اطلاع دفتر ریاست جمهوری ترکیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه نیز توافق کردند تا در مورد موضوعات مهم در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت و گو کنند.

همچنین انتظار می‌رود که در طول مجمع آتی، تفاهم‌نامه‌هایی برای ایجاد مشارکت بین سازمان همکاری شانگهای و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند اتحادیه کشورهای عربی، یونسکو، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) امضا شود. 

بلاروس نیز درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای را داده و طی اجلاس سپتامبر، روند پذیرش این کشور در این سازمان آغاز خواهد شد.

توجه ویژه شرکت کنندگان به ارتقای همکاری عملی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، تجاری و اقتصادی، روابط فرهنگی و بشردوستانه، تشدید تلاش‌ها برای تعمیق گفت‌وگوهای سیاسی، در درجه اول به نفع تضمین ثبات در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود. فضای سازمان همکاری شانگهای، افزایش کارایی همکاری‌های تجاری و اقتصادی، بهبود هماهنگی در مکان‌های کلیدی بین المللی متمرکز خواهد شد.

اجلاس قبلی سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در 17 سپتامبر 2021 در دوشنبه برگزار شد.

شایان ذکر است که علت تاسیس این سازمان نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه بود.  تهدیدات تروریستی و جدائی طلبی و همچنین گسترش قاچاق مواد مخدر از جمله اصلی ترین دلائلی بودند که موجب شدند تا کشورهای روسیه و چین به همراه کشورهای آسیای مرکزی درصدد تشریک مساعی با یکدیگر برای مقابله با این تهدیدات که بعضاً دارای ریشه خارج از منطقه و تحریکات قدرت‌های غربی برای گسترش هر چه بیشتر نفوذ خود در این منطقه بر آیند.

بدین ترتیب بود این سازمان با هدف مقابله با این تهدیدات بوجود آمد.

پایان پیام/ح/ ت 35

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول