اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

جامانده‌ها بخوانند!/ چرا پیاده‌روی اربعین قسمت ما نشد؟!

شما جامانده نیستید، دلداده‌اید. دلداده‌ای که طاقت دوری دلدار را ندارد و خودش را کم سعادت فرض کرده اما فکر و خیال باطل نکنید. رسالت شما چیز دیگری است و این گزارش قرار است حال دل‌تان را عوض کند.

جامانده‌ها بخوانند!/ چرا پیاده‌روی اربعین قسمت ما نشد؟!

گروه زندگی: نشسته‌اید پای تلویزیون، چشم‌تان به قدم‌های زائران است و دل‌تان گوشهِ شش گوشه؟! گهگاهی همانطور که چشم‌تان خیره به تلویزیون است آه بلندی می‌کشید و حسرت جاماندنتان را می‌خورید؟! این روزها بغض گره خورده به جانتان و اسم خودتان را گذاشته‌اید جامانده؟!

جامانده نیستید، دلداده‌اید. دلداده‌ای  که طاقت دوری دلدار را ندارد و خودش را کم سعادت فرض کرده اما فکر و خیال باطل نکنید. رسالت شما چیز دیگری است و این گزارش قرار است حال دل‌تان را عوض کند. 

 

نگویید جامانده‌اید!

آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید:«کسی که قلب و روحش رفته، جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب «زیارت اربعین» به ذهنش هم نرسیده و علاقه ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید، شاکر باشید و نگویید جامانده‌ایم.»

شما که دل‌تان گره خورده به ضریح! شما که همین حالا چشم‌تان اشکی شده و روح‌تان تا حرم پرکشیده. شما که دستان‌تان بوی خوش در و دیوار حرم را می‌دهد. حتی اگر هزاران کیلومتر دورتر از موکب‌ها و مشایه باشید کربلایی هستید!

 

اربعینی شویم حتی از دور

حجت‌اسلام پناهیان می‌گوید:«کسانی که موفق نمی‌شوند به اربعین بروند می‌توانند دنباله‌ی این ستاره دنباله‌دار باشند. می‌توانند در این کهکشان،ستاره‌ها و سیاره‌هایی باشند که این فاصله‌ها را پر کنند. بدرقه و استقبال یکی از کارها است و پیوند دادن همه کارها به اربعین یک زیبایی خاصی ایجاد می‌کند. این میعادگاه فقط برای کسانی که در کربلا حاضر می‌شوند نباشد! این میعادگاه را برای کلیه فعالیت‌هایمان در نظر بگیریم.»

کربلایی‌هایی که در کربلا نبودند

شاید با خودتان فکر کنید امسال  زائر و طلبیده‌ نشده اید. درباره همین موضوع پای صحبت‌های سید «روح‌الله حسینی» کارشناس مذهبی نشسته‌ایم تا بدانیم ماجرا از چه قرار است‌. می‌گوید:«به این فکر کنید که در زمان امام حسین همه خوب ها با او راهی شدند یا اینکه خوب هایی هم بودند که شرایط همراهی با امام حسین(ع) را نداشتند و نتوانستند بیایند اما امام حسینی بودند‌. مثلا حضرت ام‌البنین در کربلا حضور نداشت اما حسینی بود. پس اگر راهی نشدید دلیل بر بد بودنتان یا حسینی نبودنتان نیست!»

 

مسیر امام حسین(ع) را برویم نه فقط مسیر حرم را!

سید روح الله حسینی می‌گوید:«نکته مهم در این ایام اربعین  این است که ببینیم در مسیر امام حسین هستیم یا نه؟! به سمت کشتی اباعبدالله حرکت می‌کنیم یا برخلاف آن درحال حرکت هستیم؟! حالا از کجا جهت‌یابی کنیم که در مسیر امام‌حسین علیه‌السلام هستیم ؟! اگر دل امام زمان‌مان را نمی‌شکانیم و خاطر حضرت را آزرده نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم دل حضرت را شاد کنیم سوار بر کشتی اباعبدالله شدیم.پس مهم این است که ما هرجا هستیم چه در مسیر پیاده روی اربعین  چه در شهر خودمان کاری کنیم که باعث رضای خدا  و شادی دل امام زمان باشد.»

اربعینی شویم!

این کارشناس مذهبی چند توصیه هم برای جامانده‌ها دارد:«اربعین فقط مختص به کربلا نیست. اگر شرایط حضور در پیاده‌روی مشایه برای‌تان فراهم نشده دست به کار شوید و شهرتان را اربعینی کنید‌. ایستگاه صلواتی برپا کنید، هیئت بگیرید. در کوچه و خیابان پرچم بزنید و یا در پیاده‌روی های نمادین شرکت کنید. از مسجد روستا یا محله تان تا گلزار شهدا پیاده‌روی کنید یا به زیارت شاه‌عبدالعظیم حسنی  بروید و یاد اربعین را زنده نگه دارید.»

شما رسالت دیگری دارید!

می‌پرسم اینکه حالا ما هم‌قدم با دیگر زائران در پیاده روی اربعین  نیستیم از بی‌سعادتی‌ما است یا دلیل دیگری دارد؟ می‌گوید: «حدود دو سال به خاطر شرایط کرونا مرزها بسته شد و ایرانی‌ها به پیاده روی اربعین نرفتند با این توصیف پس سعادت یک جا از همه ما گرفته شده! نه اینطور نیست! گاهی خیر و صلاح این است گاهی رسالت دیگری در جای دیگری داریم البته که باید از اهل‌بیت(ع) این توفیق را بخواهیم و تلاش کنیم که راهی بشویم اما نرفتن عاشقان اباعبدالله به پیاده‌روی اربعین نشان از کم سعادتی آنها نیست.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول