اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

میراث خونین ملکه انگلیس برای بشریت

ملکه سابق انگلیس علاوه بر صدها میلیون دلار ثروت شخصی، ریختن خون صدها هزار نفر از مردم جهان را به‌عنوان میراث خود برجای گذاشته است.

میراث خونین ملکه انگلیس برای بشریت

الیزابت الکساندرا ماری، ملکه سابق انگلیس روز پنجشنبه هفدهم شهریور ۱۴۰۱ اندکی پس از اعلام بیماری وی توسط پزشک سلطنتی درگذشت. الیزابت دوم به مدت ۶۹ سال ملکه بریتانیا و ۱۴ کشور دیگر بود و در این مدت طولانی میراث خونین و هولناکی از خود برجای گذاشت.

ثروت ملکه سابق استعمار پیر چقدر بود؟

ثروت ملکه سابق انگلیس شامل دو دسته اموال شخصی و اموال سلطنتی می‌شد. دارایی‌های شخصی وی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون پوند برآورد شده اما ارزش اموال سلطنتی تحت اداره او مجموعا به نزدیک ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد که کاخ‌ها و جواهرات سلطنتی از جمله آن‌ها هستند.

اموال شخصی الیزابت دوم درزمان حیاتش طیف گسترده‌ای از دارایی از آثار هنری گران قیمت گرفته تا جواهرات و مزارع انرژی بادی و به ویژه اسب‌هایش را شامل می‌شدند. او در طول زندگی بیش از ۹ میلیون دلار از طریق مسابقات اسب دوانی کاسب شده بود. ملکه سابق انگلیس سالانه ۶۰۰ هزار پوند برای نگه‌داری اسب‌هایش هزینه می‌کرد. او قادربود پانزده درصد از عایدات دارایی‌های سلطنتی را خرج مراسم و مهمانی‌ها و سفرهایش کند. حقوق سالانه صاحب تاج و تخت انگلیس نیز طی سال‌های اخیر دو برابر شده و به ۹۷.۲ میلیون دلار رسید که برای کل خانواده او صرف می‌شدند.

در خصوص دارایی‌های سلطنتی، الیزابت دوم در طول حیاتش بر کاخ‌ها و جواهرات بر املاک سلطنتی از جمله 263 هزار هکتار زمین کشاورزی تسلط داشت که سالانه ۴۰۰ میلیون دلار عایدات دارند. قلعه ویدنزور و کاخ معروف باکینگهام نیز بخشی از این املاک است اما جزو اموال شخصی محسوب نمی‌شود. علاوه بر این املاک دیگری در گوشه و کنار بریتانیا در زمره این دارایی‌ها هستند که حدود ۱۴ میلیارد دلار ارزش دارند. قلعه بالمورال در اسکاتلند به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار که محل مرگ او بود و ویلای ساندرینگام از جمله املاک شخصی او بودند. ۱۴۰ قطعه جواهرات سلطنتی به ارزش 4 میلیارد دلار نیز نسل به نسل به وارث بعدی منتقل می‌شوند.

میراث خونین الیزابت دوم در جهان

کودتای ۲۸ مرداد: در انگلیس ادعا می‌شود که سلطنت نهادی تشریفاتی است و پادشاه یا ملکه در امور سیاسی دخالت ندارند. اما درست دو ماه بعد از تاج‌گذاری ملکه انگلیس، در ایران کودتایی به سرکردگی «فضل‌الله زاهدی»، دولت دکتر مصدق را سرنگون کرد. شواهد تاریخی نشان‌گر نقش مستقیم سرویس مخفی انگلیس در این کودتا هستند.

بحران سوئز: «جمال عبدالناصر» بعد از به قدرت رسیدن در مصر، نظام سلطنتی را برچیده و کانال سوئز را ملی اعلام کرد. سال ۱۹۵۶ انگلیس با مجوز الیزابت دوم در کنار رژیم صهیونیستی و فرانسه وارد جنگ با مصر شد. در نتیجه این جنگ خونین کامال سوئزبه مدت چند ماه بسته شد و دو هزار سرباز مصری در این جنگ کشته شدند.

اشغال جنوب یمن: استعمار بریتانیا از دو قرن پیش مناطق جنوبی یمن را تحت اشغال درآورده بود. در سال ۱۹۶۳ جبهه ملی یمن قیامی بزرگ را علیه استعمار انگلیس کلید زد که ۶ سال به طول انجامید و در نهایت حکومت استعماری انگلیس در جنوب این کشور برچیده شد. اسناد تاریخی نشان می‌دهد نظامیان انگلیسی در طول این سال‌ها شکنجه‌های هولناکی را علیه یمنی‌های اسیر شده به کار می‌گرفتند.

جدایی بحرین از ایران: سال ۱۹۷۱ بود که رژیم آل خلیفه با حمایت مستقیم انگلیس از ایران جدا شد. انگلیس ابتدا اعلام کرد نیروهای خود را از این سرزمین خارج می‌کند اما اندکی بعد بحث «استقلال» بحرین مطرح شد و دولت ایران نتوانست در برابر این اقدام کاری پیش ببرد و در نهایت به پس گرفتن جزایر سه‌گانه رضایت داد.

انهدام هواپیمای مسافربری ایران: با گذشت ۳۴ سال از جنایت ارتش آمریکا در شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی «پرواز ۶۵۵ ایران ایر» بر فراز خلیج فارس و شهادت تمام سرنشینان آن، هنوز ابعاد بیشتری از این کشتار افشا می‌شود. پرونده‌هایی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه لندن خارج شده‌اند نشان می‌دهند که دولت «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر سابق انگلیس بلافاصله از این جنایت آمریکا حمایت کرده و حتی در پنهان‌کاری آن نیز همکاری داشته بود.

جنگ فالکلند: در سال ۱۹۸۲ انگلیس و آرژانتین بر سر مالیکت جزایر فالکند واقع در جنوب اقیانوس اطلس وارد جنگ شدند. در این جنگ که در زمان نخست‌وزیری «مارگارت تاچر» در انگلیس رخ داد در نهایت پس از کشته شدن صدها تن از نیروهای دو طرف، این جزایر از آرژانتین پس گرفته شدند.

جنگ اول خلیج فارس: سال ۱۹۹۱ و در پی حمله عراق به کویت، آمریکایی‌ها با کمک ائتلافی شامل انگلیس در عملیاتی به اسم «طوفان صحرا» به این کشور حمله کردند تا به گفته جورج بوش پدر رئیس جمهور وقت آمریکا نظم جهانی را حفظ کنند. در این جنگ ده‌ها هزارعراقی کشته شدند. به غیر از این اقدام نظامی، در سال ۱۹۹۸ نیز آمریکا و انگلیس بمباران شدیدی در عراق انجام داده و دلیل آن را در اختیار داشتن تسلیحات غیرمجاز توسط عراق اعلام کردند.

جنگ افغانستان: پس از وقوع حملات یازده سپتامبر، آمریکا با تشکیل ائتلافی که این‌بار هم انگلیس یکی ازاعضای آن بود به افغانستان حمله کرد. هدف ادعایی این حمله نظامی که تا سال ۲۰۲۱ به طول انجامید، مقابله با القاعده و طالبان بود اما در نهایت به کشته شدن ۲۴۳ هزار نفر و بازگشت طالبان به قدرت و خروج نیروهای خارجی از افغانستان منتهی شد. دولت  «ترزا می» در فوریه سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت تا به تمامی تحقیقات در مورد جرایم جنگی ارتش این کشور به صورت ناگهانی پایان بخشد

جنگ عراق: دو سال بعد از حمله ائتلاف آمریکایی با هم‌دستی انگلیس به افغانستان، آن‌ها به بار دیگر به بهانه مقابله با سلاح‌های غیرمجاز به عراق حمله کردند. این حمله نظامی ویرانگر زمینه‌ساز تفرقه‌های قومی و مذهبی در عراق و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی از جمله داعش شد. در طول این جنگ جنایات گسترده‌ای از کشتار غیرنظامیان در رسوایی بلک واتر تا زندان مخوف و شکنجه‌های زندان ابوغریب تیتر اول رسانه‌های جهان بود. در این جنگ مرگبار فقط از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ حدود نیم میلیون نفر کشته شدند.

بحران سوریه: از زمان شروع ناآرامی‌‌‌‌‌‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ و با تشدید بحران در این کشور، غربی‌‌‌‌‌‌ها به‌ویژه آمریکا و انگلیس و فرانسه، در کنار متحدان عرب خود، از تروریسم در سوریه حمایت کرده و راهبرد فروپاشی دولت سوریه را در پیش گرفتند. «پیتر فورد» که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ سفیر انگلیس در دمشق بود، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۷ با شبکه «بی‌بی‌سی» سیاست‌های کشورش را در مورد سوریه در تمامی مراحل «نادرست» خواند و گفت انگلیس با تشویق و حمایت از گروه‌های شورشی در سوریه گام در مسیری گذاشت که محکوم به شکست بود. وی افزود: این  وضعیت به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شد و این قابل پیش‌بینی بود. اخیراً  پایگاه خبری «دیلی ماوریک» گزارش داد لندن حداقل ۳۵۰ میلیون پوند برای تبلیغ نیروهای مخالف و پروژه‌ها در مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه هزینه کرده است.

حمایت مالی و تسلیحاتی از دولت نامشروع یمن: از آغاز حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن در تاریخ ششم فروردین ماه ۱۳۹۴، لندن در حال ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی، لجستکی و اطلاعاتی به ائتلاف متجاوز بوده است. به همین دلیل سازمان ملل متحد، انگلیس، ایالات متحده و فرانسه را در جنایات جنگی در یمن شریک خوانده است. عربستان سعودی و امارات عربی متحده، طرف‌های اصلی ائتلافی که مردم یمن را سال‌ها هدف بمباران قرار داده‌اند، از بزرگترین خریداران تسلیحات انگلیس، آمریکا و فرانسه هستند. اساس تحقیقات «کارزار علیه تجارت اسلحه» (CAAT)، «بی‌اِی‌ئی سیستمز» (BAE Systems) شرکت صنایع نظامی و هوافضایی بریتانیایی از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۱۷.۶ میلیارد پوند تسلیحات و خدمات نظامی به دیکتاتوری سعودی فروخته و دارای ۶۷۰۰ کارمند در عربستان سعودی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول