اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

کریمی: انتخابات خانه سینما مثل سال‌های قبل غیرقانونی برگزار شد

مجید کریمی در گفتگو با برنامه «سینماچی» رادیو جوان گفت: مجمع عمومی خانه سینما مثل سال‌های قبل غیرقانونی و بدون رعایت الزام‌های اساسنامه برگزار شد.

کریمی: انتخابات خانه سینما مثل سال‌های قبل غیرقانونی برگزار شد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مجید کریمی، تهیه‌کننده سینما در پاسخ به مجری «سینماچی» مبنی بر اینکه آیا انتخابات سینما قانونی برگزار شد، گفت: مجمع عمومی خانه سینما که چهارشنبه گذشته، ۹ شهریور برگزار شد، مثل سال‌های قبل غیرقانونی و بدون رعایت الزام‌های اساسنامه و قوانین موضوعه برگزار شد.

مجید کریمی ادامه داد: اساسنامه‌ای که مبنای عملکرد خانه سینما است و به نوعی قانون اساسی آن مرکز به شمار می‌رود، در بنده ماده یک و تبصره ذیل ماده یک و ماده پنج به صراحت گفته شده تشکل‌های صنفی که قرار است به خانه سینما بپیوندند، وضعیتشان باید چگونه باشد. در آنجا به صراحت اشاره می‌کند که تشکل‌ها و صنوف باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند و بعد در خانه سینما و در مجامع عمومی شرکت کنند.

تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه امروز در خانه سینما با چند دسته صنوف مواجه هستیم، افزود: درحالی که ما امروز شاهد این هستیم که صنوف خانه سینما که قبل از سال ۱۳۹۲ فعالیت می‌کردند، به دو دسته تقسیم شده‌اند. یک دسته به انجمن صنفی رفته‌اند و کارفرمایی ثبت کردند. دسته دوم قائل به شئون وزارت کار نبودند و در هیچ‌جا ثبت نشدند.

کریمی در پاسخ به سوال علی مرادخانی در مورد اینکه یک دسته از صنوف خود را قائل به پیروی از قوانین موضوعه کار می‌دانند، گفت: بله، همینطور است. این صنوف بعد از اتفاقاتی که در خانه سینما افتاد، گفتند که نمی‌خواهند ذیل انجمن‌های فرهنگی و زیر مجموعه وزارت ارشاد باشند. درحالی که قانون‌گذار می‌گوید شما باید تحت نظارت یک مرکزی باشید. آن‌ها هم رفتند و خود را به عنوان انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی به ثبت رساندند.

این تهیه‌کننده سینما افزود: یعنی در ابتدا حدود سه صنف و بعد بقیه صنوف را قانع کردند که به عنوان انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی ثبت شوند. اما همچنان هفت صنف هستند که زیر بار انجمن وزارت کار نرفتند. در انجمن کارگری و کارفرمایی وزارت کار باید تابع قوانین آن‌ها بود. قوانین وزارت کار می‌گوید اگر صنوف بخواهند اجتماعاتی داشته باشند، باید کانون به ثبت برسانند. این صنوف هم بدون اینکه تابع قوانین وزارت کار باشند، از وزارت کار مجوز گرفتند ولی با اساسنامه خانه سینما مجموعه برگزار می‌کنند.

مجید کریمی در پاسخ به این سوال که نماینده وزارت ارشاد در انتخابات خانه سینما حضور داشتند، گفت: بله ما منتظر هستیم که ببینیم ایشان چه گزارشی را ارائه می‌دهند. البته امضای صورت جلسه به معنای شرح واقعه است و تایید و صحت انتخابات به زمان نیاز دارد. در بحث اساسنامه و مجمع اتفاقات عجیب و غریبی افتاده است. اولاً مجمع را با حضور انجمن‌های کارگری و کارفرمایی برگزار کردند که این‌کار غلط است. قانون وزارت کار به صراحت بیان می‌کند که انجمن‌های کارگری و کارفرمایی اختلاط‌پذیر نیستند و مستقل از همدیگر هستند.

وی افزود: این صنوف با اساسنامه وزارت ارشاد انجمن‌های کارگری و کارفرمایی را آوردند و یک‌سری صنوف بیرون از خانه سینما قرار گرفتند. سوالم از عزیزان این است شما که داعیه کار صنفی دارید و نگران حیات خانه سینما هستید، چرا هفت صنف خانه سینما مانند آهنگسازان، جلوه‌های بصری، سینماداران، گویندگان فیلم، مدیران تبلیغات و چهره‌پردازان بیرون مانده‌اند. چرا تکلیف این صنوف را مشخص نمی‌کنید.

این تهیه‌کننده سینما این را هم گفت: اساسنامه می‌گوید هر صنفی که درخواست عضویت به خانه سینما دارد، باید درخواست خود را به هیئت مدیره بدهد. هیئت مدیره این درخواست را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد. در صورت عدم پذیرش، درخواست خود را باید به مجمع عمومی ارائه داد.

مجید کریمی در ادامه گفتگویش با «سینماچی» درباره تهیه‌کنندگان خاطرنشان کرد: سه صنف از چهار صنف تهیه‌کنندگان به هیئت مدیره می‌روند و درخواست عضویت خانه سینما را می‌دهند. هیئت مدیره می‌گوید شما چهار صنف هستید و یک صنف‌تان نمی‌تواند بیرون از خانه سینما باشد. با هم متحد شوید و بعد درخواست عضویت دهید.

وی با بیان اینکه طرح تهیه‌کنندگان را در مجمع می‌پذیرند، افزود: اشکال اول این بوده که این سه صنف نمی‌توانستند درخواست عضویت دهند و باید هر چهار صنف باهم متحد می‌شدند. اشکال دوم این است که رسیدگی به این درخواست باید در آگهی برگزاری مجمع عمومی و در دستور جلسه قید می‌شده است‌. یعنی این تهیه‌کنندگان خارج از دستور جلسه این‌کار را کردند.

تهیه‌کننده سینما ادامه داد: وقتی شما صنف تهیه‌کنندگان را به عضویت می‌پذیرید، همان لحظه نمی‌توانند نامزد معرفی کنند و باید طبق اساسنامه شورای مرکزی تشکیل دهند، نامزد معرفی کنند، بعد نامزد در هیئت مدیره تاییدیه دریافت کند و به مجمع بیاید.

مجید کریمی با اشاره به اینکه از این حجم از تخلفات تعجب می‌کنم، افزود: آنقدر که حجم و تعدد تخلفات گسترده و عجیب و غریب است که شخصاً تصور می‌کنم تعمدی در ‌این‌کار وجود داشته است. از طرفی، این صنوف وقتی انجمن کارگری تاسیس می‌کنند، می‌بینند این انجمن‌ها قوانین‌شان با اساسنامه در تعارض است و باید اساسنامه‌شان را اصلاح کنند. آن‌ها با وزیر وقت کار و وزیر وقت ارشاد توافق می‌کنند که در دولت مصوبه‌ای ایجاد شود که تاسیس تشکل‌های صنفی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه از بقیه انجمن‌های کارگری جدا شود.

وی در پایان گفتگویش در «سینماچی» رادیوجوان گفت: این صنوف که زیر مجموعه وزارت کار رفته‌اند، معنقدند که باید از بقیه کارگرها جدا باشند. در دولت هم قانون جدیدی تصویب کردند و گفته‌اند این صنوف از بقیه کارگرها متفاوت هستند. البته که به نظر من اهانت به قشر کارگر است. در نهایت هم امروز اساسنامه متعلق به وزارت ارشاد، یک‌سری انجمن‌ها متعلق به وزارت کار و یک‌سری‌های دیگر هم بلاتکلیف هستند.

«سینماچی» به تهیه کنندگی سمانه شهبندی و اجرا و سردبیری علی مرادخانی پنجشنبه‌ها ساعت 21 و جمعه‌ها ساعت 16 روی آنتن این شبکه می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول