اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

شما هم جامانده‌اید؟ دوای دردتان حرم سیدالکریم است

ما جامانده ایم اما از کودکی یاد گرفته ایم که اگر بی تاب شدیم و هوای کربلا به سرمان زد، یک جایی همین حوالی هست که می‌تواند دلتنگی‌های‌مان را تسکین دهد. مأمنی واقع در قبله تهران که اتفاقا این روزها حال و هوای عجیبی دارد. حرم از همیشه شلوغ تر است و زائران از همیشه بی قرارتر؛ اینجا «حرم سیدالکریم» است.

شما هم جامانده‌اید؟ دوای دردتان حرم سیدالکریم است

گروه زندگی-نفیسه خانلری-این روزها همه می‌گویند خوش به سعادت آن‌هایی که رفتند و صدالبته که خوش به سعادتشان! اما در این بین تکلیف ما چه می‌شود؟ ما جامانده هایی که اینجاییم و اختیار دلمان را از کف داده ایم. دل ما درست مثل همان کودک بازیگوشی که در میان ازدحام جمعیت دست مادرش را رها می‌کند و همچون غزالی تیزپا به سمت خواسته‌هایش می‌دود، آنقدر هوایی شده که به هرکجا بخواهد پر می کشد؛ یک آن مقابل موکبی چای می‌نوشد، گاهی در موکب دیگر نماز جماعت می‌خواند و گاهی تا بین الحرمین و ضریح شش گوشه آقا پیشروی می‌کند. خلاصه حکمرانی با دل است و مدام جاماندن مان را فریاد می زند.


ضریح مبارک حرم حضرت عبدالعظیم  حسنی که در این ایام به چراغ های قرمز مزین شده

 

ما جامانده ایم اما از کودکی یاد گرفته ایم که اگر بی تاب شدیم و هوای کربلا به سرمان زد، یک جایی همین حوالی هست که می تواند دلتنگی هایمان را تسکین دهد. مامنی واقع در قبله تهران که اتفاقا این روزها حال و هوای عجیبی دارد. حرم از همیشه شلوغ تر است و زائران از همیشه بی قرارتر؛ اینجا «حرم سیدالکریم»است؛ همان سیدی که امام هادی (ع) در وصف فضائلش می فرمایند:" اگر قبر عبدالعظیم حسنی را زیارت کنی، گویا حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده ای.» اصلا همین روایت است که باعث شده تا عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) ارادت خاصی به حضرت عبدالعظیم حسنی داشته باشند و هرگاه دلتنگ می شوند، راه این حرم را درپیش بگیرند.


ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی  که این روزها رنگ و بوی حسینی به خود گرفته

اینجا مرحمی است بر درد دلتنگی

کمتر از چند روز تا اربعین حسینی مانده و چه خوب است که در همین نزدیکی آقایی چون سیدالکریم را داریم. شما هم اگر دلتنگید و در حسرت کربلا، فرصت را غنیمت بشمارید، برای دلتان وقت بگذارید و راهی شهرری شوید. راهی زیارتگاهی که در این ایام، حسابی رنگ و بوی حسینی به خود گرفته و حتی گاهی قدم زدن در مسیر رسیدن به حرم، ناخوداگاه آدم را به بین الحرمین می برد. اما اگر می‌گوییم برای دلتان وقت بگذارید به این خاطر است که خیلی از ما براساس اقتضای زندگی ماشینی امروزی برای همه چیز عجله داریم و حتی وقتی قرار است به مکان مقدسی برویم و خودمان را سبک کنیم نیز، مقید به همان چارچوب زمانی همیشگی هستیم و از زیارتمان بهره لازم را نمی‌بریم، پس با فراغ بال کامل راهی حرم سیدالکریم شوید، چندساعتی در حرم بمانید و بگذارید آرامش به تک به تک سلول هایتان نفوذ کند. این زیارت یک تیر و چند نشان است. هم در این ایام معنوی، بزرگانی چون حضرت عبدالعظیم حسنی(از نوادگان امام حسن مجتبی)، امامزاده طاهر(از نوادگان امام سجاد) و امامزاده حمزه(برادر امام رضا)را زیارت می کنید و هم در جوار خاندان اباعبدالله الحسین(ع) و در فضایی معنوی، از دلتنگی هایتان می‌کاهید.


روضه خوانی در حرم سیدالکریم به یاد اباعبدالله و اهل بیت آن حضرت

در روضه اباعبدالله سهیم شوید

در حرم حضرت عبدالعظیم شما هم می‌توانید کمی بیشتر بر حال و هوای معنوی حرم بیفزایید. مثلا سراغ روضه خوان های حرم بروید و از آن ها بخواهید که برای زائران، روضه حسین(ع) و اهل بیتش را بخوانند تا سهمی در عزاداری های این ایام خاص داشته باشید. درست مثل «مینا جعفریان» خانم جوانی که دلش هوایی شده و حالا با همسر و فرزندان 3 قلویش از آن سر شهر به جنوبی ترین نقطه تهران آمده تا روضه خوان برایشان روضه علی اصغر(ع) بخواند. نزد روضه خوان می رود، چیزی کنار گوشش می گوید، مبلغی در پاکت می‌گذارد و خودش کمی عقب تر، نزدیک روضه خوان می‌نشیند. از این فاصله به خوبی صدای روضه خوان به گوش می‌رسد. به سراغش می روم تا از حال و هوای این روزهایش برایم بگوید.«ما سعادت زیارت امام حسین(ع) را نداشتیم اما حال و هوای اینجا با این جمعیتی که قطعا همگی دلتنگ امام حسین(ع) هستند، دست کمی از حرم آقا ندارد. همین که امشب ما را طلبیدند و راهی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی  شدیم، باعث دلگرمی است و من واقعا خوشحالم که چنین زیارتگاهی در نزدیک مان وجود دارد. هم خودمان می‌توانیم از فضای معنوی حرم بهره مند شویم و فرزندانمان با چنین فضایی اخت شوند.» او در مورد روضه‌ای که خوانده شد نیز توضیح می‌دهد:« نمی‌دانم شنیده اید یا نه اما حضرت عبدالعظیم خیلی حاجت می دهند. من بارها نذر ایشان کرده و حاجتم را گرفته ام؛ اتفاقا روضه امشب هم به همین دلیل بود. خوبی این روضه ها در این است که نذرکننده ها هرآنچه در توانشان باشد به عنوان صله به روضه‌خوان می‌دهند و او هم با جان و دل می‌خواند.»


پخش نذری درمیان دوستداران سیدالشهدا به نیت نذری های اربعین

نذری سیدالشهدا مکان و زمان نمی شناسد

اگر از آن دسته افرادی هستید که دلتان می‌خواست سهمی هرچندکوچک در موکب های اربعین و پذیرایی از زائران آقا اباعبدالله داشته باشید، حسرت نخورید و همین حالا دست به کار شوید. حتما می پرسید چطور؟ ما اینجاییم و زائران آقا کیلومترها با ما فاصله دارند! پیشنهاد ما این است که یک نذری ساده تدارک بیینید و با خودتان به حرم سیدالکریم ببرید. یک جعبه خرما یا شکلات و شیرینی، چند لقمه نان پنیر سبزی یا چند پیاله شله زرد، همگی انتخاب‌های خوبی هستند. حتی می‌توانید نذری خود را به بچه‌ها اختصاص دهید؛ توپ های کوچک، گل سرهای دخترانه و خلاصه هرآنچه در توانتان است و می تواند دلتان را آرام کند. مطمئن باشید نذری برای دوستداران اباعبدالله کم از زائران ایشان ندارد و از همین جا هم می توانید ارادتان را به آقا نشان دهید. چه بساکه این روزها در حرم حضرت عبدالعظیم بازار نذری حسابی داغ است؛ از شکلات و خرماهای نذری مقابل مغازه های بازارسنتی گرفته تا کسانی که غذای نذری پخته اند و بین زائران پخش می کنند. خانم وزیری با یک زنبیل پر از نان پنیر سبزی درحیاط حرم مشغول پخش نذری است. بچه ها با ذوق و شوق به سمتش می روند و او هم با مهربانی تمام، لقمه ها را پخش می کند. وقتی با او که اتفاقا از اهالی شهرری است هم صحبت می شوم، می گوید:«معمولا کسانی که اینجا نذری پخش می کنند، کسانی هستند که حاجت روا شده اند اما من فقط به نیت ایام صفر، لقمه ها را آماده کردم. وقتی تلویزیون درحال پخش صحنه هایی از پیاده روی اربعین بود، به دلم افتاد که من هم باید کاری کنم. همه چیزهایی که لازم بود را درخانه داشتم، فقط نان تازه نیاز بود که آن را هم تهیه کردیم و لقمه ها را با دخترم پیچیدیم. خداراشکر که این توفیق نصیبمان شد تا بی بهانه بیاییم و لقمه ها را بین زائران پخش کنیم.»

اجتماع جاماندگان اربعین، یک فرصت طلایی

هنوز چند روزی تا اربعین حسینی باقی مانده و شما هم می‌توانید یکی از همین روزها را به زیارت سیدالکریم اختصاص دهید. البته یک فرصت طلایی دیگر هم دارید. منظورمان پیاده روی جاماندگان اربعین است که بعد از دوسال کرونا، امسال باشکوه تر از همیشه برگزار خواهد شد. مثل همیشه مسیر پیاده روی از میدان امام حسین(ع) به مقصد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی  است و اگر می‌خواهید حال و هوای کربلا را بیش از پیش لمس کنید، از همین حالا برای شرکت در این اجتماع عظیم خانوادگی آماده شوید. شرکت در مراسم های ویژه حرم حضرت عبدالعظیم در طول این روز نیز کمک زیادی می کند تا بتوانید دلتنگی هایتان را تسکین دهید.

پایان پیام/ ت 90

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول