اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

استرالیا ساز جدایی از انگلیس را زد

با مرگ الیزابت دوم، درخواست استقلال پیدا کردن از سلطنت انگلیس در عرصه سیاست استرالیا مطرح شده است.

استرالیا ساز جدایی از انگلیس را زد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، به دنبال مرگ ملکه انگلیس، جمهوریخواهان استرالیا بحثی دیرپا بر سر پایان دادن وابستگی این کشور به حکومت سلطنتی انگلیس را احیا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پادشاه انگلیس رئیس کشور استرالیا و 13 کشور دیگر محسوب شده و بر آنها نیز سلطنت می‌کند و خاندان سلطنتی انگلیس به اصطلاح از آنها با لفظ «قلمرو» یاد می‌کند هر چند که این نقش عمدتا تشریفاتی است.

از مدتها پیش در استرالیا بحث اینکه این کشور از حاکمیت سلطنتی انگلیس استقلال پیدا کرده و یا همچنان به عنوان «قلمرو» در زیر سایه آن قرار داشته باشد مطرح بوده است.

سال 1999 یک همه پرسی در استرالیا بر سر تبدیل شدن این کشور به یک کشور جمهوری مستقل از بریتانیا برگزار شد اما در آن همه پرسی 55 درصد با این کار مخالفت کردند.

رویترز نوشت، آدام بانت، یک سیاستمدار جمهوریخواه سرشناس استرالیایی و رهبر حزب «سبزها» در این کشور به دنبال مرگ الیزابت دوم گفت: « ما یاد و خاطر خانواده او و همه کسانی که عاشقش بودند را گرامی می داریم. حالا استرالیا باید به سمت جلو حرکت کند.»

او در توئیتر نوشت: «ما نیازمند برقراری معاهده ای با مردم ملل نخستین (بومیان استرالیا) هستیم و لازم است که تبدیل به یک جمهوری شویم.»

بانت بعد از این اظهارنظر از سوی برخی از سیاستمداران استرالیایی متهم به بی احترامی کردن به ملکه انگلیس با طرح کردن این مساله تنها ساعاتی بعد از مرگ او شد.

همچنین سازمان استقلال طلب «جنبش جمهوریخواه استرالیا» نیز ضمن ابراز تسلیت درگذشت ملکه انگلیس اعلام داشت، ملکه از حق استرالیا برای تبدیل شدن به یک کشور کاملا مستقل در جریان همه پرسی سال 1999 حمایت و تایید کرده بود؛ «تصمیم گرفتن درباره این مساله تنها به عهده مردم استرالیا و صرفا خود آنها است.»

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا که قبلا در حمایت از پیشبرد طرح مستقل شدن استرالیا به عنوان یک جمهوری صحبت کرده روز جمعه با مطرح کردن این موضوع در مقطع فعلی مخالفت کرده و گفت: «امروز فقط و فقط یک مساله مهم است و آن ادای احترام به ملکه الیزابت دوم است.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، در بین به اصطلاح کشورهای «قلمروی» سلطنت انگلیس در حوزه کارائیب هم بحثهای مشابهی مطرح شده و اخیرا جامائیکا اعلام کرد ممکن است به زودی از باربادوس که آذر ماه 1400 از بریتانیا استقلال یافت پیروی کند.

کاخ باکینگهام شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ملکه انگلیس در سن ۹۶ سالگی درگذشته است.

همچنین نشریه «اکسپرس» انگلیس گزارش کرد، چارلز سوم، پسر بزرگ الیزابت دوم که امروز طی مراسمی در کلیسای سنت جیمز لندن، به عنوان پادشاه جدید انگلیس معرفی شد اعلام کرده که قرار است 17 روز عزاداری برای مرگ مادرش برگزار شود.

بر طبق بیانیه رسمی پادشاه جدید انگلیس، دوره «عزاداری سلطنتی» تا هفت روز بعد از تدفین ملکه الیزابت دوم اجرا میشود.

تاریخ رسمی مراسم تدفین  10 روز بعد از مرگ ملکه برگزار می شود.

با اضافه کردن آن هفت روز به این مدت 10 روزه، خاندان سلطنتی انگلیس مجموعا مدت 17 روز را برای عزاداری مرگ الیزابت دوم در این کشور صرف می کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول