اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تولید موتورسیکلت ملی تا دو سال آینده/طرح تعیین عمر مفید موتورسیکلت در شورای نگهبان رد شد

رئیس اتجمن صنعت موتورسیکلت ایران یکی از مشکلات این صنعت اسقاط موتورسیکلت است، گفت: با توجه به اقدامات دولت این مشکل به زودی حل خواهد شد.

تولید موتورسیکلت ملی تا دو سال آینده/طرح تعیین عمر مفید موتورسیکلت در شورای نگهبان رد شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس جلیل مجاهد امروز در یک نشست خبری، گفت: صنعت موتورسیکلت کشور با 44 کارخانه برای حدود 16 هزار نفر بصورت مستقیم و حدود 80 هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال‌ ایجاد کرده است. 

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: از ابتدای امسال تا پایان مرداد 150 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده است و پیش‌بینی می‌شود تولد تا پایان سال به 400 هزار دستگاه افزایش یابد. امسال در حدود 30 درصد رشد تولید داشته‌ایم و حدود 30 درصد نیز به نیروی کار ما اضافه شده است. 

وی با بیان اینکه از نظر واردات موتورسیکلت به کشور به صورت سی بی یو ممنوع است، بیان داشت: اما تولید کنندگان داخلی با واردات برخی از اجزا بین 60 تا 70 درصد این وسیله نقلیه را داخلی سازی کرده اند.

مجاهد گفت: بزرگترین مشکل صنعت موتورسیکلت کشور اسقاط بود که با توجه به رایزنی‌های اخیر انجمن با دولت و تقاضا برای حل این مشکل اقداماتی از سوی دولت برای حل مشکلات این بخش انجام شده لذا از دولت رئیسی برای همکاری با تولید‌کنندگان موتورسیکلت بسیار سپاسگزاریم ضمن اینکه وزیر صمت نیز از ابتدای امسال تاکنون 6 جلسه با اعضای انجمن برای رفع مشکل اسقاط موتورسیکلت برگزار کرد. 

مجاهد با بیان اینکه صنعت موتورسیکلت هیچ مخالفتی با اسقاط موتورسیکلت ندارد، گفت: اسقاط موتورسیکلت به نفع ما است و با آن همراهی می‌کنیم، اما مشکل ما در این زمینه نبود اسقاط است که سبب متوقف شدن تولید شده بود زیرا این امر باعث شده بود تعدادی از کارگران بیکار شوند اما با توجه به مصوبه دولت مشکل اسقاط موتورسیکلت در حال حل شدن است. 

وی افزود: مجلس شورای اسلامی برای موتورسیکلت عمر مفید تعریف کرد اما شورای نگهبان آن را رد کرد و تصویب نشد. بنابراین برای موتورسیکلت و حتی خودرو عمر مفید تعریف نشده است اما در صورت معاینه فنی و تایید موتورسیکلت‌ها بعد از 8 سال می‌توانند تردد داشته باشند. 

مجاهد اظهار داشت: موتورسیکلت در کشور حدود 50 سال قدمت دارد تا قبل از انقلاب موتورسیکلت توسط بخش دولتی تولید می‌شد اما از بعد از انقلاب بخش خصوصی نسبت به تولید موتورسیکلت اقدام کرد و حدود 15 سال است که بخش خصوصی در زمینه تولید موتورسیکلت فعال شده است، ضمن اینکه هیچ حمایتی برای تولید موتورسیکلت از سوی دولت وجود نداشته و فقط دولت در این بخش قانونگذاری کرده است. 

وی افزود: تولید‌کنندگان موتورسیکلت تلاش دارند تا یک موتور ملی تولید کنند و کارهای زیربنایی آن نیز انجام شده است و امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده یک موتورسیکلت ملی به معنای واقعی در کشور تولید شود. در صورت راه اندازی خط تولید موتور ملی داخلی سازی در این صنعت به بیش از 90 درصد می رسد. 

مجاهد بیان داشت: ۲ هفته پیش  در جریان برپایی نمایشگاه سیر تحول صنعت خودرو  با حضور مسئولان وزارت صمت از موتور ملی رونمایی شد و امیدواریم بزودی خط تولید آن به بهره‌برداری برسد.
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران  با اشاره به مشکلات اسقاط موتورسیکلت  بیان داشت: مشکل برای اسقاط موتورسیکلت ناشی از پایین بودن سطح اقتصادی موتورسیکلت سواران است. زیرا اغلب موتورسیکلت‌سواران از نظر اقتصادی در سطح پایین درآمدی قرار دارند و لذا نمی‌توانند موتورسیکلت خود را به قیمت اسقاطی بفروشند و سپس یک موتورسیکلت نو خریداری کنند. 

وی افزود: پیرو این مساله دو سال پیش تمامی تولید‌کنندگان موتورسیکلت طرحی را با عنوان کلید به کلید اعلام کردند مبنی بر اینکه دارندگان موتورسیکلت فرسوده، موتورسیکلت خود را به موتورساز تحویل دهند و در مقابل یک موتورسیکلت نو بدون پرداخت هیچ‌گونه پیش پرداختی تحویل بگیرند. در این طرح مقرر شد تا خریداران وجه خرید موتورسیکلت را در طی 20 قسط پرداخت کنند و فقط به ارائه تضامین بپردازد، اما با این وجود به دلیل عدم توانایی مالی این طرح متقاضی نداشت. 

مجاهد اظهار داشت: هم‌اکنون نیز تولید‌کنندگان موتورسیکلت آمادگی دارند این طرح را دوباره اجرایی کنند  اما با توجه به مشکلات مالی این طرح فاقد متقاضی است. 

وی با بیان اینکه 2 سال و نیم از اجرای قانون اسقاط موتورسیکلت می‌گذرد، گفت: اما طی این مدت حتی یک دستگاه موتورسیکلت اسقاط نشده است. لذا بعد از اینکه دولت قبل متوجه شد که صنعت موتورسیکلت به دلیل این قانون رو به تعطیلی است در نتیجه اقدام به اصلاح مصوبه کرد و مصوب شد به ازای تولید موتورسیکلت بجای اینکه موتور سیکلت فرسوده اسقاط شود، خودروی فرسوده اسقاط شود. 

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران بیان داشت: بنابراین مقرر شد به ازای اسقاط یک دستگاه خودرو، مجوز تولید 7 دستگاه موتورسیکلت صادر شود. 

مجاهد افزود: مشکل ما در این باره کمبود خودروی اسقاطی بود که با مصوبه دولت این مشکل نیز در حال حل شدن است بطوری که مقرر شده  در مقابل اسقاط هر یک خودرو 28 دستگاه موتورسیکلت تولید شود.

وی بیان داشت: البته مصوبه مذکور مشکلات فنی دارد که این مشکلات در حال حل شدن است. 

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه حدود 10 تا 15 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال به کشورهای مختلف صادرات می‌شود، بیان داشت: صادرات موتورسیکلت به کشورهای افغانستان، عراق، آفریقا و پاکستان انجام می‌شود و ارزش این صادرات در حدود 8 میلیون دلار در سال است. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول