اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

فرمانده نیروی زمینی ارتش: پهپاد آرش۲ مخصوص نابودی رژیم صهیونیستی است

امیر سرتیپ کیومرث حیدری با بیان اینکه پهپاد آرش۲ قابلیت‌های منحصر به فردی داشته و امکان بازیابی چندباره تا برخورد به هدف را دارد، گفت: این پهپاد مخصوص نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش: پهپاد آرش۲ مخصوص نابودی رژیم صهیونیستی است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش شامگاه یکشنبه ٢٠ شهریور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما اظهار داشت: بهترین شاخصه نیروی زمینی ارتش ولایت‌مداری و مردمی بودن آن است. همچنین از حیث نظامی نیز نیروی زمینی ارتش گسترده‌ترین، پرتجهیزات‌ترین و متنوع‌ترین نیروی مسلح کشور از حیث فناوری و تجهیزات است.

وی افزود: نیروی زمینی ارتش از حیث بین‌المللی نیز در میان کشورهای منطقه در 5 مولفه در میان کشورهای منطقه سرآمد و بی‌رقیب دارد. یکی از این حوزه‌ها، توان بالگردی است که چه از لحاظ تعداد و چه کیفیت بزرگترین ناوگان بالگردی منطقه متعلق به هوانیروز ارتش است. از حیث زرهی و توپخانه نیز اینگونه است. 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه این نیرو از بُعد سازماندهی و ساختار تغییراتی داشته و به یک نیروی واکنش سریع، راهبردی، محوری، کاملا متحرک و مهاجم تبدیل شده‌ است، تاکید کرد: هیچ‌کدام از ارتش‌های منطقه چنین ویژگی‌هایی ندارند. 

امیر سرتیپ حیدری درباره فعالیت‌های مردم‌یاری نیروی زمینی ارتش بیان داشت: تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا در جایی که مردم نیازمند حضور ما هستند به آن ها کمک کنیم. در زلزله سرپل ذهاب نخستین بالگردی که در میدان چمن این شهر فرود آمد، بالگرد سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش و بنده بود. بالگرد سرلشکر موسوی نیز بلافاصله در اختیار مجروحان قرار گرفته و آن ها را منتقل کرد.

وی افزود: در سیل نیز حضور ما به گونه‌ای بود که رهبر انقلاب فرمودند ارتش پیش از ستاد بحران وارد میدان شد. منظور سیل گلستان بود که ما در آن منطقه مستقر شدیم که نشان از چابکی ارتش و نیروی زمینی ارتش بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ما در مقابله با ویروس کرونا تعداد 26 بیمارستان را با 12 هزار کادر درمان در اختیار جامعه پزشکی قراردادیم، گفت: این بخش کوچکی از ما در مقابله با ویروس کروناست. همچنین توانستیم 7 بیمارستان دائمی و تنفسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسازیم که یک رکورد جهانی است.

وی ادامه داد: چینی ها توانسته بودند در 7 روز یک بیمارستان بسازند که نیروی زمینی ارتش توانست در کمتر از 7 روز یک بیمارستان را بسازد. این بیمارستان ها به وزارت بهداشت و درمان اهدا شده و ظرفیت آن‌ها را ارتقاء داد.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به خدمات نیروی زمینی ارتش در ایام اربعین گفت: ما در ایام اربعین حسینی از مرز میرجاوه تا مرزهای خسروی، مهران و چذابه برای ارائه خدمات به زوار امام حسین(ع) موکب هایی ایجاد کردیم. چرا که رهبر انقلاب از ما خواستند در کنار مردم و برای مردم باشیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سوالی درباره تعامل این نیرو با نیروی زمینی سپاه پاسداران تصریح کرد: اعتقاد ما این است که ارتش و سپاه یک لشکر الهی هستند، ما مکمل یکدیگر هستیم و بایستی نسبت به یکدیگر هم‌افزایی داشته باشیم.

وی افزود: به لطف خداوند میان بنده فرمانده نیروی زمینی ارتش و برادر بزرگوارم سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه تا پیش از اینکه همکار و همرزم باشیم یک علقه برادری و اخوت حاکم است و در همه زمینه ها پشتیبان و مکمل یکدیگر بوده و کار ناتمام همدیگر را تمام می کنیم.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به ابعاد همکاری نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه بیان داشت: به عنوان مثال، ما اخیراً در منطقه سه مرزی ایران، افغانستان و پاکستان مستقر شده بودیم، به کمک و مساعدت ویژه نیروی زمینی سپاه نیاز داشتیم که با دستور برادر بزرگوارم سردار پاکپور در کسری از زمان این مشکل حل شد. البته در همه زمینه ها این گونه است.

وی ادامه داد: فکر می کنم که ما فقط از نظر رنگ لباس با یکدیگر تفاوت داریم وگرنه یک لشکر الهی هستیم. ما هم افزا و مکمل یکدیگر هستیم و دستورات صادر شده از سوی مقام معظم رهبری و ستاد کل نیروهای مسلح در یک فضای برادرانه و صمیمی را اجرا می‌کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره رزمایش اقتدار 1401 این نیرو که اخیراً برگزار شد، تصریح کرد: مهم ترین ویژگی این رزمایش حضور کارکنان ولایی، زبده و مجرب و پای کار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. تغییر عمیق رویکرد به رزمایش ها دومین ویژگی این رزمایش بود، چرا که تا پیش از این رزمایش، همه رزمایش های ما تهدیدمحور و تدافعی بود.

وی افزود: ما در این رزمایش به درجه ای از توانمندی و قابلیت تهاجمی رسیدیم که یک رزمایش هدف محور و تهاجمی را تمرین کردیم. این رویکرد برای کسانی که فعالیت های نظامی را رصد می کنند، یک تغییر معنادار است.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه تاکتیک های استفاده شده در رزمایش اقتدار 1401 به طور کامل بومی است، خاطرنشان کرد: همه ارتش های دنیا در شرایطی از یک سری تاکتیک های یکسان استفاده می کنند. اما یک سری از تاکتیک ها به طور انحصاری متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: یعنی ابداع، اختراع و ورود تاکتیک های مذکور به عرصه دفاعی در اختیار نیروی زمینی بوده و خودمان آن را خلق کرده و به وجود آورده ایم. در واقع، این تاکتیک ها عاریه ای نبوده و از هیچ ارتش دیگری تقلید نشده است.

فرمانده نیروی زمینی با اشاره به تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا گفت: در ارتش های کشورهای منطقه تا امروز سراغ ندارید که یک نیروی زمینی بتواند عملیات متحرک هوایی در شب انجام بدهد. یعنی عملیاتی به وسیله بالگردها انجام داده و بالگردهای کبرا با اهداف خود در شب درگیر باشند.

وی افزود: این عملیات در نوع خود منحصر به فرد بوده و تا شب 14 شهریور 1401 تجربه نشده است. یعنی در ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین بار است و هیچ کدام از ارتش کشورهای منطقه بتوانند به وسیله بالگرد هلی برن انجام داده و قابلیت اینکه با اهداف درگیر بشوند را ندارند.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه فناوری و سامانه پرواز در شب نیز کاملا بومی است، تصریح کرد: فناوری همه بخش های این سامانه به هم پیوسته در اختیار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داده و تولید خود نیروی زمینی ارتش به کمک وزارت دفاع است.

وی گفت:ما توانسته ایم برای این سامانه تاکتیک تعریف کرده و تمرینات مختلفی مانند هلی برن شبانه و درگیری شبانه با اهداف را با آن تمرین کنیم.

وی افزود: یکی از تنگناهای هوانیروز ارتش حوزه موشکی بود. ما پیش از این موشک تاو را داشتیم که برد آن 2.5 کیلومتر بود و بالگرد می توانست در حالت ایستایی با هدف درگیر شود یعنی باید بالگرد هاور می کرده و پس از طی یک مسافت با هدف درگیر می شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به دستیابی هوانیروز ارتش به موشک شفق گفت: امروز با دست توانای کارکنان شریف هوانیروز و همراهی عزیزان وزارت دفاع و همچنین هدایت بسیار خوب معاونت آماد ستاد کل و فرمانده کل ارتش به قابلیت تولید موشک شفق با برد 12 تا 20 کیلومتر رسیده ایم.

وی ادامه داد: با تولید این موشک، برد موشکی ما نسبت به نمونه آمریکایی 9.5 برابر افزایش داشته است. این موشک یک دوربین بسیار خوب داشته و به قابلیت FIRE & FORGET یا آتش و رها مجهز است. یعنی خلبان دیگر نیاز نیست که حالت ایستایی داشته باشد و پس از شلیک می تواند صحنه نبرد را ترک کند.

امیر سرتیپ حیدری در پاسخ به سوالی دیگری درباره تاثیر موشک های فجر 5 و فتح 360 خاطرنشان کرد: ما ساختار نیروی زمینی را تغییر داده ایم. اراده فرمانده معظم کل قوا بر این قرار گرفت که ساختار نیروی زمینی تغییر کند. در این راستا، ما طرحی به نام «لبیک 1» را برای تغییر ساختار نیروی زمینی ارتش خدمت معظم له ارائه کردیم، در کل نیروی زمینی جدیدی را بازطراحی کردیم و به استحضار مقام معظم رهبری رساندیم. ستاد کل نیروهای مسلح نیز امور مربوط به آن را انجام دادند.

وی افزود: امروز نیروی زمینی ارتش سه ویژگی اصلی دارد که عبارت است از؛ کاملا متحرک، مهاجم و واکنش سریع. این نیروی متحرک، مهاجم و واکنش سریع بایستی تسلیحات متناسب با ساختار خود داشته باشد و به همین دلیل، از تسلیحات گذشته عبور کرده ایم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به استفاده از تسلیحات جدید مورد استفاده در این نیرو تصریح کرد: ما برای این تسلیحات 4 ویژگی تعریف کردیم که عبارتند از؛ دورزن، دقیق‌زن، مجهز به هوش مصنوعی و شبکه شوند. منظور از شبکه شدن این است که در یک شبکه و زمان واحد از یک نوع سلاح برای هدف قراردادن یک یا چند هدف بتوان استفاده کرد. موشک 360 این ویژگی ها را دارد و در این رزمایش برای نخستین بار از این موشک رونمایی کردیم.

وی ادامه داد: موشک فجر 5 نیز از خانواده موشک های نقطه زن و هوشمند است که اخیراً به سازمان رزم نیروی زمینی ارتش الحاق شده است.

امیر سرتیپ حیدری درباره تفاوت موشک های در اختیار نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه اظهارداشت: ستاد کل نیروهای مسلح مقرراتی در میزان برد موشک ها قرار داده و به نیروها اعلام کرده است. به عنوان مثال، موشک های بسیار دورزن راهبردی در اختیار نیروی هوافضای سپاه بوده و موشک های دارای برد عملیاتی در اختیار نیروهای سطحی مانند نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه است. می توان گفت که تنها تفاوت در برد آن هاست وگرنه از نظر مکانیزم یکسان است.

وی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح برد راهبردی را به یک نیرو داده تا تداخلی در عملیات ها ایجاد نشود. نیروی زمینی ارتش وظیفه حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور را دارد و موشکی دریافت می کند تا این ماموریت را انجام بدهد. نیروی زمینی سپاه نیز بدین گونه است. اما، نیروی هوافضای سپاه موشکی دریافت کرده تا بتواند ماموریت های راهبردی در دوردست ها را انجام بدهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سوالی درباره نوع پهپادهای به کار گرفته شده در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا خاطرنشان کرد: مقوله ورود پهپادها به نیروهای مسلح بسیار مهم و گسترده است. در جنگ های اخیر واقع شده در جغرافیای اطراف ما، قابلیت های منحصر به فرد پهپادها به منصه ظهور رسید. ارتش جمهوری اسلامی ایران با خواست فرمانده کل ارتش هم در تولید پهپادها و هم در سازماندهی پهپادها پیشگام و پیش‌قدم بوده است.

وی افزود: امروز نیروی زمینی ارتش محوریت پهپاد در ارتش را در اختیار دارد. ما امروز پهپادهایی با برد راهبردی در اختیار داریم و پهپادی با برد 2 هزار کیلومتری نیز داریم. البته پهپادهایی با بردهای پایین تر نیز در سازمان رزم خود داریم.

امیر سرتیپ حیدری درباره ویژگی‌های پهپاد آرش 2 بیان داشت: این پهپاد را به طور مخصوص برای حیفا و تل آویو در نظر گرفته‌ایم. یعنی پرنده ای بی نظیری است که برای این کار ساخته شده است. امیر فرماندهی کل ارتش ساختاری را برای نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی تعریف کرده اند.

وی افزود: پهپاد آرش 2 نیز در این ساختار سازماندهی شده و ما هم در بحث تولید و هم به کارگیری آن دستی بر آتش داریم. این پهپاد وارد نیروی زمینی شده و در رزمایش های آتی از قابلیت های آن رونمایی خواهیم کرد. دیگر ویژگی این پهپاد نقطه‌زن بودن آن است، یعنی دقیقاً همان نقطه‌ای که موشک فتح مورد اصابت قرار داد توانست مورد اصابت قرار بدهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه پهپاد آرش 2 قابلیت های منحصر به فردی داشته و امکان بازیابی چندباره تا برخورد به هدف را دارد، تاکید کرد: منتظر اوامر مطاع هستیم تا روزی دستور به کارگیری آن صادر شود.

امیر سرتیپ حیدری درباره ارتقای تجهیزات رزم انفرادی و حفاظت از جان سربازان نیروی زمینی و مجموعه نیروهای مسلح، اظهارداشت:  پیش بینی های لازم در همه زمینه ها برای حفاظت انفرادی از کارکنان در مقابل همه تیرها، ترکش ها و امواج  انجام شده است. نیروی زمینی ارتش دارای 27 رسته، 49 تخصص بوده و در 15 گروه تسلیحاتی و تجهیزاتی دسته بندی شده است.

وی افزود: یکی از بحث ها خودحفاظتی است. هم خودحفاظتی تانک، بالگرد و نفر در صحنه نبرد تدبیر انجام شده است. در واقع، در همه زمینه ها برای حفاظت برنامه ریزی شده و همه نوآورانه و تولید جمهوری مبارک اسلامی ایران بوده و هیچ نیازی به بیگانه نداریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره ارتقای توان تحرک این نیرو گفت: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب بنده فرمودند ارتقای تحرک و کارآمدی یگان ها برابر نیازهای عملیاتی روز. این موارد تکالیف سنگین و راهبردی است. ارتقای تحرک یعنی یک نیروی زمینی ساخته شود که متکی به خود بتواند در کسری از زمان یگان های سنگین، نیمه سنگین، فوق سنگین و تاکتیکی خود را جابجا کرده و از اقصی نقاط کشور به مرزها برساند.

وی ادامه داد: تحرک ما بسیار ناچیز و کم بود. ما مبلغی درنظر گرفته بودیم تا خودروهای کشنده فوق سنگین را از سوئد خریداری کنیم، حتی این خودروها تا بندر جبل علی هم آمد. اما به ماجرای برجام گره خورد و آن ها را بازگرداندند. یعنی ما ماندیم و نگاه به ماموریتی که رهبر انقلاب بر دوش ما گذاشته است.

امیر سرتیپ حیدری ما برای دستیبایی به ارتقای تحرک طبق فرامین رهبر انقلاب که بر نگاه به داخل و بهره گیری از نیروهای جوان تاکید دارند، رفتیم، بیان داشت: امروز حجم بسیاری از شرکت های دانش بنیان در نیروی زمینی فعال هستند، کارخانجات خودمان را فعال کرده و به سراغ بازتولید خودروهای کشنده رفتیم. امروز با افتخار می گویم که به طراز آن نیروی زمینی که باید تحرک خود را ارتقاء بدهد، رسیده ایم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به توان این نیرو در استفاده از کشنده های سنگین، نیمه سنگین و فوق سنگین خاطرنشان کرد: ما قادر هستیم تا در آینده بسیار نزدیک دو لشکر زرهی را به طور همزمان جابجا کنیم. اهل فن می دانند که امروز این کار در استطاعت هیچ ارتشی نیست. اما، ما امروز می توانیم یک لشکر به علاوه دو تیپ را به راحتی جابجا کنیم.

وی افزود: همین الان قادریم تا همه موجودی نیروی زمینی ارتش را در یک سریال به نقاط مرزی انتقال بدهیم. خودروهای کشنده ما در کارخانجات شهید زرهرن ساخته و بازتولید شده و تا پایان امسال به تراز پیش بینی شده در تحرک مطلق و صد درصدی می رسیم. قدرت تحرک نیروی زمینی ارتش در رزمایش فاتحان خیبر به قدری بود که کشورهای منطقه را انگشت به دهان نگه داشت.

امیر سرتیپ حیدری گفت: ما در رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش توانستیم در یک موج یا یک سریال تانک های خود را تا منطقه نصرآباد که بیش از هزار کیلومتر فاصله دارد، وارد کرده و پس از پایان رزمایش از منطقه خارج کردیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سوالی درباره توان دفاعی نیروهای مسلح و احتمال سوء استفاده دشمن گفت: ما معمولاً وقتی رونمایی می کنیم که علاوه بر محصول رونمایی شده یک دست برتر پنهان را کنار گذاشته ایم و نمی توانیم دست خودمان را به صورت کامل رو کنیم. یعنی آنچه رونمایی شده در لبه فناوری است و برای ما اهمیت زیادی ندارد. اما همه می دانند وقتی می گوییم که موشک با برد اعلامی را ساخته ایم یعنی برد بالاتر را هم در اختیار داریم.

وی افزود: هدف ما ایجاد بازدارندگی است و اینکه دشمنان بدانند که اگر دست از پا خطا کنند با استفاده از تجهیزات و تسلیحات دفاعی بومی خودمان دست و پای آن ها را می شکنیم. یعنی اجازه عرض اندام به آن ها نداده و همواره دست برتر را نگه می داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول