اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«قزوین» بزرگ ترین تولیدکننده زغال اخته کشور/ سرمایه‌ای که نادیده گرفته شده است!

«زغال اخته» محصولی است که خاستگاه آن ارتفاعات قزوین بوده و میزان برداشت آن موجب شده تا این استان به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده این میوه گرانبها در سطح کشور محسوب شود.

«قزوین» بزرگ ترین تولیدکننده زغال اخته کشور/ سرمایه‌ای که نادیده گرفته شده است!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روزهای پایانی شهریور زمان برداشت میوه زغال اخته در استان قزوین به خصوص روستاهای بخش الموت و یوزباش چای بخش طارم سفلی می‌باشد.

خاستگاه زغال اخته ارتفاعات قزوین بوده و میزان برداشت آن موجب شده تا این استان به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده این میوه گرانبها در سطح کشور محسوب شود.

زغال اخته از خانواده گیاهان گلدار دولپه ای است که درختان آن در ایران به بلندی ۲ تا ۳ متر می رسد، هر چند این گیاه بومی غرب آسیا تا جنوب اروپا است اما اغلب در کشور ایران در استان قزوین و در برخی استانها از قبیل گیلان نیز یافت می شود.

«زغال اخته» ترش مزه بوده و از میوه رسیده آن در صورت فرآوری «کمپوت، مربا و شربت و لواشک» به دست می‌آید.

این میوه از خواص بی شماری برخوردار است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در پیشگیری و مقابله با سرطان و قند تاثیر بسزایی دارد که در گزارشی مفصل به ویژگی ها و خواص آن خواهیم پرداخت.

کاهش برداشت زغال اخته به دلیل سرمازدگی بهاره

سعید صالحی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: زغال اخته یکی از میوه‌های بومی و محلی است که بیشتر در شهرستان قزوین، منطقه یوزباش چای و بخش های الموت رشد می‌کند.

وی ادامه داد: هنوز اطلاعات مستندی در خصوص ارقام و نمونه‌های زغال اخته وجود ندارد ولی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال بررسی، تحقیق و شناسایی رقم های موجود این میوه است.

صالحی اظهار کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی چندین مقاله در رابطه با نمونه های مقاوم در برابر سرما تهیه کرده و به زودی این نمونه ها جهت کشت به کشاورزان معرفی خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قزوین تصریح کرد: بیش از ۷۱۰ هکتار از باغات استان قزوین در مناطق یاد شده زیر کشت محصول زغال اخته می باشد و میزان متوسط برداشت در هر هکتار چهار و نیم تن است که در سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول در روستا برداشت شد.

 این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه سرمازدگی در فصل بهار موجب کاهش برداشت محصول شده، پیش بینی می‌شود میزان برداشت در سال جاری به هزار تن در استان کاهش یابد. 

وی همچنین با اشاره به کیفیت میوه زغال اخته گفت: با توجه به اصلاحات انجام شده روی زغال اخته در منطقه یوزباش چای، میوه های برداشت شده در این منطقه از کیفیت بهتری برخوردار بوده و تمایل مردم جهت خرید آن بیشتر می باشد.

صالحی با اشاره به آموزش های صورت گرفته برای افزایش محصول زغال اخته گفت: در سال گذشته اقدامات مختلفی برای اصلاح و جوانسازی این مسئول صورت گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در خصوص قیمت گذاری این محصول و تفاوت قیمت از تولید به مصرف نیز اظهار کرد: متاسفانه با توجه به اینکه در سال جاری میزان برداشت این محصول کاهش داشته، قیمت در بازار به شدت افزایش پیدا کرده و به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: متاسفانه در خصوص شناسایی و معرفی این محصول اقدامات جدی در گذشته صورت نگرفته و امیدواریم با همکاری سازمان‌های مرتبط در سال های آینده اقدامات خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

تحت پوشش بیمه نبودن «زغال اخته» برای کشاورزان گران تمام می شود

شعبانی یکی از کشاورزان روستای فشک از توابع الموت گفت: متاسفانه در برخی از سال ها به دلیل سرمای بیش از حد در زمستان و حتی سرما زدگی در فصل بهار، کشاورزان دچار خسارت‌های زیادی می شوند و هیچ گونه درآمدی برای زندگی خود ندارند.

وی ادامه داد: بیمه جهاد کشاورزی نیز زغال اخته را به خاطر اینکه بومی وحشی است تحت پوشش قرار نداده است و این آسیب های زیادی را به دنبال دارد.

این کشاورز همچنین گفت: باید اعلام شود چه کسی پاسخگوی خسارت های وارد شده به کشاورزان روستا خواهد بود؟!

«زغال اخته» خارج از چتر پوشش بیمه‌ای

در این رابطه محمد تهرانی ها معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: میوه زغال اخته به دلیل بومی بودن در لیست اولویت بیمه محصولات کشاورزی نمی باشد اما در صورت پیگیری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی برای تحت پوشش قرار گرفتن آن، موضوع مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: خدمات بیمه ای در بین باغداران متاسفانه فقط در بروز خسارت نمود دارد در حالی که کشاورزان با بیمه محصولات خود می‌توانند امنیت حاشیه تولید خود را افزایش دهند.

مردم منطقه از تولید «زغال اخته» امرار معاش می کنند

داودی یکی دیگر از باغداران الموت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «زغال اخته» محصول عمده بخش و روستای ما محسوب می‌شود و درآمد اصلی مردم برای امرار معاش و زندگی است، متاسفانه این محصول به دلیل بومی بودن و عدم حمایت جهاد کشاورزی برای اصلاح و آموزش و افزایش تولید در سال های جاری برای کشاورزان مشکل ایجاد کرده است.

وی اذعان کرد: ما از مسئولان تقاضا داریم نگاه ویژه ای به «زغال اخته» میوه خاص استان قزوین داشته باشند.

ضرورت تشکیل انجمن زغال اخته

ولی پور یکی از باغداران روستای روح آباد بخش الموت غربی که در حال برداشت محصول خود در روستا است به خبرنگار ما می گوید: روستای روح آباد به دلیل اینکه در ارتفاع پایین قرار دارد معمولاً کمتر محصولات دچار سرما زدگی می شود اما مشکل اساسی ما این است که این محصول در باغ به قیمت خیلی کمتر خریداری شده و متاسفانه با حضور دلالان در شهر قزوین و بازار تهران با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی اضافه می کند: ما خواستار تاسیس یک دفتر یا انجمن توسط جهاد کشاورزی در استان هستیم تا مثل بقیه محصولات از قبیل زیتون در رودبار بتوانیم ضمن معرفی و شناسایی محصول در قیمت گذاری نیز نقش داشته باشیم.

میوه زغال اخته یکی از محصولات ارگانیک بومی و وحشی بخش های الموت غربی و یوزباش چای طارم سفلی می باشد و جهاد کشاورزی به عنوان متولی در این زمینه اقدامات مناسبی جهت شناسایی و اصلاح نژاد و قیمت گذاری نکرده است.

تعدادی از باغداران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از عدم توجه متولیان جهاد کشاورزی به این محصول گلایه داشتند.

با توجه به اینکه زغال اخته محصولی شاخص در کشور بوده و استان قزوین برترین تولیدکننده این محصول می باشد ضرورت دارد مسئولان جهاد کشاورزی با تشکیل اتحادیه و راه‌اندازی گروه‌های علمی جهت تحقیق و بررسی و شناسایی ارقام این محصول گرانبها و تحت پوشش قرار دادن بیمه آن به صورت رایگان و اطلاع رسانی در این زمینه اقدام کنند.

لازم به ذکر است بیمه این محصول گرانبها باید طوری تنظیم شود که با جذابیت های بیمه ای همراه بوده و در صورت بروز سرما زدگی و خشکسالی به کشاورزان خسارت پرداخت شود تا باغداران تمایل بیشتری برای انعقاد قرارداد با بیمه داشته باشند.

گزارش از علیرضا جلالی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول