اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

پل تندرستی، مدیریت «اکو پارک پردیسان» را متحول خواهد کرد؟

شهردار منطقه 2 تهران از اجرای فاز دوم پل تندرستی حدفاصل مجموعه بوستان 13 هکتاری و پارک پردیسان خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح، مراجعات به پارک پردیسان و نوع خدمت رسانی قطعا متحول می‌شود .

پل تندرستی، مدیریت «اکو پارک پردیسان» را متحول خواهد کرد؟

به گزارش خبرنگار شهری فارس، سال 96 بود که تفاهم نامه بهسازی و احیای پارک طبیعت پردیسان در هفت ماده به امضای عیسی کلانتری معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمدعلی نجفی شهردار وقت رسید.

ارائه تسهیلات رفاهی لازم برای گذراندن اوقات فراغت در یک بستر طبیعی و اکولوژیکی برای کلیه اقشار و گروه های سنی و اجتماعی، افزایش ظرفیت های محیط زیستی و اجتماعی بوستان پردیسان با هدف حفظ ذخایر اکولوژیک شهر،تخصیص منابع درآمدی کاربری های رفاهی- تفریحی و خدماتی بوستان بر اساس محدوده تعیین شده در ردیف دو ماده چهار طی مدت اجرای قرارداد به منظور جبران بخشی از هزینه ها به شهرداری بخشی از موارد مطرح شده در این تفاهم نامه است.

همچنین ارائه خدمات مرتبط با موضوع طرح جامع پارک طبیعت پردیسان (مصوب کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) با اولویت تامین منابع آب، امنیت، روشنایی، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفظ و بهسازی فضاهای نمایشی گیاهی، استفاده از انرژی های نو و فراهم ساختن امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بدون تغییر در ساختار بوستان و با حفظ اجرا و عناصر اصلی طرح جامع پردیسان، ایجاد محل مناسب در پارک به عنوان قرنطینه گونه‌های گیاهی و سایر گونه ها در مواقع نیاز، احداث موزه گونه های گیاهی و جانوری، برگزاری برنامه های آموزش عمومی و تخصصی، به ویژه در مناسبت های محیط زیستی برخی از وظایف شهرداری تهران در این تفاهم نامه است.

اعتبار این تفاهم نامه هفت ماده ای از تاریخ امضا یعنی۱۶ مهرماه ۱۳۹۶ به مدت ۱۵ سال و قابل تمدید اعلام شد.

اما طی این مدت 5 ساله، پارک پردیسان آنچنان که شایسته مدیریت یک پارک مادر در تهران بود، مدیریت نشد. رخ دادن اتفاقات متعدد در این سالها نشان داد که مدیریت دوگانه پارک به نحوه خدمت رسانی آن ضربه زده است.

چند مورد آتش سوزی به دلیل برافروختن آتش و نبود شرایط نظارتی مناسب، و حتی درگیری که منجر به شلیک تیر و کشته شدن یکی از هموطنان شد، نشانی از آشفتگی و شلختگی مدیریتی این پارک بزرگ دارد.

سازمان محیط زیست برای ارائه خدمات از شهرداری درخواستی نداشته است

مهدی صالحی شهردار منطقه 2 تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه مالکیت پارک متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است و شهرداری طبق تفاهم نامه ای که سال 96 تنظیم شده است در خدمت رسانی به این نهاد کمک می کند، گفت: خدمت رسانی شهرداری تهران در این پارک نیز در قالب نگهداری فضای سبز باقی مانده که از سوی سازمان بوستان های شهرداری تهران انجام می شود، و اگر در حوزه ارائه خدت نقصانی وجود دارد به این دلیل است که تا امروز کمکی از شهرداری درخواست نشده است.

ارزش افزوده خدمات پارک پردیسان بالاتر می‌رود

شهردار منطقه 2 تهران از اجرای فاز دوم پل دوم تندرستی حدفاصل مجموعه بوستان 13 هکتاری فضای سبز شهرک غرب و پارک پردیسان خبر داد و گفت:  با اجرایی شدن این طرح، مراجعات به پارک پردیسان و نوع خدمت رسانی‌اش قطعا متحول می‌شود و طبیعتا بعد از آن وارد فاز هماهنگی بیشتری با مسئولان پارک می شویم، چون بخشی از 47 کیلومتر مورد نظر در پارک پردیسان است.

وی با بیان اینکه انتظارمان این است که با سازمان محیط زیست یک همکاری جدیدی را شروع کنیم، تا سطح سرویس‌دهی خدمت رسانی را در آن مجموعه بیشتر شود، ابراز داشت: بدین ترتیب خدمات در پارک ارزش افزوده بیشتری هم برای سازمان ایجاد می کند تا به ارتقای محیط استفاده کنند.

صالحی افزود:‌ موضوع تامین منابع برای افزایش سطح سرویس دهی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پارک طبیعت پردیسان با ۲۷۵ هکتار مساحت ، پنجره تنفسی در شمال غرب تهران است که وسعت آن با مجموعه پارک‌های اطراف آن به ۵۵۰ هکتار می‌رسد، این منطقه ۵۳۰ گونه گیاهی ارزشمند دارد.  شامل 443 گونه خودروی و 87 گونه کشت شده از پردیسان و مناطق مجاور (برج میلاد) شناسایی شده است. 

از همین رو پردیسان از جمله پارک‌هایی جنگلی است که دارای طرح جامع اکو پارک است. هر چند به دلیل برهم خوردن یکپارچگی پارک، احداث ساختمان‌های مختلف و مهمتر از همه نبود بودجه، اجرای آن هرگز در اولویت قرار نگرفت.

در طول سال‌های اخیر برغم آنکه در دهه ۷۰ – سال ۷۷- سند این پارک به نام دولت ثبت شد، اما همواره موضوعات مختلفی در خصوص آن مطرح بود که مهمترین آن «واگذاری و فروش اکو پارک طبیعت پردیسان» به یکی از سازمان‌ها بود که مصوبه آن به گفته قائم مقام وقت سازمان محیط زیست در سال ۸۹ به تصویب هیات وزیران رسیده بود. در حالیکه  تا قبل از انقلاب بنا بود که به یک پارک طبیعت با طراحی زیست بوم های مختلف جهان تبدیل شود. 

بر اساس تحقیقات گسترده از سال 1377 پوشش گیاهی این منطقه بررسی و در راستای حفاظت از زیست بوم تهران به منظور تهیه یک برنامه جامع مدیریتی ناحیه‍  بندی شده است. هدف این پژوهش حفظ و احیای پوشش گیاهی طبیعی و نیز ایجاد فضای سبز در این پهنه با توجه به ارزش‌های بوم شناختی، نیاز تفرجی، علمی و پژوهشی در شهر تهران است.

ساخت پارک نهج البلاغه منجر به از بین رفتن حدود 74 گونه گیاهی شد

حسین آخانی گیاه شناس معتقد است: ساخت پارک نهج البلاغه منجر به از بین رفتن حدود 74 گونه گیاهی خودرو شده است.

به گفته وی  پوشش گیاهی پردیسان باقیمانده رویش‌های استپی و علفزار‌های معتدله است که چون میان کوهپایه‌های البرز به سمت شمال و استپ‌های بیابانی به سمت جنوب واقع شده عناصری از هر دو گروه را دارد.

بر اساس پژوهش‌ حاضر بخش مرکزی پردیسان بالاترین غنای گونه‌ای و غرب پردیسان (در امتداد دره فرحزاد) باارزش‌ترین گونه‌های گیاهی را دارد.

پردیسان ارزش حفاظتی بالایی دارد و بهتر است در قالب اثری طبیعی ملی به منطقه حفاظت شده شهری تبدیل شود تا این میراث ارزشمند حفظ شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول