اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«میگ-31 فاکس هاوند» جنگنده ویژه روسیه برای حمله به ناتو

یک رسانه آمریکایی نوشت، میگ-31، یکی ازجنگنده‌هایی است که ائتلاف ناتو به دقت آن‌را زیر نظر دارد زیرا می‌تواند انواع مختلفی از موشک‌ها را حمل کند.

«میگ-31 فاکس هاوند» جنگنده ویژه روسیه برای حمله به ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وبگاه تخصصی حوزه نظامی روز دوشنبه در مطلبی به توانمندی جنگنده‌های رهگیر «میگ-۳۱» ساخت روسیه اشاره کرد و نوشت، میگ-۳۱، یکی ازهواپیماهایی است که ناتو بدقت آن‌را زیر نظر دارد زیرا می‌تواند انواع مختلفی از موشک‌ها را حمل و شلیک کند و البته سرعت بالایی نیز دارد.

وبگاه «19 فورتی فایو» در مطلبی به قلم «وسلی کالپ» نوشت، نیروی هوایی روسیه مملو ازجنگنده‌های قدیمی اما قدرتمندی است که اینک در حال استفاده از آن‌هاست و این جنگنده‌ها برای احاطه بر آسمان و اصابت به اهداف زمینی درجنگ با اوکراین در صحنه حاضرند، اما از بین همه این موارد، «میگ-۳۱» یکی از هواپیماهایی است که ناتو به دقت آن‌را زیر نظر دارد زیرا می‌تواند انواع مختلفی از موشک‌ها را شلیک کند والبته سرعت بالایی نیز دارد.

*میگ-۳۱ با قابلیت حمل موشک ابرفراصوت

بر اساس این گزارش، میگ-۳۱ رهگیر طراحی شده توسط شوروی علیرغم قدمت خود نقش جدیدی را به عنوان عرصه‌ای جهت استفاده از برخی از موشک‌های کروز ابرفرا صوت «کینژال» روسیه ایفا می‌کند. این جنگنده  برای غلبه بر ناتوانی رهگیرهای میگ-۲۵ ساخته شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۷۵ پرواز کرد. در اواسط دهه نود میلادی، بیش از ۵۰۰ نمونه از این جنگنده تولید و هیچ‌یک صادر شد. امروزه، تنها روسیه و قزاقستان از میگ-۳۱ استفاده می‌کنند.

 

در ادامه این مطلب آمده است، میگ-۳۱ دو کابینه که در ناتو به نام «فاکس‌هاوند» شناخته می‌شود، توانست به سرعت به هواپیمای رهگیر اصلی اتحاد جماهیر شوروی سابق مبدل شود. دو موتور این جنگنده به آن اجازه می‌دهد تا این جت به حداکثر سرعت سه ماخ در ارتفاعات بالا برسد. در راستای ماموریت دفاع هوایی دوربرد و در ارتفاع بالا، میگ-۳۱ مجهز به رادار آنتن آرایه فازی ثابت «زاسلون-۱۶» است که در برهه‌ای یکی از تواناترین رادارهای جهان بود. میگ- ۳۱ علاوه بر توپ ۲۳ میلی‌متری، می‌تواند انواع مختلف موشک‌های دوربرد و کوتاه برد را برای درگیری با اهداف هوایی حمل کند.

* تداوم خدمت میگ-۳۱ فاکس هاوند

در بخش دیگر این مطلب نویسنده به نوسازی و جایگزین احتمالی میگ-۳۱ اشاره کرد و نوشت، روسیه امیدوار است با نوسازی عمر این هواپیما را بیشتر کند.علیرغم صحبت‌ها در مورد جانشین میگ-۳۱ که به نام میگ-۴۱ شناخته می‌شود، نمی‌توان گفت که این هواپیما به این زودی‌ها بازنشسته شود. روسیه تصمیم گرفته تا یک سری از انواع به‌روز شده میگ-۳۱ را تولید کند و به این جنگنده اجازه می‌دهد تا سال‌ها در خدمت بماند.

به گفته رسانه‌های روسی، پروژه نوسازی میگ-۳۱ در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و شامل تعویض کامل تجهیزات داخلی هواپیما بود.

*نقشه روسیه در استفاده از میگ-۳۱

به نوشته رسانه‌های روسی، این جنگنده با قابلیت پرتاب موشک بالستیک ابر فراصوت کینژال به‌روز خواهد شد. علیرغم برنامه‌های روسیه برای ادامه استفاده از میگ-۳۱، این جنگنده از حوادث مصون نبوده و تنها در سال ۲۰۲۲، دو سقوط تایید شده داشته است.

در انتهای این مطلب آمده است، روسیه بسیارمشتاق است که رهگیرهای میگ-۳۱ خود را در آینده دور و تا زمان ارائه یک جایگزین مشخص حفظ کند.

گفتنی است که نیروی هوایی روسیه از این جنگنده رهگیر برای کنترل و دور راندن فوری هواپیمای متجاوز استفاده می‌کند و برخی آن‌ها  در مرزهای روسیه در قطب شمال مستقر هستند وزارت دفاع روسیه چندی قبل اعلام کرد که  هواپیمای جاسوسی «آر سی-۱۳۵» انگلیس که حریم هوایی روسیه را در منطقه «سویاتوی نوس» در استان «مورمانسک» نقض کرد  توسط یک فروند  جنگنده  میگ-۳۱  مورد رهگیری قرار گرفت و منطقه را ترک کرد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول