اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کمالوندی: ایران درباره 3 مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای روز گذشته مدیرکل آژانس انرژی اتمی با بیان‌ اینکه ایران درباره 3 مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته، گفت: صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد.

کمالوندی: ایران درباره 3 مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۲ شهریور ماه و در واکنش به ادعاهای روز گذشته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران پس از نشست شورای حکام آژانس اظهار داشت: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد، زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌ شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۹ کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند؛ الزام به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی در مقابل بدعهدی طرف مقابل بر این اساس به دولت تکلیف شد. این قانون که مشتمل بر ۹ ماده و دو تبصره است (+) در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ پس از رفع ایرادات شورای نگهبان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در همان روز (۱۲ آذر ماه) به تأیید شورای نگهبان رسید. پس از آن محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را ابلاغ کرد.

* کمال همکاری را درباره سه مکان ادعایی آژانس داشته‌ایم/ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهار نشده تلقی کرد

بهروز کمالوندی همچنین درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس هم که گروسی به آن اشاره کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس، کمال همکاری را داشته و اطلاعات و پاسخ‌ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفت‌وگو برای رفع ابهام را نیز برگزار کرده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند، خاطرنشان کرد: این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.

کمالوندی ادامه داد: از آنجایی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهار شده ایران را مورد حسابرسی قرار داده و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست، صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهار نشده تلقی کرد.

به گزارش فارس، مدیرکل آژانس روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره مسائل پادمانی و اظهارات مقامات ایرانی درباره همکاری با این نهاد مدعی شد: «این چیز جدیدی نیست که شاهد هستیم وقتی آژانس چیزهای معینی را خواستار می‌شود، ایران مشارکت نمی‌کند و ما را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند. قضیه خیلی سر راست است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند و قرار نبوده فعالیت هسته‌ای داشته باشند و درباره آن‌ها سوال داریم. به من بگویید کجای این درخواست سیاسی است که از اختیار خود استفاده کنم؟ این کاری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد. امیدواریم ایران هرچه زودتر همکاری با ما را از سر گیرد. ما آماده هستیم و می‌خواهیم که این اتفاق بیافتد. ما فقط می‌خواهیم که این مسائل شفاف‌سازی شوند». (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، «محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده ایران در آژانس چند روز پیش نیز به گزارش منتشر شده گروسی واکنش نشان داد و گفت: سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است و ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با این سازمان و با هدف حل و فصل آنها داشته است. (جزییات بیشتر)

* توصیه به آژانس و طرف‌های مذاکراتی ایران

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌ شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان بیان کرد: متأسفانه این اظهارات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند.

وی در پایان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های مذاکراتی ایران در مذاکرات وین توصیه کرد که از این گونه برخوردها که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آن‌ها نکرده است، دوری بجویند.

به گزارش فارس، مدیرکل آژانس در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمانی آژانس گفت: «در تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد. اگر برجام اجرایی شود می‌تواند رسیدن به جمع‌بندی وسیع‌تر ما در این زمینه کمک کند که مستقل از برجام یا هر توافق دیگری بین ایران و کشور دیگری هستند و این مسائل صرفاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

مدیرکل آژانس گفت: «اما همه چیز با هم مرتبط است. نمی‌خواهم بگویم موانع اما شاهد چالش‌هایی برای این مسیر هستیم که دانش بیشتری از فعالیت‌های ایران داشته باشیم. بدون دوربین‌های ما فیلم بگیرند یا دیگر سیستم‌های پایشی که قبلاً در اختیار داشتیم روند گردآوری اطلاعات ما به مشکل خورده است. بنابراین کار بسیار دشواری پیش رو داریم و ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری دقیق سرهم کنیم که فعالیت‌های قبلی را هم نشان دهد».

گروسی گفت: «اکنون هیچ تصویری از واقعیت موجود نداریم و تکالیف زیادی باید انجام دهیم تا به جمع‌بندی جامعی درباره برنامه هسته‌ای ایران برسیم».

به گزارش فارس، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) اقدام به صدور بیانیه‌ای کرده و ادعاهای بی اساسی را علیه ایران مطرح کردند که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روبرو شد.

این سه کشور اروپایی در این بیانیه مدعی شدند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است. این درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند». (جزییات بیشتر)

کنعانی (+) به این سه کشور توصیه کرد که مسیر سازنده را در پیش بگیرند.

پایان پیام/ ت 23

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول