اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| چطور از پایان‌نامه‌ام دفاع کنم؟/نکات کلیدی + رمز و رازهای جلسه دفاع

در قسمت میز دانشجو سعی داریم با نزدیک شدن به سال تحصیلی مهارت‌هایی را یادتان بدهیم که در دانشگاه زیاد به کارتان می‌آید، این قسمت به چگونگی دفاع از پایان نامه‌ها اختصاص دارد.

میز دانشجو| چطور از پایان‌نامه‌ام دفاع کنم؟/نکات کلیدی + رمز و  رازهای جلسه دفاع

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ محدثه رمضانعلی ـ در قسمت میز دانشجو سعی داریم با نزدیک شدن به سال تحصیلی مهارت‌هایی را به دانشجویان عزیز یاد بدهیم که در دانشگاه زیاد به کارشان می‌آید، این روزها در بحبوحه دفاع از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی هستیم و شاید برای خیلی از دانشجوها این سوال مطرح باشد که چگونه باید از حاصل ماه‌‌ها و چه بسا سال‌ها زحماتی که برای پژوهش‌شان کشیده‌اند، دفاع کنند، برای همین این قسمت را به چگونگی دفاع از پایان‌نامه‌ها اختصاص دادیم و بر همین اساس با چند نفر از اساتیدی که دستی بر آتش دفاع داشتند، گفت‌وگو کردیم. 

 

یوسف خجیر  رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات و معاون پژوهشی دانشگاه سوره در ابتدا به وجود یک پاورپوینت خوب برای دفاع از پایان‌نامه اشاره می‌کند و می‌گوید: در دفاع از پایان‌نامه باید گزارشی از فصل اول تا سوم به صورت خلاصه و بصری ارایه شود اما در مباحث فصل چهارم و پنجم که اصل کار دانشجو است باید تمرکز بیشتری وجود داشته باشد و نوآوری‌های پژوهش دانشجو و یافته‌ها، نحوه تجزیه و تحلیل، جمع بندی، نتیجه‌گیری و پیشنهادها ارایه شود، این پنج عنصر اصلی باید در پاورپوینت دانشجو در زمان دفاع از پایان‌نامه دیده شود.

یک پاورپوینت خوب به ارائه بهتر دانشجو کمک می‌کند، یکی از ایرادهای اصلی که پاورپوینت‌های دانشجوها دارد این است که تمرکز آنها روی فصل‌های اول و دوم است و بخش اصلی کارشان همیشه محفوظ می‌ماند.

 

وی * پاورپوینت‌ها هر چه کوتاه‌تر بهتر/ قصه نبافید

خجیر همچنین به طولانی بودن پاورپوینت‌های دانشجوها در زمان دفاع از پایان‌نامه‌هایشان اشاره می‌کند و در ادامه می‌افزاید: دانشجوها باید توجه داشته باشند که پاورپوینت بیشتر جنبه تکمیلی دارد نه اینکه تمام اطلاعات در آن باشد، در این صورت اگر پاورپوینت نباشد عملا دانشجو اطلاعاتی برای ارائه ندارد چرا که تمام آنها را در آن ذخیره کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره دانشجوی موفق در زمان دفاع از پایان نامه را دانشجویی می‌داند که به کار پژوهشی خود اشراف داشته باشد و بتواند بدون استفاده از فناوری هم حاصل نتایج پژوهش و کارکرد خود را ارائه دهد. ارایه پاورپوینت برای فهم بهتر موضوع پژوهش برای حاضران در جلسه دفاع است. پاورپوینت تکمیل ارائه حضوری و شفاهی دانشجو است که به نوعی مکمل است نه اصل.

وی تاکید می‌کند که استاندارد زمان دفاع از پایان‌نامه ۱۵ دقیقه است و دانشجو باید تمام اطلاعات خود را در ۱۵ دقیقه با ۱۵ تا ۲۰ اسلاید پاورپوینت ارایه دهد، یعنی زمان‌بندی در ارایه اهمیت زیادی دارد.

بیتا شاه منصوری مدیر گروه ارتباطات و روزنامه‌نگاری و رسانه واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اما تاکید دارد که من شنونده، خودم سواد دارم تا از روی متن بخوانم، لازم نیست از رو خوانده شود، من نیاز دارم بدانم که بیشتر پشت پرده های آن پژوهش چه چیزی بوده است و با ادبیات محاوره ای باید خود دانشجو توضیحات را تکمیل کند.

دانشجو در زمان دفاع باید فکر کند که مجلسی بزرگ سخنرانی می‌کند و اعتماد به نفس خود را باید افزایش دهد و این در حالی است که متاسفانه این روزها دانشجوها در زمان دفاع از پایان‌نامه‌های خود اینقدر استرس می‌گیرند که  فقط از روی متن می‌خوانند.

 

به گفته شاه‌منصوری ظاهر پاورپوینت جلسه دفاع دانشجو باید شکیل باشد که اساتید بهتر بتوانند با آن ارتباط بگیرند اساتید باید از قبل جلسه دفاع درباره موضوع از طریق پاورپوینت ارتباط برقرار کنند و پیش داوری و حتی نمره هم در نظر گرفته باشند، دانشجو با توضیحات خود ذهنیت مثبت اساتید را قوی‌تر و اگر منفی است به مثبت تبدیل کند.

* در زمان دفاع اطلاعات جدید ارایه دهید

وی می‌افزاید: دانشجو باید در زمان دفاع علاوه بر آنچه که در پایان‌نامه خود با اساتید ارایه داده است، اطلاعات جدیدی ارایه دهد، اطلاعاتی که بتواند اساتید را تحت تاثیر قرار دهد به گونه‌ای که قضاوت مثبت اساتید تقویت شود.

این استاد دانشگاه  تاکید می‌کند که پاورپوینت دفاع از پایان‌نامه باید مختصر و مفید باشد و کلیدی‌ترین نکات پژوهش در آن  ارائه شود، فصل به فصل پایان نامه متناسب با رشته تحصیلی و موضوع پژوهش در یک تا سه سطر به صورت خلاصه و زیبا بیان شود و توضیحات را با ادبیات دانشگاهی خود ارائه دهد.

* وقت محدود است، پس در انتخاب اسلایدها دقت کنید

اعظم آهنگر رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه تهران و استاد دانشگاه نیز در این زمینه می‌گوید: دانشجو باید دقت داشته باشد که وقت محدودی دارد و در این فرصت محدود باید نکات اصلی پایان‌نامه را با استلایدهای محدود درست کند و ارائه دهد.

وی می‌افزاید: در ارایه پایان‌نامه دانشجو ابتدا باید طرح مسئله را مطرح کند، هدف‌ و سوال‌های تحقیق را نیز باید به زبان خودش بگوید. روش‌شناسی پژوهش و نحوه انجام کار را نیز  باید توضیح دهد و یک اسلاید هم به صورت کلی درباره مقاله پایه‌ای که خیلی مهم بوده و از آن استفاده شده است، بیاورد. در بخش بعدی یافته‌های پژوهش است که باید در ۲ اسلاید و از قسمت‌های مهم یافته‌های پژوهش باید، بعد نتایج تحقیق و جواب سوال‌ها و هدف‌های اولیه پژوهش باید ارائه شود.

آهنگر تاکید دارد که باید بین اسلایدهایی که دانشجو در پاورپوینت خود ارایه می‌دهد، پیوستگی وجود داشته باشد و جواب سوال‌های مطرح شده پاسخ داده شود و اگر دانشجو راهکار یا پیشنهادی دارد، ارائه دهد و در آخر هم از استاد راهنما و مشاور و داوران تشکر کند.

در جلسه دفاع داوران از پایان‌نامه ایراد می‌گیرند و باید توجه داشت که در این شرایط اصلا نباید وارد حالت پینگ پنگی شد و به ایرادها جواب داد مگر وقتی که خود داور می‌گوید « اینجا را برای من همین الان توضیح بده » که در این صورت باید کوتاه و کامل جواب داور داده شود.

 

وی در ادامه به بحث‌های جلسه دفاع پایان‌نامه نیز اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که در جلسه دفاع داوران از پایان‌نامه ایراد می‌گیرند و باید توجه داشت که در این شرایط اصلا نباید وارد حالت پینگ پنگی شد و به ایرادها جواب داد مگر وقتی که خود داور می‌گوید « اینجا را برای من همین الان توضیح بده » که در این صورت باید کوتاه و کامل جواب داور داده شود.

این استاد دانشگاه در پایان توصیه می‌کند که دانشجوها ایرادهای داوران جلسه دفاع را حتما یادداشت کنند و از هر تعداد ایراد ۲ تا ۳ مورد از مهم‌ترین‌ها را انتخاب و خیلی دقیق  به همراه استاد راهنما از آنها دفاع کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول