اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

استقبال باشکوه ۶ هزار نفر از نخستین شب برگزاری نمایش محشر

اجرای نمایش میدانی محشر، شاهد تکمیل ظرفیت ۶ هزار نفری و استقبال بی‌نظیر مردم در نخستین شب بود.

استقبال باشکوه ۶ هزار نفر از نخستین شب برگزاری نمایش محشر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شب اول نمایش محشر با موضوع معاد و برزخ توسط سازمان فرهنگی، رسانه ای اوج و همت و  مشارکت شهرداری و سپاه پاسداران برگزار که با استقبال مردم و مسئولین مواجه شد.

سرهنگ محمد رنجبر در حاشیه اجرای نمایش میدانی محشر در شیراز گفت: همانطور که پیش بینی شده بود با اطلاع رسانی های به موقع به مردم، از این نمایش استقبال خوبی در نخستین شب به انجام رسیده است.

معاون فرهنگی سپاه فجر فارس ادامه داد: در این نمایش شاهد انتقال مفاهیم دینی به زبان هنر هستیم و محتوای این رویداد هنری معاد و شهدایی همچون اسلامی نسب و شهید اسکندری است و شهید محراب آیت الله دستغیب در کتاب معاد خودشان، تنها ضامن سعادت، رفاه و امنیت جامعه را ایمان و اعتقاد به معاد دانسته اند و  این نمایش می تواند برای تقویت پایه های اعتقادی در جامعه ما موثر واقع شود و اجازه ندهد دشمن در تضعیف پایه های اعتقادی مردم اقدام کند.

وی با اشاره به تاثیر زبان هنر و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کرد: هر پیام، هر دعوتی و هر انقلاب و فرهنگ و تمدنی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش پیدا نمی کند و ماندگار نخواهد داشت و امیدواریم مردم از این رویداد هنری فاخر بهره لازم را ببرند.

سرهنگ رنجبر با اشاره به میزان اثرگذاری و جریان سازی نمایش محشر عنوان کرد: نمایش محشر برای مخاطبان یک تذکر و یادآوری است و خداوند متعال در قرآن بر تذکر دادن و فایده آن به مردم تاکید فرموده است و نمایش محشر این یادآوری را با زبان هنر با گیرایی خاص خود می پردازد و در قرآن کریم به معاد و نتیجه کارهای خوب و بد بندگان اشاره می کند و در اشعار مولانا و سعدی با زبان هنر سروده هایی با محوریت معاد داریم و نمایش محشر اثر تربیتی میان مدت و بلند مدت در حوزه معاد دارد.

وی ادامه داد: هنر به‌ مثابه ظرفی است که شور و هیجان یا بینش و اندیشه‌ای در باب عالم وجود را با قدرت درک و اسباب اندیشه به عرصه ظهور و  بیان می‌رساند، حال اگر این اندیشه به تجلی خلقت انسان و اراده‌ی حقیقی  و خداوند مزین باشد، تعالی هنری را نتیجه داده که می‌توان به هنر دینی تعبیر و تفسیرش کرد و ساختمان‎ مساجد، ادبیات آئینی، نمایش و تعزیه و ... با بیان مطلوب احساسات و عواطف انسانی نمودی از ظروف هنری هستند که قادر به ارائه مفاهیم متعالی دینی می‌باشند و مهم‌تر از همه بینش انسان به خالق و جهان هستی که از طریق این ابزار، در قالب هنر گنجانده و به مخاطب منتقل می‌شود. 

رنجبر اضافه کرد: بنابراین هرگاه عواطف و آرمان‎های بشر در قالب هنر با رنگ و درون‌ مایه الهی مطرح شود، می‌تواند تجربه‌ دینی و فیض معنوی را برای مخاطب باورپذیر و ملموس کند و به‌ عبارتی اگر هنر در خدمت دین باشد، آن را متعهد می‌کند، هنر دینی، هنر متعهد است که پیغام دینی را می‌تواند در قالبی هنرمندانه به مخاطب منتقل کند.

وی گفت: نمایش هم البته جلوه‌ای از هنر است که تعالی ارزش‌های انسانی و اخلاقی را در قالب استعاره و گفتار  و کنش‌های مشخص، در معرض دید مخاطب می‌گذارد و نمایش میدانی محشر با استناد به متون دینی و درک این متون و مفاهیم، در تلاش است که استعاره‌ها و مفاهیم دینی از قبیل قیامت و معاد و توجه به نتیجه‌ی اعمال را به مخاطبش منتقل کند و به‌ نظر می‌رسد تا اندازه زیادی توانسته‌است از پس این انتقال مفاهیم برآید و نقش چنین نمایش‌هایی پیرو فرمایش حضرت آقا در بحث جهاد تبیین را به این شکل می توان توصیف کرد که حضرت آقا در فرآیند تبیین و روشنگری، دو ویژگی مجاهدانه و خلاقانه عمل کردن را به عنوان مهم‌ترین زمینه‌های لازم برای تاثیرگذاری یک کار فرهنگی عنوان فرموده‌اند و بنابراین، استفاده از عرصه هنر و به‌خصوص نمایش و تئاتری مثل این تئاتر میدانی محشر تا اندازه زیادی در تبیین خلاقانه و جهادی یک مسئله دینی توانسته است موفق عمل کند و این مهم هم در بازخوردهای مربوط به اجرای میدانی سال گذشته نمایش محشر در تهران اثبات شده است و هم امشب که اتفاقا با استقبال خوب مخاطبان و شهروندان شیرازی در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام روبرو شده و انتظار می‌رود در شب‌های آتی از این نمایش استقبال بیشتری هم بشود.

افسانه خواست خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز با حضور در مکان اجرای این نمایش بزرگ میدانی گفت: نمایش میدانی محشر یک نمایش فاخر و الگوی موفق است و تلفیقی از هنر، تقویت روحیه ایثارگری و شهادت و تعمق باورهای دینی است و تولید موثری از موسسه هنری اوج است و نمایش در خور شهروندان سومین حرم اهل بیت (ع) است.

وی افزود: از رسالت های شهرداری، تقویت روحیه ایثارگری و شهادت است و نمایش محشر، تلفیقی از هنر و روحیه جهاد و ایثارگری و تقویت پایه ایثار میان مردم است و در الگوسازی این مهم اثر مطلوبی دارد.

خواست خدایی تاکید کرد: موضوعات فرهنگی از اولویت های شورای اسلامی ششم شیراز است و از موضوعات فرهنگی و هنری حمایت می کند و شیراز به عنوان پایگاه فرهنگی و هنر کشور از شهرهای شاخص برخورداری از تاریخچه فرهنگی و هنری است و فلسفه کاری در پرداختن به امور مذهبی و اعتقادی، تلفیق هنر با موضوعات و حوزه های مختلف از حقوق و فرهنگ شهروندی تا موضوعات مذهبی موجب اثر گذاری دوچندان آن خواهد شد و شهروندان بهتر پذیرای آن می شوند و رسالت شهرداری تلفیق هنرمندانه هنر با خدماتی است که به شهروندان ارایه می شود.

خواست خدایی گفت: نمایش فصل شیدایی  نیز که میدانی برگزار شد موجب شد تا اثرگذاری خوبی داشته باشد و نمایش میدانی محشر که به همت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، سپاه پاسداران و سازمان اوج برگزار شده ابعاد مختلفی از تلفیق هنر، اعتقادات، مسایل مهم شهروندان و ... است و اثربخشی این نمایش بیشتر از فصل شیدایی خواهد بود و شهر شیراز به تقویت اعتقادات خود با تلفیق هنر نیاز مبرم دارند و این نمایش فرصت یک تفریح سالم را نیز برای شهروندان فراهم کرده است و در شب اول شاهد این جمعیت عظیم هستیم که نشان از مورد توجه قرار گرفتن از سوی شهروندان است و میزان اثرگذاری محشر می تواند تا جایی باشد که شهروندان هر ساله منتظر برگزاری آن باشند و حتی می تواند جلوه و نمود جهانی نیز داشته باشد و برای شهرهای دیگر این نمایش می تواند به الگو تبدیل شود و پیوند محشر با اربعین حسینی می تواند تاثیرگذاری مضاعفی برای جاماندگان اربعین و تقویت حال معنوی برای شهروندان باشد.

وی افزود: برای برنامه ریزی و قید بودجه این رویداد هنری از سال گذشته نیز در کمیسیون فرهنگی شورا تلاش بسیار شده بود.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول