اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

یک بام و دو هوای قیمت مرغ در قزوین!/ استان‌های همجوار ۵۹ هزار و هشتصد تومان، در قزوین ۶۳ هزار تومان!

قیمت مرغ در استان قزوین پس از اعلام مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین قیمت متناسب با استان‌های همجوار به یکباره افزایش پیدا کرد.

یک بام و دو هوای قیمت مرغ در قزوین!/ استان‌های همجوار ۵۹ هزار و هشتصد تومان، در قزوین ۶۳ هزار تومان!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روز گذشته قیمت مرغ در بازار قزوین به یکباره با افزایش ۴ هزار تومانی به ۶۳ هزار تومان رسید. در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار استان قزوین، محمد مهدی اعلایی استاندار به نارضایتی مرغداران و تولیدکنندگان مرغ از پایین بودن قیمت اشاره و بر ضرورت بازنگری در این خصوص تاکید کرد.

استاندار در این جلسه اظهار کرد: با توجه به گلایه مندی مرغداران و صاحبان کشتارگاه‌ها مبنی بر پایین بودن قیمت مرغ، باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا قیمت مرغ در استان با استان‌های همجوار یکسان شود.

وی افزود: زین پس قیمت مرغ باید به صورت مصوب در استان های البرز، گیلان و زنجان استخراج شود و سپس در قزوین تعیین قیمت انجام گیرد تا بدین وسیله فاصله قیمت با استان‌های همجوار زیاد نباشد چرا که در این صورت تولیدکننده متضرر می شود.

افزایش قیمت مرغ مطابق درخواست اتحادیه مرغداران! 

میثم پیله فروش معاون اقتصادی استانداری نیز بلافاصله پس از برگزاری ستاد تنظیم بازار استان قزوین در جمع خبرنگاران از افزایش قیمت مرغ بر اساس قیمت مصوب استان های همجوار خبر داد. 

وی اظهار کرد: در این جلسه طبق درخواست اتحادیه مرغداران مقرر شد قیمت در نظر گرفته شده برای مرغ متناسب با قیمت سایر استانها باشد و بر این اساس مدیریت آن به جهاد کشاورزی سپرده شد.

در همان روز یکشنبه قیمت مرغ در بازار ۵۹ هزار ۱۰۰ تومان بود که پس از تصمیم گیری در ستاد تنظیم بازار، روز دوشنبه قیمت مرغ در بازار با افزایش حدود ۴ هزار تومانی به ۶۳ هزار تومان رسید.

قیمت مرغ در قزوین از سایر استان‌های کشور پایین تر است!

کیوان لشکری مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر ما ۱۰۰ درصد نیاز استان به مرغ و ۳% نیاز مرغ کشور را تامین می کنیم.

وی افزود: ۵۰ درصد از تولیدات مرغ استان به استان‌های البرز و تهران فرستاده می‌شود.

لشکری تاکید کرد: قزوین در تولید مرغ دارای رتبه ۱۶ در سطح کشور است و هیچ استانی مرغ را به قیمتی پایین تر از استان ما عرضه نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اگر قیمت مرغ در استان های همجوار را رصد کنیم و بر اساس آن به تصمیم گیری شود، قیمت مرغ در قزوین باید بین ۶۶ تا ۶۸ هزار تومان باشد، در حال حاضر در استان تهران قیمت مرغ ۶۸ هزار تومان است این در حالی می باشد که مرغ در قزوین تنها ۳ هزار تومان افزایش داشته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان بیان کرد: برای یک خانوار که ۱۰ کیلو مرغ در ماه مصرف می کنند افزایش ۳ هزار تومانی قیمت زیادی نیست اما این موضوع برای تولیدکننده ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تفاوت قیمت دارد که اگر ضرر کند دیگر جوجه ریزی انجام نخواهد داد.

لشکری ادامه داد: هم اکنون قیمت مرغ در استان ۶۳ هزار تومان است که به نسبت سایر استان ها ۳ تا ۴ هزار تومان ارزان تر مرغ به مردم عرضه می شود.

وی افزود: پس از جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار و بررسی چند دستور العمل، بنا شد تا قیمت مرغ در استان به صورت روزانه با توجه به نرخ استان های همجوار اعلام شود.

به همین منظور در راستای بررسی قیمت مرغ در استان های همجوار خبرگزاری فارس با مراجع مرتبط با این موضوع در این استان ها مصاحبه کرد.

قیمت مرغ در بازار زنجان: ۵۹ هزار و هشتصد تومان

محمد حصاری مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان در مصاحبه با خبرنگار فارس در قزوین گفت: قیمت مصوب مرغ در استان زنجان همچنان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت در استان قزوین مرغداران و تولیدکنندگان استان زنجان نیز تقاضا دارند متناسب با افزایش قیمت استان قزوین در زنجان هم قیمت مصوب افزایش یابد.

در گیلان برنامه ای برای افزایش قیمت مرغ وجود ندارد

در ادامه صادقی نماینده اتحادیه مرغداران استان گیلان در گفت و گو با فارس اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ برای مصرف کننده در استان گیلان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان می باشد و در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم.

آشوری رئیس اتحادیه مرغداران شهرستان همدان در خصوص قیمت روز مرغ در همدان به خبرنگار فارس گفت: قیمت مرغ برای مصرف کننده مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار ۵۹ هزار و هشتصد تومان می باشد و مرغ زنده نیز به نرخ ۴۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: افزایش قیمت مرغ برای مصرف کننده در دستور کار قرار ندارد و مطابق قانون فروشندگان نیز باید بر اساس رقم اعلام شده مرغ را به دست مردم برسانند.

قیمت مرغ برای مصرف کنندگان تهرانی ۶٠ هزار تومان است 

حسینی نماینده اتحادیه مرغداران گوشی مرکز کشور نیز در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: قیمت مصوب مرغ در حال حاضر در استان تهران ۶۰ هزار تومان می باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر افزایش قیمت در برخی از استانها اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ در کشور امروز ۶۰ هزار تومان برای مصرف کننده می باشد که بعضی از استان ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا و تولید خود، افزایش قیمت را در دستور کار قرار می دهند.

وی هرگونه افزایش قیمت در استانهای کشور را رد کرد و تاکید کرد: قیمت مصوب مرغ در استان ها همان ۶۰ هزار تومان می باشد.

در حالی که اتحادیه مرغداران استان قزوین ادعا می کند قیمت مرغ زنده در استان های همجوار بین ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان می باشد که مدیران اتحادیه های مرغداران زنجان و گیلان در گفت و گو با فارس، نرخ مرغ زنده در استان های خود را ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان اعلام کردند.

حال سوال اینجاست ستاد تنظیم بازار استان قزوین با چه استدلالی به گفته‌های متناقض اتحادیه مرغداران استناد کرده و بدون توجه به وضعیت فعلی اقتصاد جامعه و رصد دقیق و میدانی از شرایط استان های دیگر، دست به اقدامی زده که هزینه آن باید از جیب مردم پرداخت شود.

مطابق مصوبات ستاد تنظیم بازار، سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی بالادستی، وظیفه نظارت بر روند تولید و عرضه مرغ را بر عهده دارد.

در این بین بررسی دو سوال نیز خالی از لطف نیست؛ اگر جهاد کشاورزی قزوین نسبت به شرایط سایر استان‌ها آگاهی ندارد و در جلسه ستاد تنظیم بازار گزارشی در این خصوص ارائه نمی‌دهد، مدیریت ارشد ستاد بر چه اساسی، مقایسه قیمت با استان های همجوار را ملاک تعیین قیمت در قزوین اعلام می کند؟

سوال بعدی اینکه با وجود ظرفیت بالای قزوین در تولید مرغ و تبعات زیست محیطی ناشی از آن که مردم این استان باید متحمل شوند، با چه منطقی استان تولیدکننده با استان های مصرف کننده با شرایط متفاوت درآمدی و جمعیت بیشتر مقایسه می شود؟ 

پاسخگویی صریح و شفاف سازی ابهامات ایجاد شده در خصوص قیمت مرغ در استان قزوین، موضوعی است که می بایست در اسرع وقت از سوی ستاد تنظیم بازار در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول