اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست آژانس هیچ ثمری ندارد

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی صدور بیانیه غیرسازنده در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی را بی ثمر خواند و گفت: رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق، تمرکز آمریکا بر واقع بینی و نشان دادن اراده لازم است.

امیرعبداللهیان: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست آژانس هیچ ثمری ندارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان و «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان امروز (چهارشنبه) ۲۳ شهریور ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات رفع تحریم‌ها از جمله موارد مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

*  رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با تأکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت‌وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرف‌ها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را  تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین افزود: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست آژانس هیچ ثمری ندارد. 

به گزارش فارس، نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش و در مقر این سازمان در حال برگزاری است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشستی خبری ادعاهایی بی اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح و مدعی شد که ایران به سؤالات درباره سه مکان ادعایی آژانس پاسخ نداده است. ادعایی که از سوی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رد شد و وی با بیان این‌که ایران درباره ۳ مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته، گفت: صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین دیشب در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه نیجریه ابراز امیدواری کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه خود را در قالب فنی و به دور از سیاسی کاری دنبال کند و گفت: توافق در صورت واقع بینی طرف آمریکایی دست یافتنی است. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان همچنین اراده و حسن نیت لازم  از سوی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را مورد تأکید قرار داد.

بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده ایران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش در راستای نتیجه گیری مثبت از ماه‌ها مذاکره، تأکید کرد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان و همتای عمانی ۱۱ شهریور ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی اراده جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی خوب، پایدار و قوی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در فرآیند تهیه پاسخ ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار گرفته است. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه ۲۷ مرداد ماه نیز با همتای عمانی تلفنی گفت‌وگو کرد و با بیان این‌که پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران و رعایت خطوط قرمزمان، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد، تصریح کرد: تا در مورد همه چیز توافق نشود، نمی‌توان از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن گفت.

پایان پیام/ ت 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول