اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

گزارشی از چند ساعت حضور در پیاده‌روی اربعین/ همراهی زائران با اجراهای نمایشی حسینی

همواره خاطرات بسیاری از مسیر پیاده‌روی اربعین در ذهن ما باقی و برایمان به یادگار می‌ماند، اجرای نمایش‌های جشنواره تئاتر مقاومت در این مسیر بخشی از خاطرات امسال من از این طریق حسینی است.

گزارشی از چند ساعت حضور در پیاده‌روی اربعین/ همراهی زائران با اجراهای نمایشی حسینی

خبرگزاری فارس-گروه تئاتر: اجراهای بخش اول بین‌الملل هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت تحت عنوان رویداد نمایشی زخم عتیق از ابتدای هفته در مسیر پیاده روی اربعین حسینی آغاز شده است، این آثار به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی هستند.

با هنرمندانی عاشق به میدان آمدیم

سیدوحید فخر موسوی که این روزها در تکاپوی سازماندهی اجراهای اربعینی تئاتر مقاومت است در گفت‌وگویی کوتاه در میانه طریق نجف تا کربلا و در حاشیه اجراهای نمایشی رویداد زخم عتیق گفت: خدا را شاکریم که همراه با هنرمندانی عاشق و هم‌گام پای در این مسیر عارفانه گذاشته‌ایم و در سه روز در اجراهایی که در میان زائران و خادمان حسینی داشتیم، بسیار خرسندیم که ما نیز با آنچه آموخته و داشته هایمان بود توانستیم در این دریا عظیم اربعینی اندازه قطره‌ای خدمتگذاری کنیم.
فخرموسوی در ادامه تاکید کرد: آنچه امسال تحت عنوان بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر مقاومت شکل گرفته است اتفاقی بوده که از چندین دوره قبل بنا به رخدادن آن بوده و به هر دلیل صورت نگرفته است اما با همت و همراهی همکارانمان در دبیرخانه جشنواره توانستیم این مهر بین‌اللملی را برای اولین بار این جشنواره بکوبیم، البته این نکته را هم باید بگویم که برای هر قدم از مسیری که در نظر گرفته‌ایم متناسب سازی محتوایی و الگویی را در نظر گرفته‌ایم و در کل آنچه شاهد هستید از همه جوانب متفاوت است.
پس از این گفت‌و‌گو نوبت به اجرای نمایش «عملدار» کاری از کاظم ارجمندنیا از استان بوشهر رسید، این نمایش خیابانی که به روایت واقعه عاشورا و اتصال آن به مقاومت اسلامی امروز، به ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی می‌پرداخت، با اینکه به زبان فارسی اجرا می‌شد اما با جذابیت‌ها تصویری و بهره‌گیری از آئین‌ها سوگ بوشهری توانست ارتباط خوبی با مخاطبان غیر ایرانی نیز برقرار کند، البته با توجه به گفت‌وگویی که پیش از این با امین اشرفی دبیر بخش بین‌الملل اربعین جشنواره داشتم انتظار وجود دیالوگ در نمایش‌ها را نداشتم، البته این نمایش هم سعی داشت که ضمن توجه به روایت قصه عاشورا با تصویرسازی و المان‌سازی از واقعه عاشورا مخاطب را با خود همراه سازد.


نمایش علمدار

پایان این نمایش همزمان با اذان مغرب شد و اجراها بعد از نماز گروه‌های نمایشی مجددا آغاز شد.
اجرای نمایش انگلیسی و فارسی «نقل سرخ» از استان زنجان با روایتی از مشک حضرت عباس (ع)، اثر بعدی اجراهای امشب تئاتر مقاومت بود که اجرا شد. این نمایش برای مخاطبان جالب توجه و استقبال آن‌ها در مسیر پیاده‌روی از نمایش جالب بود، هرچند در میان مخاطبان تعداد زائران انگلیسی زبان محدود بود اما دو زبانه بودن کار و بازی‌های خوب بازیگران اثر مخاطب را پای کار نگاه می‌داشت.

*اربعین، بهترین فرصت نزدیکی با برادران دینی از کشورهای مختلف است
در میانه اجراها فرصتی پیش آمد تا با محراب محمدزاده دبیر اجرایی این دوره از جشنواره نیز در رابطه با شرایط اجرا در عراق سخن بگوییم، او معتقد است حضورهنرمندان تئاتر ایران با آثار نمایشی متنوع نه تنها لازم است، بلکه ضرورت دارد، محمدزاده گفت: تئاتر اربعین اجرایی متفاوت را هم برای هنرمندان و هم مخاطبان رقم خواهد زد، شما در هیچ موقعیت دیگری نمی‌توانید این قدر به مردمان هم دین خود از کشورهای مختلف نزدیک شوید تا هم او و هم هنرمند با خیالی آسوده و دور از هرگونه حواشی به تماشای مستقیم اثر شما بنشیند. به واقع شرایط اجرا در پیاده‌روی اربعین حسینی یک فرصت مغتنم است.


نمایش نقل سرخ

او ادامه داد: بنده با توجه به تجربه راه‌اندازی ایجاد چنین ظرفیتی در ۶ سال گذشته و در یکی دیگر از نهادهای فرهنگی هنری، شرایط اجرایی فعلی خودمان را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم، چه به لحاظ زمان آمد و رفت و چه از لحاظ برنامه اجرایی، هرچند اگر حمایت بیشتری از بخش بین‌الملل اول تئاتر مقاومت صورت می‌گرفت بدون شک گستردگی بیشتری را در طول مسیر داشتیم، انشاالله در دوره‌های بعدی و در صورت تداوم این جریان چه گروه اجرایی ما باشد و چه نباشد بتوانند این گستردگی و پشتیبانی را صورت دهند.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم در کنار دیگر بخش‌های جشنواره که هر یک در گستره ایران اسلامی برگزار می‌شود بخش بین‌الملل دوم را نیز در کشورهای اسلامی برگزار نماییم و شاهد این حضور الگوپردازانه باشیم.

گفت‌وگوی کوتاه ما با دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت منتهی شد به آغاز اجرای نمایش خلاق کارگاهی حمید ندیمی با کودکان حاضر در پیاده‌روی اربعین شد، این اجرا گفت و گویی دو سویه با کودکان همراه با یک عروسک بود که توسط مترجم نیز برای کودکان ترجمه می‌شد تا آن‌ها به راحتی بتوانند همراهی کنند.


نمایش کودک

تئاتر مقاومت با این اقدام خود در بخش تئاتر اربعین امسال دیگر نهادهای متولی تئاتر را نیز در این زمینه فعال کرد که  نشان می‌دهد عزم این دوره از جشنواره از جریان‌سازی در تئاتر کشور از برگزاری اولین بخش آن آغاز شده است و البته برکت مراسم عظیم اربعین حسینی نیز به کمک آن آمده و نهادهایی چون شهرداری تهران، مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و... را درگیر کرده است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول