اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ترس هند از برتری هوایی پاکستان با تجهیز به جت‌های «اف-16» جدید

فروش جنگنده‌های «اف-16» آمریکا به پاکستان موجب نگرانی هند شده و این اقدام را علیه امنیت ملی خود می‌داند.

ترس  هند از برتری هوایی پاکستان با تجهیز به جت‌های «اف-16» جدید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال اعلام  پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) مبنی بر فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به پاکستان هند رقیب و همسایه این کشور مراتب اعتراض خود را به این مسئله بیان کرده است.

به گزارش رسانه‌های هندی، دهلی نو اعتراض شدیدی به تصمیم ایالات متحده برای کمک‌های دفاعی و امنیتی به پاکستان از طریق برنامه ۴۵۰ میلیون فروش جنگنده‌های اف-۱۶ بیان کرده است.

 بر اساس گزارش‌ها، مقامات هندی به «دونالد لوم» معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، به دلیل ماهیت و زمان‌بندی این تصمیم، اعتراض شدیدی کردند. دهلی نو بر این باور است که این اقدام علیه امنیت هند است.

این در حالی است که نهاد دفاعی ایالات متحده وابسته به پنتاگون مدعی شده که فروش این جنگنده‌ها شامل هیچگونه قابلیت، سلاح یا مهمات جدیدی نیست وتوازن قوا در منطقه را تغییر نخواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه گذشته از موافقت وزارت خارجه این کشور با فروش تجهیزات جنگنده «اف-۱۶» به پاکستان خبر داد.

بر اساس سندی که توسط آژانس همکاری‌های امنیتی آمریکا در پنتاگون منتشر شد، وزارت امور خارجه این کشور فروش بسته خدماتی و تجهیزات پشتیبانی از توان رزمی جنگنده‌های اف-۱۶ به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به پاکستان را تایید کرد.

 در این سند آمده است:«وزارت خارجه ایالات متحده موافقت خود را با فروش احتمالی تجهیزات اف-۱۶ و خدمات مربوطه به دولت پاکستان به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار به دولت پاکستان را اعلام کرد.»

مقامات پاکستانی اخیراً از آمریکا خواسته بودند مجموعه‌ای از خدمات مهندسی، فنی و لجستیکی برای جنگنده اف-۱۶ این کشور را ارائه کند.

این در حالی است که نیروی هوایی هند برای برتری بر رقبای خود از جمله پاکستان و چین در قالب یک طرح قصد خرید ده‌ها فروند جنگنده پیشرفته را دارد. نیروی هوایی هند در قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته می‌شود و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود.

 وبگاه شبکه خبری «ان‌دی ‌تی‌وی» چندی قبل  اعلام کرد که نیروی هوایی هند برنامه‌هایی برای دستیابی به ۱۱۴  فروند جنگندد چند منظوره دارد که بر اساس آن شرکت های هندی مجاز خواهند بود با یک فروشنده خارجی شریک شوند.

مقام‌های آگاه هند گفتند که اخیراً، نیروی هوایی هند جلساتی با فروشندگان خارجی برگزار کرد و از آنها در مورد نحوه اجرای این پروژه سئوالاتی پرسید. به گفته این منابع، طبق برنامه پس از واردات ۱۸ فروند اولیه، جنگنده‌های بعدی در داخل هند ساخته می‌شود. انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیماسازی  از جمله «بوئینگ»، «لاکهیدمارتین»، «ساب»،«میگ»،« ایرکوت» و «داسو» در این مناقصه شرکت کنند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول