اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مبالغه غرب درباره مسائل پادمانی ایران، صدای چین را درآورد

نماینده چین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد از مبالغه غرب درباره مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای ایران، از مواضع آمریکا در قبال توافق برجام انتقاد کرد.

مبالغه غرب درباره مسائل پادمانی ایران، صدای چین را درآورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ چانگ» قائم مقام دفتر نمایندگی دائم چین در دفتر سازمان ملل در وین، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمریکا خواست برای احیای برجام به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ دهد.

منابع رسانه‌ای در چین خبر دادند، نماینده این کشور طی سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، آمریکا را عامل اولیه و آغازین بحران ایجاد شده بر سر توافق هسته‌ای برجام خواند.

روزنامه دولتی «مردم» چین گزارش داد، نماینده چین روز چهارشنبه (دیروز) از همه طرف‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران خواست شرایط لازم را برای رسیدن به توافق بر سر احیای این توافق ایجاد کنند.

«وانگ چانگ» قائم مقام دفتر نمایندگی دائم چین در دفتر سازمان ملل در وین، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران به این موضوع منوط شده که آیا راه‌حلی قابل قبول برای همه طرف‌ها جهت حل مسائل پادمانی قابل یافتن است یا خیر.

این مقام ارشد چین با انتقاد از مواضغ آمریکا و متحدانش در قبال مسائل پادمانی ایران گفت: «توجه به این نکته حائز اهمیت است که مسائل پادمانی باقیمانده ایران به فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی که ده‌ها سال پیش رخ داده است، اشاره دارد...نه فوریت و نه خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد. علاوه بر این، موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران قبلا در سال ۲۰۱۵ (توافق برجام) به پایان رسیده بود».

نماینده چین در نشست شورای حکام از طرف‌های مذاکره خواست تا در مورد مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای ایران اغراق نکنند و آن را به مانع بزرگی برای اجرای مجدد توافق هسته‌ای ایران در آینده تبدیل نکنند.

وانگ چانگ با تاکید بر اینکه مذاکرات وین وارد «مرحله حساس نهایی» شده است، آمریکا را به دلیل خروج از برجام، عامل اولیه بحران کنونی خواند. وی ادامه داد، آمریکا باید تصمیمات سیاسی بگیرد و به خواسته‌های منطقی ایران برای پیشبرد هر چه زودتر توافق پاسخ دهد.

نماینده چین در پاسخ به بیانیه آمریکا و دیگر کشورها در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  درباره مسائل پادمانی ایران گفت که اعمال فشار بر ایران به حل مسائل باقی مانده یا کاهش تنش در بحران فعلی کمکی نمی‌کند.

وی در پایان سخنرانی خود خطاب به حاضران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از طرف‌های ذیربط خواست تا شرایط لازم و جو مناسب را برای توافق هر چه زودتر در مذاکرات هسته‌ای ایران ایجاد کنند.

اظهارنظر نماینده چین در نشست شورای حکام در حالی مطرح شد که حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران توضیحاتی درباره تنها مانع پیش روی توافق در مذاکرات وین اظهارنظر کرد.

امیرعبداللهیان با بیان‌ این‌که ایران اراده کافی و حسن نیت لازم برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را بارها از خود نشان داده، گفت: تنها مانع پیش روی توافق در شرایط حاضر، عدم واقع بینی و نداشتن اراده لازم از سوی آمریکا است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول