اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رؤسای جمهور قرقیزستان و روسیه در شهر «سمرقند»

رؤسای جمهور قرقیزستان و روسیه در شهر «سمرقند» دیدار و ضمن بررسی همکاری‌های دوجانبه بر افزایش تعاملات دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

دیدار رؤسای جمهور قرقیزستان و روسیه در شهر «سمرقند»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سمرقند دیدار کردند.

 در این دیدار، سران دو کشور در مورد موضوعات مهم همکاری های دوجانبه قرقیزستان و روسیه، وضعیت و چشم انداز توسعه همکاری های دوجانبه سودمند در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

جباراف خاطرنشان کرد: روابط دو کشور هم بر مبنای دوجانبه و هم در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های همگرایی بسیار پویا است.

وی تاکید کرد که روسیه به طور سنتی یکی از شرکای تجاری و اقتصادی پیشرو قرقیزستان است.

رئیس‌جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش جدی دو برابری در مبادلات متقابل به ثبت رسیده است، پروژه های سرمایه گذاری با موفقیت اجرا می‌شوند، از جمله با حمایت صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان که فعال می باشند.

وی افزود: صندوق مذکور تا امروز بیش از 3200 پروژه را به ارزش حدود 440 میلیون دلار تصویب کرده است.

جباراف با اشاره به اینکه یکی دیگر از اولویت های همکاری قرقیزستان و روسیه حوزه بشردوستانه است، افزود: پیش بینی می شود ساخت مدارس آموزش عمومی در خاک جمهوری قرقیزستان با زبان روسی آغاز شود.

رئیس جمهوری قرقیزستان ابراز اطمینان کرد: نشست امروز همکاری های چند جانبه قرقیزستان و روسیه و اجرای عملی موضوعاتی را که در دستور کار دوجانبه قرار دارد، بیشتر تقویت خواهد کرد.

پوتین به نوبه خود خاطرنشان کرد که روسیه و قرقیزستان کشورهای نزدیک، شرکای استراتژیک و متحدانی هستند که در تعدادی از سازمان های منطقه ای با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: روسیه همچنان شریک تجاری و اقتصادی پیشرو قرقیزستان است. سال گذشته رشد حجم مبادلات تجاری محسوس بود و امسال این حجم در حال رشد است و با سرعت بسیار خوبی به جلو می رود.

پوتین تاکید کرد که طرف روسی به حمایت اقتصادی از قرقیزستان ادامه می دهد و آماده ارائه کمک‌های فنی در زمینه واکنش اضطراری و بلایای طبیعی است.

وی گفت: در جولای سال جاری دستور دولت فدراسیون روسیه مبنی بر تامین تجهیزات آتش نشانی و  بالگرد به جمهوری قرقیزستان با اختصاص تقریباً 1.5 میلیارد روبل از بودجه روسیه برای این اهداف امضا شد.

 رئیس جمهور روسیه همچنین به توسعه روابط فرهنگی و انسانی بین روسیه و قرقیزستان توجه کرد. در پایان این گفتگو، سران کشورها آمادگی خود را برای ادامه همکاری های دوجانبه سودمند در زمینه‌های مختلف را اعلام کردند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول