اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سفر

کربلا را در کربلا ببینید/روضه تصویری از رشادت‌های حضرت عباس+ فیلم

سازمان سراج چندین سال است که در موکب واقعیت مجازی پرده‌ای از رشادت‌های حضرت عباس علیه‌السلام را به صورت سه‌بعدی به تصویر می‌کشاند.

کربلا را در کربلا ببینید/روضه تصویری از رشادت‌های حضرت عباس+ فیلم

گروه زندگی: در مسیر پیاده روی اربعین موکب‌های مختلفی بر پاست. موکب‌هایی‌ که با  آب و غذا یا محصولات فرهنگی از مردم پذیرایی می‌کنند. هر کس به هر نحوی که بتواند ارادت خودش را با خدمت به زائران به امام حسین(ع)  ابراز می‌کند اما حکایت این موکب کمی با همه آنها متفاوت است. اینجا حال دل‌ها،  زار است و ابر چشم‌ها بارانی! هرکس مهمان این موکب می‌شود با چشم‌های به خون نشسته و دل شکسته باز‌می‌گردد. آن وقت برای خودش زیرلب زمزمه می‌کند:«آب به خیمه نرسید فدای سرت فدای سرت!»

روضه تصویری از رشادت‌های حضرت عباس

اینجا موکب واقعیت مجازی سازمان سراج است. جایی که یک پرده از واقعه کربلا را پیش چشم‌هایتان به تصویر می‌کشاند. یک پرده از رشادت عباس در کنار علقمه! نمایشی که زائران به تماشای آن می‌نشینند سه بعدی است و این روضه‌ها را برایشان ملموس‌تر و مجسم‌تر می‌کند! پرده نمایش که انداخته می‌شود گویی پرده‌ چشم‌هایتان کنار می‌رود و آنچه در کربلا اتفاق افتاده را به چشم می‌بینید. علی‌اصغر میان گهواره بی‌تابی می‌کند. عمو مشک را برمی‌دارد و راهی می‌شود. رباب برای بدرقه عمو می‌آید و چشم انتظار می‌ایستد! عباس به دل دشمن می‌زند مشک را پر می‌کند و راهی خیمه می‌شود. دشمن از هر طرف هجوم می‌آورند. عمو نه یکی بلکه صدهانفرشان را به درک واصل می‌کند اما کسی مشک را نشانه می‌گیرد شاید هم امید عباس را... تیر و نیزه‌هایی که به سمت عباس نشانه‌می‌گیرند آنقدر واقعی پیش چمشم‌هایتان به نمایش درمی‌آید که هر لحظه دل‌تان می‌خواهد خودتان را مقابل عمو بیندازید و نگذارید نیزه به جانش بنشیند!

 

 

خوراک روح‌مان را تامین کردند!

یکی از خادمان این موکب می‌گوید:«هرسال سازمان سراج در ایام اربعین  موکب واقعیت مجازی  را در مسیر پیاده روی برپا می‌کند تا زائران ۷ دقیقه به تماشای روضه تصویری و رشادت‌های حضرت عباس بنشینند. خداراشکر استقبال خوبی از این موکب شده و گاهی چندین‌بار زائران می‌نشینند تا نمایش سه‌بعدی را از ابتدا تماشا کنند. برای سال‌های بعد برنامه‌هایی داریم که قسمت‌های دیگری از واقعه کربلا را نیز به تصویر بکشیم! این نمایش به دو زبان عربی و فارسی روی پرده می‌رود و موکب واقعیت مجازی پذیرای زائران عرب‌زبان نیز هست!»

درباره واکنش زائران می‌پرسم و می‌گوید:«واکنش زائران در این فضا بسیار جالب است. هرکس به نحوی به ما نشان می‌دهد که این موکب را چقدر دوست داشته و چقدر برایش مفید بوده اما ماندگارترین آنها برای من جمله‌ یکی از مهمان‌های موکب واقعیت مجازی است. اینطور به ما گفت که ما در این مسیر موکب‌های مختلفی را دیدیم که غذای جسم مان را تامین کردند اما شما غذای روح به ما دادید!»

 

اواسط نمایش بود که دست گذاشت روی صورت و های های شروع کرد به گریه.. چندین بار مردم آمدند و رفتند و نمایش پخش شد اما گریه‌هایش بند نیامد! پای رفتن نداشت

 

معرفت مسیر را نشانم دادند!

چراغ‌ها که روشن می‌شود و نمایش که تمام. آدم‌ها هم دیگر آدم‌های سابق نیستند. دلشان لرزیده و صورت‌هایشان بارانی است. بعضی‌ها آستین به دندان گرفته‌اند و هق‌هق کنان راه کربلا را پیش می‌گیرند. برخی هم سرشان را به گوشه‌ای تکیه دادند و چشم دوخته‌اند به پرده سفید نمایش، آنقدر که دلم نمی‌خواهد خلوت‌شان را بهم بزنم.  بلاخره هم‌صحبتی پیدا می‌کنم. با گوشه آستینش اشک از چشم‌هایش می‌گیرد و می‌گوید:«اینکه روضه‌ حضرت عباس را این‌قدر مجسم دیدم حالم را دگرگون کرد. تمام مدت می‌گفتم اینکه نمایش است هرچند هم واقعی و ملموس اما نمایش است مراعات حال ببینده را هم کردند! اما حضرت زینب (س) چه کشیده که همه این‌ها را به چشم دیده. به نظرم مسیر پیاده روی اربعین  به همچین موکب‌هایی بیشتر احتیاج دارد، موکب‌هایی که معرفت مسیر را نشان‌مان دهند و یادآور این باشند که برای چه این راه را می‌رویم!»

انتهای پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول