اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

BBC فارسی و ادعای حرفه‌ای گری!/ رسانه‌ای که در بزنگاه‌ها آمد نیوزی عمل می‌کند

مروری بر عملکرد شبکه ماهواره‌ای BBC فارسی در روزها و هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این رسانه فرسنگ‌ها با استانداردهای حرفه‌ای فاصله گرفته است.

BBC فارسی و  ادعای حرفه‌ای گری!/ رسانه‌ای که در بزنگاه‌ها آمد نیوزی عمل می‌کند

از شایعه تا واقعیت:  بی بی سی فارسی همواره سعی کرده که خودش را حرفه‌ای و مستقل نشان دهد اما در بزنگاه‌ها این رسانه انگلیسی نشان داده که به راحتی پا بر روی همه ادعاها و شعارهای خودش می‌دهد.

شوری این اتفاقات به حدی است که بسیاری این رسانه را با آمدنیوز مقایسه می‌کنند و معتقدند سطح این رسانه به پیج تلگرامی که تحت اداره روح الله زم بود، تنزل کرده است.

استاندارد دوگانه این رسانه انگلیسی همواره سوژه رسانه‌ها قرار داشته است، به طور مثال رسانه ای که در لندن حضور دارد، بزرگترین اعتصاب سراسری در انگلیس و که ۱۱۵۰۰۰ هزار کارمند پست دست به اعتصاب و تظاهرات زدند را بایکوت کردند و هیچ خبری منتشر نکردند. اما در مقابل BBCفارسی فقط در ۳ روز گذشته اکثر برنامه‌های خودش را به فوت مهسا امینی اختصاد داد و در همین سه روز  ۲۸۲ پست اینستاگرامی منتشر کرد !

موضوعی که شباهت این رسانه با شبه‌رسانه هایی مانند آمدنیوز را بیشتر کرده، پوشش، تحریک و به نوعی آموزش افراد برای درگیری با پلیس است.

 

 

* دروغ هایی که تمامی ندارد

اما تمام ماجرا نیست، بی بی سی فارسی در نحوه انتشار سایر اخبارش هم نشان داده که از اصول حرفه ای خود هم عدول کرده است. به عنوان مثال در روزهای گذشته بارها به نقل از منابع آگاه خبر از بستری شدن و وخامت اوضاع جسمانی رهبر انقلاب داده بود اما رهبر انقلاب به فاصله یکی دوروز بعد از شایعات در دو برنامه زنده حضور پیدا کرد.

 

 

* وابسته نیستیم اما مجبوریم برای ملکه سیاه بپوشیم!

موضوع دیگری که بی بی سی فارسی را این روزها به شدت مورد انتقاد قرار داده، پوشش و عملکرد آن ها در موضوع مرگ ملکه ۹۶ ساله انگلیس بود. آن ها ۹۰ درصد اخبار خودشان در روزهای فوت الیزابت دوم  به این موضوع که برای ایرانیان دارای ارزش خبری پایین است، اختصاص دادند.

 

این رسانه حرفه ای  در یک دستورالعمل مشخص و اجباری تمام مجریان خود را ملزم کرد تا با لباس و یا با کراوات سیاه جلوی دوربین حاضر شوند تا نشانه دیگری از افول حرفه‌ای خود را در معرض نمایش بگذارد.

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول