اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انتقال مفهوم معاد در نمایش محشر/ رکورد تماشاگران در شام اربعین شکسته شد

از آنجا که باور معاد و شناخت دنیای پس از مرگ، تاثیر فراوانی در حیطه زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و از مهمترین مولفه‌‌های تربیت دینی به شمار می رود، نمایش «محشر» از همان شب های نخستین اجرای خود در شیراز، مشتاقان فراوانی را به سوی خود جذب کرده است.

انتقال مفهوم معاد در نمایش محشر/ رکورد تماشاگران در شام اربعین شکسته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این نمایش روایت زندگی شخصی است که بر اثر حادثه ای فوت کرده و وارد برزخ می شود و پرده هایی از عالم برزخ را در ادامه مشاهده می کند، در این نمایش میدانی معاد به عنوان یکی از اصول دین اسلام به بهترین شکل با زبان هنر برای مخاطبان رده های سنی و قشرهای مختلف به تصویر کشیده می‌شود.

استقبال در نخستین روزهای نمایش «محشر» بی نظیر است و بسیاری از تماشاچیان را می بینیم که خانوادگی برای تماشا آمده اند.

جمعیت نزدیک هفت هزار نفری آن هم در شام اربعین حسینی آمدند تا محشر را ببینند و محتوای دینی نمایش در این شب، حال و هوای معنوی آن را چند برابر کرده است، در میان نمایش بارها اشک ریختن و منقلب شدن بسیاری از تماشاچیان از زن و مرد و جوان و نوجوان را می بینیم.

 

در این نمایش حدودا یک ساعته شاهد تاکید بر احترام به مادر، نماز، حق الناس و ... با صحنه ها و روایت های مختلف و آنچه در انتقال روایت ها به مخاطبان نقش موثری دارد، هستیم.

صحنه ای که گناهان سعید با بخشش و حلالیت مادرش بخشیده می شود، جزء یکی از اثرگذارترین صحنه های این نمایش است که تاثیر شگرفی بر مخاطبان می گذارد و اشک را از چشمان بسیاری از تماشاچیان جاری می کند.

پاداش جهاد در راه خدا در یکی از صحنه های نمایش و ارادت به امام حسین (ع) و روایت کربلا صحنه ای  دیگر است که در شب اربعین بر مخاطبان اثر فراوانی داشت و پیر و جوان در شام اربعین به یاد مظلومیت امام حسین (ع) اشک ریختند و این مصداق استفاده از زبان هنر برای انتقال مفاهیم دینی و به دل مخاطب نشستن است.

در این نمایش همچنین در صحنه ای، یادی از شهیدان اسلامی نسب و اسکندری و آن هم در آستانه هفته دفاع مقدس می شود و صحنه ای از دفاع مقدس با ترکیب بی نظیری از نور و صدا و انفجارها، در این نمایش میدانی به تصویر کشیده می شود. 

سازمان اوج پیش از این در کارنامه خود نمایش «فصل شیدایی» را به ثبت رسانده که تاثیر میدانی مطلوبی داشت و بیش از 150 هزار نفر از این نمایش میدانی در شیراز دیدن کردند و مردم شهر تا مدت ها در مورد آن صحبت می‌کردند.

به جرات می توان گفت که هنر همواره بهترین و سریع ترین راه انتقال پیام ها و مضامین مختلف بوده و می تواند به دل مخاطبان متعددی و از هر قشری در جامعه بنشیند و که در نمایش محشر به خوبی شاهد هستیم که از زبان هنر به شکل مطلوبی برای انتقال مفهوم معاد استفاده می شود.

از آنجا که باور معاد و شناخت دنیای پس از مرگ، تاثیر فراوانی در حیطه زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و از مهمترین مولفه‌‌های تربیت دینی به شمار می رود، نمایش «محشر» از همان شب های نخستین اجرای خود در شیراز، مشتاقان فراوانی را به سوی خود جذب کرده است.

 

نهادینه کردن باور به معاد و زندگی پس از مرگ، قوی ‌ترین و موثرترین وسیله برای هدایت و نجات جامعه معاصر از منجلاب فساد است و نمایش «محشر» با ظرافت تمام به بسیاری از سئوالات نسل جوان و نوجوان می تواند پاسخگو باشد و می‌توان گفت که نمایش های میدانی موثرترین ابزاری هستند که برای انتقال مفاهیم دینی می توانند در جامعه مورد استفاده قرار بگیرند.

 

اگر بخواهیم در خصوص طراحی صحنه نمایش محشر هم بگوییم، شاهد طراحی بدیعی در عرصه تئاتر میدانی هستیم که در عین سادگی، از ظرفیت های مناسب و جذابی برخوردار بوده و نمایش محشر دارای کیفیت خوب عناصر نمایشی از جمله متن، کارگردانی، بازیگری، نور، صدا و صحنه است.

«صادق فتاحی» طراح و کارگردان، «مصطفی فتاحی» تهیه کننده، «محمد طه امیری» نویسنده، «علیرضا سیفی» طراح صحنه و دکور، «حمیدرضا ترکمان» طراح جلوه های ویژه، «حسین اردستانی» طراح گریم، «حمید حسین خانی» طراح صدا، «علیرضا کریمی» طراح نور، «شادی رستگار» طراح لباس، «محسن خوش جلال» مدیر تولید، «وحید هادیان» مدیر صدا و «خشایار نشوی» مدیر تصویر نمایش محشر هستند و مرکز هنری رسانه ای «محرم» مجری طرح و سازمان هنری رسانه ای «اوج» تهیه کننده این نمایش هستند که با مشارکت شهرداری شیراز و سپاه فجر فارس در شیراز به مدت 15 روز از 22 شهریور به اجرا درآمده است.

تولید نمایش میدانی، به شجاعت هنرمندان نیاز دارد که در نمایش محشر شاهد توانایی و شجاعت کارگردان و سایر عوامل برای انتقال محتوای این نمایش هستیم و باید گفت که در این نمایش میدانی بزرگ سعی شده تا مخاطب به سمت معرفت شناسی و درک عینی از مفهوم معاد هدایت شود و نکته دیگر در اجرای نمایش های دارای موضوع دینی، این است که هدف از اجرا به طرح موضوع محدود نمی شود بلکه نمایش یک افق و گستره برقراری ارتباط حسی مخاطب و تطابق موضوعات به تصویر کشیده با باورهای دینی در جامعه را نیز پیش رو دارد تا بتواند در انتقال این مفهوم با زبان دلنشین هنر موفق عمل کند.

 

نمایش محشر که اجرای آن به مدت 15 شب با وجود این حجم بالای کار، هر شب از ساعت 20 تا 22 به صورت میدانی تکرار می شود، تلاشی هنرمندانه در شرایط سخت بوده تا روح معنویت را به جامعه بدمد و هنرمندان و دست اندرکاران این نمایش با ایثار و فداکاری همچون چراغی که هنر را در دست دارد سعی بر آن دارند تا به تبیین مفاهیم و ارزش های دینی به عنوان یک نیاز ضروری جامعه بپردازند.

گفتنی است اینکه در خصوص  نمایش محشر پیش از اجرای آن از جمله «سفری در پیش است» استفاده می شد، نمادی از همان سفری است که در میدان این نمایش مخاطب را به روز قیامت و معاد می کشاند و پرده ها از مقابل چشم ها در مورد مفاهیم دینی برمی دارد.

لازم به ذکر است که اجرای نمایش بزرگ میدانی «محشر» به همت سازمان هنری رسانه ای «اوج» و با مشارکت شهرداری شیراز و فرماندهی سپاه فارس از ۲۲ شهریور در گود سیمان شیراز آغاز شده و تا ۵ مهر ادامه خواهد یافت و علاقمندان می توانند از طریق وب سایت www.namaticket.ir به صورت رایگان اقدام به رزرو بلیط کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول