اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

صدای مردم انگلیس درباره نژادپرستی در این کشور درآمد

تظاهرات سراسری در چند شهر انگلیس در اعتراض به اقدام پلیس جنوب لندن در قتل جوان سیاه‌پوست غیرمسلح برگزار شده و مردم خواستار اجرای عدالت شده‌اند.

صدای مردم انگلیس درباره نژادپرستی در این کشور درآمد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قتل «کریس کابا» جوان ۲۴ ساله سیاه پوست در انگلیس بار دیگر اعتراضات علیه نژادپرستی در این کشور را زنده کرده است.

به گزارش «گاردین»، معترضان انگلیسی این بار با تجمع مقابل دفتر «اسکاتلندیارد»، خواستار پیگیری عدالت در زمینه قتل او توسط پلیس شدند. معترضان به این موضوع اعتراض دارند که نیروهای پلیس این کشور در جنوب لندن در حالی با شلیک گلوله کریس کابا را کشتند که او هیچ سلاحی در دست نداشت.

تظاهرات در مقابل اسکاتلندیارد یکی از سلسله تظاهرات اعتراضی در سراسر انگلیس است و تظاهرات مشابهی در شهرهای منچستر، کاونتری و ساوتهمپتون نیز برگزار شده است.

گروهی از حامیان جوان ۲۴ ساله سیاه پوست انگلیسی کارزاری را با عنوان «عدالت برای کریس کابا» به راه انداخته‌اند.


کریس کابا

 

«دفتر مستقل نظارت بر پلیس» که وظیفه نظارت بر پلیس انگلیس را برعهده دارد، در حال تحقیق درباره اتفاقت پنجم سپتامبر در جنوب لندن و شلیک منجر به مرگ کریس کابا است و این موضوع را بررسی می‌کند که آیا رنگ پوست و نژاد او عاملی تاثیرگذار در اتفاقات این روز بوده است یا خیر.

«بیل ریبریو-ادی» نماینده حوزه انتخابیه «استریمهام» در پارلمان انگلیس یکی از حامیان خانواده کریس کابا است. این قانونگذار عضو حزب کارگر مقام‌های پلیس انگلیس به دلیل عدم تعلیق فوری افسر پلیس عامل قتل کریس کابا به شدت انتقاد کرده است.

این نماینده پارلمان انگلیس گفت: «در هر شغل دیگری، اگر کاری انجام می‌دادید که به زندگی یک فرد پایان می‌داد، فوراً تعلیق می‌شوید. این موضوع (عدم تعلیق افسر پلیس عامل قتل کریس کابا) برای من بی معناست و من یک سیاستمدار هستم».

بیل ریبریو-ادی با اشاره به صحبت‌هایش با خانواده این جوان سیاه‌پوست اعلام کرده که به شان خانواده کریس کابا آسیب وارد شده است. وی افزود: «همه چیزی که آنها می‌خواهند، عدالت است».

 

وی افزود: «آنها هر بار (که دیدار داشتیم)، خواستار صلح شده و همچنین از مردم خواسته‌اند که اظهارنظرهایی علیه خاندان پادشاهی مطرح نکنند. آنها نمی‌خواهند که شاهد هیچ آشوبی نباشند چرا که آنها می‌دانند همین نوع از خشونت باعث پایان دادن به جان پسرشان شده است».

بنا بر گزارش گاردین، در تظاهرات مقابل اسکاتلندیارد، «جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر به همراه «مارسیا ریگ» خواهر «شان ریگ» که در سال ۲۰۰۸ در پاسگاه پلیس بریکستون جانش را از دست داد، حضور داشتند.

ریگ در این مراسم گفت: «یک بار دیگر پلیس متروپلیتن به صورتی غیر ضروری به یک مرد سیاه پوست شلیک کرد... برای همه ما نباید مرگ لازم باشد تا دوباره از خواب بیدار شویم و به خیابان‌ها بیاییم تا برای حقوق برابر و عدالت مبارزه کنیم».

گاردین خبر داد، تظاهرات اعتراضی علیه قتل کریس کابا با حضور جمعیت چشمگیری در لندن پایتخت انگلیس برگزار شد.

«سلی تامپسون» ۴۷ ساله درباره چرایی حضور در تظاهرات گفت: «فقط با فشار عمومی بود که آنها در وهله اول افسر را تعلیق کردند، بنابراین فکر می‌کنم برای بسیاری از افرادی که می‌توانند به اینجا بیایند و عدالت را مطالبه کنند، مهم است».

 

تظاهرات مشابهی نیز در دیگر شهرها از قبیل منچستر برای حمایت از کریس کابا و محکوم کردن قتل این جوان سیاه پوست توسط پلیس برگزار شد.

به روایت گاردین، در بیرون از کتابخانه مرکزی منچستر حدود ۸۰ نفر در اعتراض به این قتل تجمع کردند. ناحله اشرف، رئیس مشترک گروه «ایستادگی برای نژادپرستی» طی این سخنرانی گفت که این تظاهرات ادامه جنبش «جان سیاه پوستان مهم است» است.

جنبش جان سیاهان مهم است، در واکنش به قتل سال ۲۰۲۰ جورج فلوید در شهر مینیاپولیس آمریکا توسط مامور پلیس سفیدپوست آغاز به کار کرد و از آمریکا به انگلیس و برخی دیگر از کشورها هم سرایت پیدا کرد.

اشرف گفت: «این فقط بدین دلیل نبود که ما متوجه شدیم که در آنجا (آمریکا) مشکلی وجود دارد. ما می‌دانیم که نژادپرستی سیستماتیک در بریتانیا نیز ذاتی است و در نیروهای پلیس ما هم وجود دارد».

گاردین نوشت: «کریس کابا که ۲۴ سال سن داشت و قرار بود پدر شود، پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) بعد از تعقیب و گریز خودرویش توسط پلیس در خیابان استریتام هیل کشته شد. خودروی آئودی او در یک خیابان مسکونی تنگ هدف دو خودروی پلیس قرار گرفت و یک افسر پلیس او را هدف گلوله قرار داد».

«دفتر مستقل نظارت بر پلیس» انگلیس (ناظر پلیس انگلیس) روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که خانواده کریس کابا می‌توانند تصاویر دوربین‌هالی ماموران پلیس حاضر در صحنه کشته شدن او را ببینند.

بنا بر اعلام مقام‌های انگلیس، قرار است جلسات رسمی تحقیق و تفحص درباره کشته شدن کریس کابا از چهارم اکتبر (۱۲ مهر) آغاز شود.

پایان پیام/م/ ت 46

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول