اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

خداحافظی با تنش آبی در 100 شهر طی یکسال گذشته/ 1300 روستا به شبکه آب شرب متصل شدند

با تعریف 800 پروژه‌شهری آبرسانی در یکسال گذشته ناترازی منابع و مصارف آب شرب 100 شهر کشور به پایدار حل شده و همچنین با سرعت گرفتن طرح جهاد آبرسانی 1300 روستا با جمعیت 1 میلیون و 200 هزار نفر به شبکه آب شرب متصل شدند.

خداحافظی با تنش آبی در 100 شهر طی یکسال گذشته/ 1300 روستا به شبکه آب شرب متصل شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تابستان سال گذشته همزمان با شروع فعالیت دولت سیزدهم 300 شهر کشور با مسئله تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کردند. به معنای دیگر میزان منابع آب تامین شده برای این شهرها تناسبی با مصارف موجود نداشت و در اصطلاح فنی، 300 شهر کشور دچار ناترازی منابع و مصارف آب شرب شده‌بودند.

بر این مبنا با توجه به اینکه کمتر از 8 درصد آب کشور در بخش شرب مصرف می‌شود، میزان اثر کاهش بارندگی روی منابع آب شرب کم بوده و عمده دلیل شکل‌گیری تنش آبی شرب به مسئله زیرساخت‌های آبرسانی باز می‌گردد.

با توجه به مسئله ذکر شده، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، مسئله رصد و پایش وضعیت آب شرب شهرهای کشور با تاسیس قرارگاهی مورد توجه جدی قرار گرفت.

به استناد اطلاعات منتشر شده از نحوه فعالیت این قرارگاه، در گام ابتدایی پایش و رصد اولیه شهرهای کشور از نظر توان منابع تامین و مصارف در دستور کار قرار گرفته و سپس دوره جلسات قرارگاه پایش وضعیت آب شرب شهرهای کشور به تفکیک هر استان با حضور مدیران آب منطقه‌ای و آبفای هر منطقه برگزار می‌شود.

در این جلسات بررسی مستمر آخرین شرایط موجود هر استان رصد شده و لیست شهرهای دارای ناترازی منابع و مصارف به روز می‌شود. پس از آن نیز پروژه‌های نرم افزاری و سخت افزاری از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب و همچنین توسعه زیرساخت آبرسانی مصوب شده و در نهایت برای انجام پروژه‌ها اعتباری تخصیص داده خواهد شد.

فرآیند قرارگاه رصد و پایش وضعیت آب شرب شهرهای کشور

*جزئیات برنامه دولت در حل مسئله آب شرب

در همین راستا، وضعیت شهرهای کشور که دارای ناترازی منابع و مصارف هستند در 3 بخش زرد، نارنجی و قرمز رده‌بندی می‌شود. بر این مبنا، شهرهای وضعیت زرد به شهرهایی اطلاق می‌شود که میزان کمبود منابع آبی نسبت به مصارف کمتر از 10 درصد است. در این شهرها راهکار با فعالیت‌های نرم افزاری مدیریت مصرف مورد توجه قرار گرفته و مسئله از این طریق حل می‌شود.

در شهرهای دارای وضعیت نارنجی که میزان ناترازی منابع و مصارف بین 10 تا 20 درصد است، علاوه بر پروژه‌های نرم افزاری، طرح‌های اضطراری نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و در نهایت در شهرهای دارای وضعیت قرمزی که ناترازی آن‌ها بیشتر از 20 درصد است، میزان کمبود آب شرب با مدیریت مصرف، اجرای پروژه‌های اضطراری و طرح‌های آبرسانیدر دستور کار است.

*خداحافظی با تنش آبی در 100 شهر کشور

به گزارش فارس، به استناد آخرین جزئیات ارائه شده از متولیان صنعت آب کشور، در سال 1400 بیش از 800 پروژه اضطراری در 300 شهر کشور تعریف و به سرانجام رسید در قالب، اصلاح شبکه آب شرب، افزایش حجم ذخیره‌سازی با احداث مخازن جدید، حفر و تجهیز منابع زیرزمینی با کیفیت، و طرح‌های نمک‌زدایی و انتقال آب از دریا اشاره کرد.

بر مبنای این اطلاعات، تنها در یکسال گذشته مسئله تنش آبی در 100 شهر کشور به طور بلند مدت حل شده است که از جمله این شهرها می‌توان به 26 شهر استان خوزستان، همدان و شهرکرد اشاره کرد.

*توسعه زیرساخت آبرسانی 1300 روستا در یکسال

علاوه بر شهرهای کشور، پروژه‌های توسعه زیرساخت آبرسانی روستایی نیز در دستور کار قرار گرفته و دولت طی 4 سال تامین آب شرب برای 10 هزار روستا را هدف گرفته است.

بر این مبنا در سال 1400 شاهد تامین زیرساخت آبریانی برای 1300 روستا در کشور بودیم که جمعیت 1 میلیون و 200 هزار نفر را پوشش می‌دهد.

در همین راستا، سعید فتح‌اللهی، کارشناس حوزه منابع آب کشور با اشاره به مسئله رفع تنش آبی گفت:« تنش آبی در سال‌های گذشته وارد ادبیات مدیریتی ما شد و متاسفانه بسیاری از متولیان آب با استفاده از تنش آبی در توسعه زیرساخت آبرسانی کوتاهی کردند.»

این کارشناس مدیریت منابع آب گفت:« خوشبختانه در یکسال گذشته مدیریت منابع آب در کشور دچار تغییر ریل سیاست‌گذاری شده و در حال حاضر شاهد رفع سریالی مسئله آب شرب در شهرها و روستاها هستیم.»

به گزارش فارس، بر اساس برنامه ارائه شده توسط دولت سیزدهم در وزارت نیرو، برنامه رفع تنش آبی شهرهای کشور در 4 سال آتی با تمرکز بر مدیریت مصرف و توسعه زیرساخت‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول