اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تقاضای روسیه برای واردات خودور از ایران/واگذاری 5 هزار محدوده اکتشاف معدنی

سخنگوی وزارت صنعت گفت: تجارت بین ایران و روسیه در پنج ماه ابتدای امسال 31 درصد رشد داشته است.

تقاضای روسیه برای واردات خودور از ایران/واگذاری 5 هزار محدوده اکتشاف معدنی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امید قالیباف امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت صادرات لوازم خانگی گفت:  صادرات لوازم خانگی در پنج ماهه ابتدای امسال 17 درصد رشد داشته است، برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال صادرات در این حوزه به ۴۴۰ میلیون دلار برسد. 

سخنگوی وزارت بیان داشت: صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه از جمله عراق ترکمنستان و آذربایجان انجام می‌شود. 

وی با اشاره به حضور هیئت تجاری از روسیه در تهران بیان داشت: یک هیات از مرکز صادرات روسیه در تهران حضور دارد و هیئت‌های دیگری نیز از چچن و تاتارستان در تهران حضور دارند.

قالیباف بیان داشت: تجارت ایران و روسیه در پنج ماه ابتدای امسال 31 درصد رشد داشته است.

قالیباف در مورد قرعه‌کشی خودرو بیان داشت: از این پس هر ماه قرعه‌کشی خواهیم داشتم و در هر دوره قرعه‌کشی  100هزار دستگاه عرضه می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت افزود: خارج شدن طرح‌های خودرویی از شمول قرعه‌کشی به جد دنبال می‌شود و در آخر سال هیچ خودرویی به صورت قرعه‌کشی عرضه نمی شود

وی اظهار داشت: پیش بینی این است که در سری بعد تمام محصولات سایپا از قرعه‌کشی خودرو خارج شود و طی یک تا دو ماه آینده نیز ایران خودرو محصول تارا را از قرعه‌کشی خارج می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو هیچ شرایطی برای منابع ارزی واردات خودرو در نظر گرفته نشده است و بانک مرکزی تعیین‌کننده است، لذا منبع ارزی واردات خودرو هر چیزی می‌تواند باشد و حتی رمز ارز نیز در آیین نامه واردات آمده است.

قالیباف بیان داشت: سال گذشته در همین مقطع زمانی 390 هزار خودرو تحویل شده است اما امسال در همین مقطع 500 هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان به بازار عرضه شده است.

وی افزود: در نیمه دوم امسال خودروسازان 50 درصد افزایش تولید خواهند داشت.

قالیباف گفت: برنامه ما کاهش واسطه‌گری در حوزه خودرو و افزایش است و اکنون نیز تقاضا برای خودرو در حدود یک و نیم میلیون دستگاه است.

وی اظهار داشت: وزارت صمت مدعی است که کیفیت خودرو قابل قبول نیست  و ما به هیچ عنوان نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را بر عهده نداریم بلکه نقش حمایت از تولید را داریم و تلاش می‌کنیم که تولید باکیفیت شود.

سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: در مورد کیفیت خودرو دو راه وجود دارد؛ یک راه بلند مدت و راه دیگر میان مدت است، بنابراین در روش میان مدت باید پروژه‌هایی را تعریف کنیم که ناظر به رفع عیب خودروهای تولیدی باشد ولی آنچه در دستور کار داریم ایجاد پلت‌فرم‌های جدید خودرویی است که در سال 1402 و 1403 خواهید دید  که خودروهای باکیفیت و مدرن  وارد بازار می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: در نمایشگاه اخیر اتومبیلیتی  روسیه 700 میلیون دلار تفاهم‌نامه امضا شد و بحث واردات خودروهای شاهین و تارا نیز  به روسیه مطرح شد.

وی در رابطه با شرکت‌های متقاضی واردات خودرو گفت: حدود ۲۰۰ شرکت درخواست  واردات خودرو را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال کرده‌اند و از این تعداد برخی تقاضاها  و درخواست‌ها ناقص است و بدون توجه به الزامات آیین نامه بوده، لذا برای تکمیل فرآیند درخواست این واردکنندگان ممکن است مهلت ارائه مدارک به وزارت صمت تمدید شود، اما تمدید مهلت نیز خیلی طولانی نخواهد بود ضمن اینکه تقاضای شرکت‌هایی که مدارک کامل عرضه کرده‌اند در حال بررسی است، لذا ممکن است دادن مجوز واردات قدری به طول انجامد.

سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: دستورالعمل اجرایی آیین نامه خودرو تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی درباره اینکه خودروهای وارداتی از چه کشوری وارد می شود اظهار داشت: تا این لحظه قرار نیست هیچ خودرویی از هند و برزیل وارد شود آنچه شرکت‌ها مذاکره کرده‌اند مذاکره با  برندهای خوب خودروساز اروپایی و کره‌ای است، اما در رده خودروهای اقتصادی است و لذا این خودروهای وارداتی نمی‌تواند استانداردهای 85 گانه را پاس نکند.

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا نرخ خودروهای داخلی افزایش می‌یابد، گفت: خودروسازان شاید خیلی درخواست‌های زیادی داشته باشند و بخواهند خودرو را با ده برابر قیمت فعلی بفروشند، اما آیا باید کسی باید جلوی آنها بایستد و از منافع مصرف کنندگان دفاع کنند. خودروسازان می‌گویند با زیان انباشته مواجهند، اما سوال این است که آیا این زیان انباشته باید با افزایش قیمت و از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت شود و یا خودروسازان باید ساختار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح کنند؟ 

وی بیان داشت:  خودروسازان املاک مازادی دارند و صدها شرکت دارند که در آن شرکت‌ها معلوم نیست، چه خبر است و نیروی مازاد دارند و لذا باید اینها از جیب مصرف کننده برود؟  تا زمانی که خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختار برندارند، نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان جبران شود. البته خودروسازان اقداماتی در راستای اصلاح ساختار انجام داده‌اند و شرکت‌ها در حال جمع شدن است.

سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: البته مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را نبسته‌ایم و باز است خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌ خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کنند تا در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و حتی ممکن است اجازه افزایش قمیت داده شود، زیرا به هرحال خودروسازان با افزایش قمیت مواد اولیه مواجه‌اند. 

* واگذاری 5 هزار و 40 فقره محدوده اکتشافی در حوزه معدن

وی گفت: 5040 فقره محدوده اکتشافی، پروانه اکتشاف، پروانه بهره‌برداری، معادن متروکه و گواهی کشف واگذار می‌شود.

وی افزود: این واگذاری تا دو هفته آینده در 31 استان و جنوب استان کرمان در 4 گروه برگزار خواهد شد و صلاحیت فنی و مالی افرادی که می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند، از روز جاری در سامانه وزارت صمت در قسمت کاداستر معدن احصا شده است.

قالیباف اظهار داشت: مزایده این معادن دو ماه و نیم به طول خواهد انجامید که سبب رشد بخش معدن در نیمه دوم سال می‌شود. این مزایده به گونه‌ای خواهد بود که شاهد رانت و فساد نباشیم.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی معادن به صورت هوشمند و الکترونیکی طراحی شده و در حال حاضر 35 درصد معادن از این سازوکار استفاده می‌کنند و طی هفته‌های آینده صد درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن متوسط عمر 30 سال به عنوان سن فرسودگی ماشین‌آلات معادن 5500 دستگاه ماشین‌آلات در این حوزه نیاز داریم، اما در صورتی‌که عمر فرسودگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 20 سال کاهش دهیم، بیش از 10 هزار دستگاه ماشین آلات معدنی موردنیاز است و این در حالی است که توان تولید هپکو شاید کمتر از هزار دستگاه باشد.

قالیباف اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با سال گذشته ماشین‌آلات معدنی بیشتری به کشور وارد شده و این امر بدون امضای طلایی و رانت بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصویب دو فوریتی لایحه اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، بیان داشت: این مسئله فضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سرعت گرفتن روند اسقاط خودرو باز می‌کند.

وی افزود: تا سال گذشته رکوردهایی تا 150 هزار دستگاه در سال اسقاط خودرو انجام می‌شد، اما به تدریج تعداد خودروهای اسقاطی کاهش یافت، به طوری که سال گذشته فقط 15 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد.

قالیباف گفت: مشوق‌ها و تنبیه‌های در نظر گرفته شده تاکنون نتوانسته اثرگذاری لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه داشته باشد، همچنین پلیس نیز جلوی تردد خودروهای فرسوده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌گیرد و با توجه به افزایش قیمت خودرو و عدم توان مالی لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده شاهد انباشت خودروهای فرسوده در کشور هستیم.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حال حاضر حدود 3 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده و 9 میلیون دستگاه موتور سیکلت فرسوده در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و اگرچه در قانون مقرر شده بود تولیدکنندگان 25 درصد تولیدات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف گواهی اسقاط کنند، اما در مجموع این رویه قفل و منجر به افزایش قیمت گواهی اسقاط در سال‌های گذشته شده بود.

وی افزود: لایحه‌ای که روز گذشته وزیر صمت در مجلس از آن دفاع کرد و در نتیجه مصوب شد، به خودروساز اعلام می‌کند که به ازای قیمت هر خودرو یک درصد ارزش آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صندوق ملی محیط‌زیست واریز کند تا از محل این  منابع که در این صندوق جمع می‌شود تسهیلاتی به دارندگان خودروهای فرسوده پرداخت شود. 

* بحث استیضاح وزیر صمت مطرح نیست

قالیباف همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه استیضاح وزیر صمت به کجا رسیده است، گفت: بحث استیضاح وزیر صمت به هیچ عنوان مطرح نیست. ممکن است برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به برخی موارد داشته باشند، اما این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نباید به کل نمایندگان مجلس تعمیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت خودرو ال 90 با روسیه آغاز شده است، گفت: خیر چنین اتفاقی نیفتاده است ضمن اینکه قرار بود ایران و روسیه در خصوص تولید مشترک قطعات خودرو ال 90 با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

* تقاضای روسیه برای واردات خودرو از ایران

قالیباف در مورد تقاضای روسیه برای واردات خودرو از ایران بیان داشت: هیات‌هایی که الان در ایران هستند نشست‌های خودرویی هم برگزار کرده‌اند و تقاضای برای واردات خودروهای ایرانی به روسیه مطرح شده و باید ببنیم که در این زمینه به چه توافقی می‌رسند. 

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ماه گذشته برای اولین بار رشد اقتصادی جهان پس از کرونا به صفر رسید و این بدان معنا است که تقاضا برای بسیاری از کالاها از جمله کامودیتی‌ها کاهش یافته و فضای عمومی اقتصادی جهان رکودی است.

وی اضافه کرد: براساس گزارش بانک مرکزی در ایران شاخص تورم تولید در مرداد ماه 2 دهم درصد بوده و این شاخص روند کاهشی داشته است.

این مقام مسئول در وزارت صمت بیان داشت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت و معدن در سه ماهه ابتدای امسال 6 درصد و سهم بخش صنعت 5.1 درصد بوده است.

وی افزود: متوسط کل رشد اقتصاد ایران در سه ماهه اول امسال 3.8 درصد بوده است. 

قالیباف بیان داشت: شرکت‌های صنعتی بورسی در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  6.7 درصد رشد داشته‌اند. 

وی افزود: در بازه زمانی یاد شده فلزات اساسی 8.5 درصد رشد مثبت داشته است و خودرو و قطعات نیز 22.1 درصد رشد داشته و صنایع غذایی منفی 6.8 درصد و کانی‌های غیرفلزی 5.9 درصد رشد داشته است. 

قالیباف بیان داشت: همچنین منسوجات 17.7 درصد رشد مثبت داشته است. 

وی بیان داشت: رشد تولید خودرو در مرداد 1401 نسبت به تیرماه 1401 نیز 4.6 درصد مثبت بوده است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول