اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

اجرای غربالگری اختلالات عصبی_شناختی سالمندان در2 استان کشور

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه پیشگیری و غربالگری اختلالات عصبی_شناختی سالمندان به صورت پایلوت در یزد و قزوین خبر داد.

اجرای غربالگری اختلالات عصبی_شناختی سالمندان در2 استان کشور

به گزارش گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، «افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی آلزایمر از اجرای برنامه پیشگیری و غربالگری اختلالات عصبی_شناختی سالمندان به صورت پایلوت در ۲ استان یزد و قزوین کشور با همکاری انجمن دمانس و آلزایمر ایران خبر داد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در جهان بالاخص در ایران بر ضرورت توجه ویژه‌تر به برنامه‌های حوزه سالمندی تاکید کرد و افزود: براساس گزارش سازمان سلامت جهانی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان در ایران بالغ بر ۲۶ میلیون نفر خواهد بود و ایران به یک جامعه پیر تبدیل می‌شود.

وی آلزایمر را شایع‌ترین سندروم دمانس دانست و گفت: این بیماری به سبب تخریب وسیع نرون‌های مغزی و افت وضعیت شناختی ایجاد می‌شود و فرد درگیر نیاز به مراقبت طبی و روانی دارد.

صفاری‌فرد، ادامه داد: با آزمون غربالگری دمانس را سریعتر تشخیص می‌دهیم و در نتیجه مداخلات بهنگام صورت می‌پذیرد و سیر بیماری کندتر می‌شود. لذا این ارزیابی و غربالگری برای جمعیت سنی ۶۰ تا ۷۵ سال انجام می‌شود و بعد از شناسایی افراد مستعد به متخصصین و براساس سند ملی دمانس برای مداخلات تخصصی به مراکز ارجاع می‌شوند.

یادآوری می‌شود؛ براساس گزارش آماری در استان‌های یزد و قزوین، ۱۲۰ هزار سالمند در رده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال زندگی می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول