اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: از روند دولت‌سازی در افغانستان حمایت می کنیم

رئیس جمهور قزاقستان گفت: افغانستان را در آینده به عنوان یک کشور مستقل، مرفه و بی طرف می بینیم و از این رو از روند پیچیده دولت‌سازی در این کشور، حمایت می کنیم.

تاکایف: از روند دولت‌سازی در افغانستان حمایت می کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی، نشست جهانی امنیت غذایی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت، با رؤسای کمیسیون، شورای اروپا و دبیرکل ملل متحد دیدار کرد.

 وی گفت: قزاقستان آینده افغانستان را به عنوان یک کشور واقعا مستقل، مرفه و بی طرف می بیند که در صلح با همسایه های خود زندگی می کند. بنابراین، ما از روند پیچیده دولت‌سازی در این کشور، از جمله کمک های بشردوستانه که جان انسان‌ها را نجات می دهد، حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: آسیای مرکزی در حال حاضر به منطقه ای با فرصت‌های گسترده برای همکاری بین المللی تبدیل شده است و قزاقستان یک بازار حائل بین شرق و غرب، شمال و جنوب است.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: هدف این کشور پرداختن به دستور کار منطقه ای همراه با همه طرفهای  ذینفع است. به همین دلیل است که ما ایجاد یک مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی را مهم می دانیم.

تاکایف همچنین در نشست جهانی امنیت غذایی در نیویورک، خواستار حذف مواد غذایی و کودهای شیمیایی از تحریم ها و محدودیت ها شد.

وی قزاقستان را هفتمین تولیدکننده غلات در جهان و سبد نان آسیای مرکزی عنوان کرد و گفت: ما متعهد به استفاده از این پتانسیل کشاورزی برای مبارزه با ناامنی غذایی در جهان هستیم و قصد داریم همکاری با سازمان امنیت غذایی اسلامی که مقر آن در قزاقستان است و همچنین سایر آژانس‌های سازمان ملل گسترش دهیم.

در این راستا، رئیس جمهور قزاقستان، حذف مواد غذایی و کودها از هرگونه تحریم و محدودیت را ضروری عنوان کرد.

تاکایف همچنین در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی ملل متحد با «الکساندر ون در بلن» رئیس جمهور اتریش دیدار و در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری دو کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و همچنین تعامل در چارچوب سازمان‌های بین المللی گفت‌وگو کرد.

دو طرف بر تمایل متقابل برای توسعه بیشتر گفت‌وگوهای سیاسی و گسترش روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری تاکید کردند.

تاکایف در سخنانی به اهمیت از سر گیری  پروازهای مستقیم بین دو کشور اشاره و خواستار انتقال فناوریهای اتریشی در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، دیجیتالی‌سازی، گردشگری و زیرساخت ها شد.

در دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دورنمای تقویت تعامل بین دو طرف بررسی و در خصوص مسائل مهم دستور کار بین المللی و منطقه‌ای از جمله در زمینه کمک بشردوستانه به افغانستان تبادل نظر صورت گرفت.

در جریان ملاقات «قاسم  ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان با «اورسولا فون دیر لاین» رئیس کمیسیون اروپا چشم‌انداز توسعه مشارکت راهبردی بین دو طرف بررسی و و روند اجرای توافقات حاصل شده در نتیجه سفر رسمی تاکایف به بروکسل در نوامبر سال 2021 ، از جمله اجرای پروژه های مشترک در زمینه های انرژی، حمل و نقل و لجستیک، مورد توجه ویژه قرار گرفت و تمایل دو طرف برای تقویت بیشتر همه جانبه مشارکت استراتژیک تایید شد.

رئیس جمهور قزاقستان در حاشیه نشست جهانی امنیت غذایی در «شارل میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و دورنمای تقویت مشارکت استراتژیک بین دو کشور را بررسی و مسائل مربوط به توسعه گفتگوی سیاسی و گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی را مورد توجه ویژه قرار دادند.

تاکایف در پایان سفر کاری خود به نیویورک با «آنتانیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد. در جریان این دیدار که در یک فضای سازنده و دوستی برگزار شد، دو طرف وضعیت و دورنمای تقویت همکاری چندجانبه قزاقستان و سازمان ملل متحد را بررسی کردند.

تاکایف و گوترش از جمله اجرای ابتکار رئیس جمهوری قزاقستان برای ایجاد مرکز سازمان ملل متحد در زمینه اهداف توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در شهر آلماتی را بررسی کردند. دبیرکل سازمان ملل حمایت خود از این ابتکار مهم را اعلام کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در پایان دیدارهایش از رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد برای انجام سفر رسمی به این کشور دعوت به عمل آورد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول