اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کاخ سفید: تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیریم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت «ایالات متحده تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیرد اما نشانه‌ای مبنی بر لزوم تغییر وضعیت استراتژیک خود نمی‌بینیم».

کاخ سفید: تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیریم

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت انتظار اعلام بسیج فوری بخشی از نیروهای روسیه از سوی ولادیمیر پوتین وجود داشت و مدعی شد این نشانه «دست و پا زدن» او است. 

او با حضور در برنامه‌ای در شبکه ای‌بی‌سی نیوز در اشاره به اظهارات تلویزیونی چهارشنبه (۲۱ سپتامبر) پوتین در خصوص نئونازی‌ها در اوکراین و تهدید علیه تمامیت ارضی روسیه، مدعی شد: فکر می‌کنم چیزهای زیادی در آن (سخنرانی) وجود داشت که معمول بود--چیزهای زیادی که قبلاً شنیده بودیم.

به گزارش سی‌ان‌ان، کربی در ادامه گفت اعلام بسیج بخشی از نیروهای ذخیره روسیه «بسیار» و «تقریباً دو برابر بیشتر از تعهد او (پوتین) به جنگ در فوریه امسال است». 

طبق این گزارش، کربی به دنبال آن بود که سخنرانی پوتین که ساعاتی قبل از ایراد سخنرانی آتی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد را نشانه ضعف تلقی کند. 

این مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد: قطعاً نشان دست و پا زدن اوست و می‌دانیم که متحمل ده‌ها هزار تلفات شده است. او دچار روحیه وحشتناک انسجام واحد در فرماندهی میدان جنگ است و کنترل هنوز حل نشده است. او مشکل فرار نیرو دارد و زخمی‌ها را مجبور به بازگشت به جنگ می‌کند. بنابراین واضح است که نیروی انسانی برای او مشکل‌ساز است. او حس می‌کند که در جایگاه ضعف است بخصوص در مناطق شمال شرقی دونباس. 

کربی همچنین گفت که ایالات متحده تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیرد اما این «لفاظی غیرمعمول» نیست. وی افزود: تا جایی که می‌توانیم وضعیت استراتژیک آن‌ها را زیر نظر داریم تا اگر مجبور شدیم وضعیت خود را تغییر دهیم. (اما) نشانه‌ای مبنی بر لزوم آن در حال حاضر ندیده‌ایم.

وی در ادامه درباره پیامدهای استفاده از سلاح‌های اتمی هشدار داد و افزود «بایدن در خصوص جایگاه ما در ارتباط با روسیه و اوکراین بسیار شفاف خواهد بود» و سپس تعهد ادعایی آمریکا به منشور سازمان ملل را تکرار کرد. 

رئیس‌جمهور روسیه ساعاتی قبل با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند. وی درباره ادعاهای مقامات غربی مبنی بر نزدیک‌بودن رویارویی اتمی با روسیه هشدار داد و گفت: به کسانی که از سلاح اتمی دم می‌زنند هشدار می‌دهیم که ممکن است باد به سمت آن‌ها بوزد! اگر تمامیت ارضی روسیه به خطر بیافتد از همه ابزارهای موجود استفاده خواهد شد و این یک دروغ نیست. (جزئیات بیشتر)

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

پوتین امروز هم در سخنان خود تاکید کرد «اهداف عملیات ویژه بدون تغییر باقی می‌ماند، زیرا جمهوری لوهانسک به‌طور کامل آزاد شده و جمهوری دونتسک نیز تا حدی آزاد شده است». وزیر دفاع روسیه هم اظهار داشت «هدف اصلی عملیات ویژه روسیه تقریبا محقق شده و همه اقدامات در این راستا انجام می‌شود».

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی، تشدید فشارهای اقتصادی بر مسکو و حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی، مالی و تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول