اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تنش‌های مرزی محور رایزنی نخست‌وزیر قرقیزستان با مقامات پیمان امنیت جمعی

وزیر امور خارجه قرقیزستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وزرای خارجه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار و در مورد تنش‌های مرزی گفت‌وگو کرد.

تنش‌های مرزی محور رایزنی نخست‌وزیر قرقیزستان با مقامات پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «جن بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وزرای خارجه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست کاری وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به ریاست وزیر خارجه ارمنستان برگزار شد.

در این دیدار، تبادل نظر سازنده درباره هماهنگی مواضع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در دستور کار هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.

کولوبایف همچنین به وضعیت مرز دولتی قرقیزستان و تاجیکستان که در نتیجه اقدامات غیرقانونی، تحریک آمیز و مخرب تاجیکستان به شدت بدتر شده است، اشاره کرد.

وزیر خارجه قرقیزستان در این راستا از ابتکارات بین المللی در این کشور خبر داد.

وی گفت که امسال قرقیزستان پیش نویس قطعنامه‌های هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد اعلام سال‌های 2023-2027 با عنوان «5 سال اقدام برای توسعه کوهستان» و «روز بین المللی آگاهی برای خلع سلاح و عدم اشاعه» را توسعه می‌دهد.

علاوه بر این، قرقیزستان نامزدی خود را برای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای سال‌های 2023-2025 تبلیغ می‌کند و از حاضران خواست تا از این طرح‌ها حمایت کنند.

خاطر نشان می‌شود که در حاشیه نشست سازمان ملل «مراد بیک عظیم باکیف» نماینده ویژه رئیس جمهور قرقیزستان در سیاست خارجی در نیویورک با «جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و امنیت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین در مورد وضعیتی که در نتیجه اقدام تجاوزکارانه تاجیکستان علیه قرقیزستان ایجاد شده است، گفت‌و گو کردند.

طرف قرقیزستان یک گاهشماری قابل اعتماد از وقایع 14 تا 17 سپتامبر 2022 را مورد توجه وی قرار داد.

در این گزارش از حدود 59 قربانی، بیش از 160 مجروح، بیش از 140 هزار آواره داخلی، تخریب بسیاری از تأسیسات زیربنایی اجتماعی و عمرانی از جمله مدارس و ساختمان‌های مسکونی، حقایق مصادره و غارت اموال دولتی و اموال شهروندان قرقیزستان خبر داد.

وی بر تعهد طرف قرقیزستانی به تنش زدایی و موضع بدون تغییر در حل و فصل اوضاع منحصراً از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک تاکید و همچنین توجه نماینده عالی را به این نکته جلب کرد که طرف قرقیزستان به تهعدات خود پای بند است.

 نماینده عالی کشور نیز به نوبه خود مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز کرد.

بورل خاطرنشان کرد که توسعه اوضاع را با نگرانی دنبال می‌کند و خواستار تنش زدایی آن شد و همچنین به اهمیت حل هر چه سریع‌تر آن تنها از طریق گفت و گوی صلح آمیز سازنده بین طرفین اشاره کرد.

 طرفین همچنین درباره موضوعاتی که در دستور کار دوجانبه قرار دارد، از جمله برنامه ریزی برای آینده نزدیک برای سازماندهی بازدیدها و رویدادها در سطوح مختلف و همکاری‌های تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول