اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

افت بازدهی شاخص‌های بورس در هفته گذشته/ تغییر استراتژی سهامداران خُرد در بازار سهام

در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام، 889 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.

افت بازدهی شاخص‌های بورس در هفته گذشته/ تغییر استراتژی سهامداران خُرد در بازار سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته چهارم شهریورماه روندی نزولی داشت و در تمام روزهای هفته بازدهی منفی را برای سهامداران به همراه داشت.

در هفته گذشته، عرضه ‌‌‌‌‌‌کنندگان سهام از متقاضیان پیشی ‌گرفتند تا یک‌ بار دیگر شکل ‌‌‌‌‌‌گیری صفوف فروش در نمادهای شاخص ‌‌‌‌‌‌ساز و کوچک، بازار را به دردسر بیندازد.

تشکیل همین صفوف فروش در بازار سرمایه منجر به خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نیز شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این روزها بورس نیاز به نقدینگی برای رشد دارد. بررسی جریان معاملاتی بازارسهام در هفته‌های گذشته به‌ وضوح نشان می‌ دهد بازار سهام تا چه میزان تشنه پول است.

در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام، 889 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است. در صورتی که این روند ادامه دار باشد، باید منتظر عمیق تر شدن رکود در بازار سرمایه باشیم.

* تغییر استراتژی در بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می گوید: استراتژی احتیاطی سرمایه ‌گذاران که از اواسط اردیبهشت ‌ماه در دستور کار اغلب گروه‌ ها قرار گرفته با قدرت هرچه تمام در روزها و هفته ‌های گذشته ادامه داشته و به نظر می رسد در آینده نیز باقی بماند. 

وی ادامه داد: در وضعیت ناخوشایند فعلی، با توجه به اینکه سودآوری شرکت‌ها به دلیل شرایط اقتصاد کلان تا حدودی کاهش یافته است و همین مساله بازار سرمایه را نیز تحت ‌تاثیر قرار می دهد، موجب ‌‌‌‌‌‌شده تا خریداران جذب بازارهایی با حداقل ریسک‌‌‌‌‌‌ شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایط فعلی بورس نیاز به تزریق نقدینگی دارد و در صورتی که روند خروج سرمایه حقیقی ادامه دار باشد، مشکل بورس بدتر خواهد شد.

* افت 33 هزار واحدی شاخص کل بورس

روند شاخص کل بورس در هفته چهارم شهریور ماه نزولی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص ریزش 11 هزار و 182 واحدی را پشت سر گذاشت. روز دوشنبه شاخص 4 هزار و 96 واحد تنزل کرد و روز سه ‌شنبه 6 هزار و 761 واحد منفی شد. در روز چهارشنبه شاخص باز هم ریزش کرد و 11 هزار و 820 واحد تنزل کرد.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته 33 هزار و 859 واحد پائین ‌تر از سطح هفته قبل ایستاد و بازدهی منفی 2.4 درصد را برای سهامداران به همراه داشت. شاخص کل در انتهای معاملات این هفته در سطح یک میلیون و 355 هزار و 240 واحد قرار گرفت.

* رفتار مشابه شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن در روز یکشنبه با افت دو هزار و 980 واحدی روبرو شد و در روز دوشنبه هزار و 698 واحد کاهش یافت. این شاخص در روز سه شنبه با کاهش دو هزار و 302 واحدی و روز چهارشنبه نیز با افت دو هزار و 232 واحدی همراه شد.

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 9 هزار و 212 واحد پائین ‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2.28 درصدی را ثبت کرد. این شاخص در نهایت در پایان هفته در سطح 395 هزار و 678 واحدی قرار گرفت.

* افت معاملات خُرد و رشد ارزش کل معامالات بازار سرمایه

در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات کل هفته 49 هزار و 762  میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 41 هزار و 388 میلیارد تومانی هفته پیشین، رشد 20 درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 295 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 607 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 11 درصدی داشته است.

در مجموع در هفته چهارم شهریورماه 889 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 217 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته افزایش 15 درصدی داشته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول