اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن روسیه را به تحریم‌های «شدید و فوری» تهدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد چنانچه روسیه بخش‌های جدیدی از اوکراین را ضمیمه خاک خود کند با تحریم‌های «شدید و فوری» مواجه خواهد شد.

بایدن روسیه را به تحریم‌های «شدید و فوری» تهدید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته چنانچه روسیه مناطق جدیدی از اوکراین را به کشورش ملحق کند با «هزینه‌های شدید و فوری» مواجه خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا برنامه روسیه برای برگزاری همه‌پرسی در اوکراین را «جعلی» خوانده و گفته این اقدام، بهانه‌ای غلط جهت انضمام بخش‌هایی از اوکراین به فدراسیون روسیه با زور است. 

 به گفته مقامات محلی، رای‌گیری همه‌پرسی الحاق به روسیه در مناطق تحت کنترل مسکو در اوکراین صبح جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد. به نوشته رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که همه‌پرسی در آن‌ها در حال برگزاری است، در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

همه‌پرسی‌ها با انتقاد گسترده غرب مواجه شده و کشورهای غربی حامی کی‌یف مدعی هستند راه را برای تشدید تنش از سوی روسیه هموار می‌کند. این همه‌پرسی‌ها به دنبال دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر بسیج بخشی از نیروها که هدف از آن افزودن ۳۰۰ هزار نیروی روس به نبرد در اوکراین است، برگزار می‌شود. 

سران مناطق لوهانسک و دونتسک پیش‌تر اعلام کردند همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برگزار می‌شود. «لئونید پاسکنیک» رهبر جمهوری لوهانسک چندی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن مقرر شد برای پیوستن این منطقه به روسیه همه‌پرسی برگزار شود. بعد از او، «دنیس پوشیلین» رهبر دونتسک هم اعلام کرد که همه‌پرسی مشابهی در این منطقه برگزار خواهد شد.

پوشیلین در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست چنانچه مردم در همه‌پرسی به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رأی دادند مطابق با نتایج این همه‌پرسی، دونتسک را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرد.

روسیه در ماه فوریه (اسفندماه گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آن‌ها را بخشی از اوکراین می‌دانند. کی‌یف به صورت غیر رسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول