اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش فلسطین به احتمال انتقال سفارت انگلیس به بیت‌المقدس

اظهارات نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر اینکه لندن در حال بررسی انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس است واکنش فلسطین را به همراه داشت.

واکنش فلسطین به احتمال انتقال سفارت انگلیس به بیت‌المقدس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر فلسطین در لندن اظهارات «لیز تراس»، نخست‌وزیر انگلیس که گفته بود انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به بیت‌المقدس را بررسی می‌کند را محکوم کرده است.

«حسام زملط»، سفیر فلسطین در لندن اظهارات لیز تراس در گفت‌وگو با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی را «غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه» توصیف کرده است.

زملط که مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم محسوب می‌شود گفت اینکه لیز تراس در نخستین حضورش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل «وعده نقض قوانین بین‌المللی» داده مایه تأسف فراوان است.

چند روز پیش، لیز تراس هنگام دیدار با لاپید در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که لندن در حال بررسی مقر سفارت خود در اسرائیل (فلسطین اشغالی) است.

اندکی بعدتر، لاپید طی پیامی در توییتر از لیز تراس بابت «نظر مثبت در خصوص انتقال سفارت انگلیس به اورشلیم (بیت‌المقدس)» تشکر کرد.

این موضوع واکنش تند مقام‌های فلسطین را به همراه داشت. زملط در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «هر گونه انتقال سفارت، نقض فاحش قانون بین‌المللی و مسئولیت‌های تاریخی انگلیس خواهد بود.»

این دیپلمات فلسطینی همچنین تأکید کرده که چنین اقدامی راهکار دودولتی را تضعیف کرده و باعث تشدید تنش‌ها در بیت‌المقدس و حتی خود انگلیس خواهد شد.»

دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» سفارتش را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. این موضوع باعث شد مقام‌های فلسطینی در سراسر دوران ریاست‌جمهوری او تعامل با واشنگتن را به طور کامل قطع کردند. اقدام ترامپ همچنین با محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

بیت‌المقدس که یهودیان و مسیحیان از آن به اورشلیم تعبیر می‌کنند، به خاطر وجود اماکن تاریخی و مذهبی همچون مسجدالاقصی، قبله‌گاه اول مسلمین، قبه الصخره و دیگر اماکن مقدس اسلامی، محل مصلوب شدن و به معراج رفتن عیسی مسیح (ع)، کلیسای قیامت، کوه مقدس و دیوار ندبه، همواره نزد مسلمانان، مسیحیان و یهودیان جایگاه ویژه‌ای داشته است.

رژیم اشغالگر در پی تجاوزهای سال ۱۹۴۸ و هم‌زمان با اعلام موجودیت خویش، بخش‌های غربی بیت‌المقدس را تصرف نمود و از سال ۱۹۴۹ پایتخت خود را از تل‌آویو (که به‌عنوان پایتخت موقت معرفی شده بود) به بیت‌المقدس منتقل و آن شهر را به‌عنوان پایتخت ابدی خود معرفی نمود.

با وقوع جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، رژیم صهیونیستی مناطق دیگری چون غزه، جولان، صحرای سینا، کرانه باختری و قدس شرقی را نیز به مناطق اشغالی اضافه نمود. پس از آن نیز در سال ۱۹۸۰ به موجب طرحی که در مجلس نمایندگان رژیم (کنست) مورد تصویب قرار گرفت، قدس به‌عنوان پایتخت ابدی، یکپارچه و تقسیم ناپذیر رژیم صهیونیستی معرفی شد.

از آن سال تاکنون، رژیم صهیونیستی تلاش داشته است تا با روش‌های گوناگون، هویت اسلامی این شهر را به هویتی یهودی تغییر دهد. از جمله اقداماتی که در این راستا انجام گرفته است می‌توان به ایجاد شهرک‌های یهودی‌نشین در اطراف قدس شرقی، اعمال کنترل شدید بر ورود فلسطینی‌ها به شهر، محدودیت در صدور مجوز ساخت و ساز و تغییر نمادهای فرهنگی شهر اشاره نمود.

انگلیس همانند اکثر کشورهای دیگر سفارتش را تا کنون در تل‌آویو حفظ کرده است. تا کنون موضع لندن این بود که تنها در صورت سازش نهایی میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها سفارتش را منتقل خواهد کرد. کنسولگری انگلیس در شرق بیت‌المقدس واقع شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول