اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

رژیم بعث 4 روز بعد از شروع جنگ: ما با سپاه خمینی کار داریم/ چرا جهان‌آرا با مردم خرمشهر اتمام حجت کرد؟

به درخواست جهان‌آرا، مساجد و حسینیه‌ها گشوده می‌شود و در هر محل یکی از بچه‌ها مسؤول تشکیل پایگاه مقاومت می‌شود. همه سلاح‌های اسلحه‌خانه سپاه و تعدادی سلاح نیز از پادگان دژ به مساجد انتقال می‌یابند.

رژیم بعث 4 روز بعد از شروع جنگ: ما با سپاه خمینی کار داریم/ چرا جهان‌آرا با مردم خرمشهر اتمام حجت کرد؟

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، در روز چهارم هجوم عراق به ایران، سوم مهرماه سال ۱۳۵۹ در منطقه بستان، تانک‌های خودی به دشمن هجوم بردند. درگیری چند ساعت ادامه داشت و ۱۳ تانک خودی منهدم شد و حدود ظهر تانک‌های دشمن به یک کیلومتری بستان رسیدند. در این زمان برادران پاسدار به شهر بازگشته، تصمیم گرفتند در صورت پیشروی دشمن، تنها پل ارتباطی را منهدم کنند تا از ورود دشمن جلوگیری شود. طبق آخرین خبر بستان در حال سقوط و نیروی خودی در حال عقب‌نشینی هستند.

عقب‌نشینی دشمن در سرپل ذهاب

حدود ۱۱ صبح، چهار تانک عراقی از بیراهه ناگهان وارد سرپل ذهاب شده، به‌ طرف مقر سپاه آتش گشودند که با پاسخ برادران پاسدار مجبور به فرار شدند و در پی آن با حمایت هلی‌کوپترهای کبری، نیروهای سپاه و ارتش، ۳۵ تانک دشمن را منهدم و نیروهای عراقی را تعقیب کردند.

حسین یکتا در کتاب «هجوم سراسری» درباره روز چهارم جنگ می‌گوید: ما در محور جنوبی و با آغاز روشنایی هوا، میگ‌های دشمن بمباران خرمشهر و نقاط مهم آن، مخصوصاً تأسیسات نیروی دریایی را آغاز کردند. از شب گذشته تانک‌های بیشتری از دشمن (تا ۵۰۰ تانک گزارش‌ شده)، در نقاط مرزی خرمشهر و آبادان مستقر شده، تعدادی از آن‌ها شروع به پیشروی در خاک ایران کردند. اوایل صبح حدود ۵۰ تانک تا ۸ـ۷ کیلومتری خرمشهر رسیدند که توسط هواپیماهای خودی بمباران شدند.

وضعیت خرمشهر خوب نیست

به گزارش اداره مرکزی اطلاعات سپاه، دشمن با استفاده از نیروهای تازه‌نفس و با پشتیبانی هوایی، باز هم از طریق شلمچه به‌ سوی خرمشهر پیشروی کرد و حوالی ظهر به پلیس‌راه خرمشهر رسید و نیروی زرهی‌اش در پنج کیلومتری خرمشهر مستقر شد تا این زمان اکثر سکنه مجبور به تخلیه شهر شده‌اند، ولی نیروهای مردمی و نظامی با وجود کمبود امکانات و سلاح به مقاومت خود ادامه داده، سقوط شهر را هشدار می‌دهند.

اداره مرکزی اطلاعات سپاه در ساعت ۲۲ اعلام کرد: وضعیت خرمشهر خوب نیست. به توپخانه و زرهی نیاز شدید است. خرمشهر از دو طرف در محاصره نیروهای بعثی است. آن‌ها از راه شلمچه تا چهار کیلومتری خرمشهر آمده‌اند. از شمال هم تا ۵ـ۴ کیلومتری رسیده‌اند. نیاز به کمک فوری است.

تکرار صحنه اتمام‌حجت امام حسین (ع) با یارانش

پس از سه روز، خرمشهر مورد تهدید اساسی قرار می‌گیرد. بار دیگر صحنه اتمام‌حجت امام حسین (ع) با یارانش تکرار می‌شود. فرمانده سپاه خرمشهر با گردآوری برادرانی که در دسترس هستند، با یادآوری حماسه کربلا می‌گوید: اینجا مسأله ماندن و شهادت است؛ خارج از شهادت چیز دیگری اینجا نیست. هر کس می‌خواهد برود، برود. من به‌ عنوان مسئول سپاه می‌گویم اگر می‌خواهید بروید، می‌توانید. هیچ اجباری در کار نیست. تنها کسی می‌تواند بجنگد و مقاومت کند که تکلیف خود را با خدا حل کرده باشد. اگر می‌خواهید بمانید، فقط باید با همان انگیزه‌ای که یاران حسین در کربلا ماندند، بمانید.

مساجد خرمشهر، سنگرهای مقاومت

به درخواست جهان‌آرا، مساجد و حسینیه‌ها گشوده می‌شود و در هر محل یکی از بچه‌ها مسئول تشکیل پایگاه مقاومت می‌شود. همه سلاح‌های اسلحه‌خانه سپاه شامل ژ ـ سه، ام ـ ۱ و تعدادی سلاح نیز از پادگان دژ که غالباً ام ـ ۱ است به مساجد انتقال می‌یابند.

با بلندگو به مردم اعلام می‌شود که برای دریافت اسلحه به مساجد و حسینیه‌ها مراجعه کنند. مسئولیت توزیع اسلحه به خواهران واگذار می‌شود و آن‌ها در قبال دریافت شناسنامه، سلاح در اختیار مردم می‌گذارند.

همچنین با استقرار ۱۰۰ تخت آهنی در مسجدی، بیمارستانی بر پا شده که چند پرستار و پزشک در آن به مجروحان رسیدگی می‌کنند. در این میان مسجد جامع، مرکز پشتیبانی، نیرو، اطلاعات، امداد و ... می‌شود.

ما با سپاه خمینی کار داریم

نیروهای سپاه خرمشهر به همراهی پاسدارانی که از شهرهای دیگر خوزستان به خرمشهر آمده‌اند و نیز با یاری بسیجیان و دیگر مردم خرمشهر و عده‌ای از نیروهای نظامی که فرمانده مشخصی ندارند، با استقرار در محورهای مختلفی که احتمال ورود دشمن می‌رود، مقاومت اساسی خود را آغاز می‌کنند و این در حالی است که مهاجمان با بلندگو اعلام می‌کنند: ما با مردم و ارتش کاری نداریم، ما با سپاه خمینی کار داریم.

منابع:
مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
خرمشهر در نبرد طولانی، جمعی از نویسندگان، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول