اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فارس من| چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافت

قیمت تخم مرغ اخیرا افزایش یافته و به گفته کارشناسان، دو دلیل عمده درباره این افزایش قیمت وجود دارد.

فارس من| چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مخاطبان فارس من، باثبت سوژه‌ای علت بی ثباتی قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار را سوال کرده بودند و این بهانه‌ای شد که خبرنگار فارس قیمت بازار و علت نوسان قیمت را از مسئولان پیگیری کند.

  بر اساس پیگیری خبرنگار فارس، قیمت تخم‌مرغ در بازار بیش از نرخ مصوب رشد کرده و هر شانه تخم‌مرغ 20هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رود، این در حالی که قیمت تخم مرغ در روزها و ماه های اخیر نوسان زیادی داشته و قیمت شانه‌ای 60 هزار تا 95 هزار تومان در نوسان بوده است.

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه ۱۹ تهران حاکی است، مغازه‌ها هر شانه تخم مرغ را به قیمت 95هزار تومان و هر عد تخم مرغ را سه هزار تومان می‌فروشند، این قیمت از آنچه که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده در هر شانه 20تومان گران‌تر است.

ستاد تنظیم بازار پس از اجرای مردمی سازی یارانه‌ها مصوب کرده بود، قیمت هر شانه تخم مرغ ۷۵ هزار تومان باشد.

گزارش خبرنگار فارس از عمده فروشی و خرده فروشی‌های سطح شهر حاکی است، فروشندگان هم از این قیمت راضی نیستند و می‌گویند، تخم مرغ را با حداقل سود به مردم می‌‌فروشند و حتی برخی می‌گفتند، هیچ سودی ندارند، اما برای جور بودن جنس می‌فروشند.

فروشندگان در پاسخ به این سوال که چرا حاضر هستند تخم‌مرغ را بدون سود به مردم بفروشند؟ گفتند: ما وضعیت معیشتی مردم را می‌دانیم و به همین دلیل اگر بیشتر از این قیمت بفروشیم، فشار اقتصادی بر آنها بیشتر خواهد شد و برخی هم می‌گفتند هر چه قیمت گران‌تر می‌شود، میزان تقاضای مردم کمتر می‌شود و سود ما هم به همان نسبت کاهش می یابد.

به گفته فروشندگان ‌آنها تخم مرغ را به قیمت بالاتری می‌خرند هر شانه تخم‌مرغ برای آنها ۸۷ هزار تومان تمام می‌شود، اما آن‌ها با ۳ هزار تومان سود می‌فروشند.

پیگیری‌های خبرنگار فارس از مرغداران حا‌کی از آن است، گرانی نهاده و خوراک طیور موجب شده است، هزینه‌های آنها افزایش یابد.

قیمت نهاده‌های دامی که 70 درصد هزینه تمام شده تولید محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ را تشکیل می‌دهد افزایش یافته است، البته دولت برای جبران این افزایش هزینه‌ها، هم قیمت محصول آنها را گران‌تر کرد و هم تسهیلات حمایتی در نظر گرفت، اما آنها می‌گویند اینها هزینه‌های افزایش یافته آنها را جبران نمی‌کند.

ابراهیم مرادزاده کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس دلیل دیگر افزایش قیمت تخم مرغ را برنامه صادرات عنوان کرد که بار روانی روی قیمت‌ها گذاشته است.

به گفته وی، اگرچه میزان صادرات بسیار اندک بوده، اما تاثیر روانی آن بر بازار بیشتر بوده و قیمت را افزایش داده است.

به گزارش فارس تولید تخم مرغ در کشور بیش از یک میلیون تن در سال و بیش از نیاز مصرفی کشور است.

مخاطبان فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «علت بی‌ثباتی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار چیست؟» درخواست پیگیری کرده بودند، خبرگزاری فارس در روزهای آینده مصاحبه هایی را با مسئولان در این زمینه منتشر خواهد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول