اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: توافق با ایران زود حاصل نمی‌شود/مذاکرات را ادامه می‌دهیم

وزارت خارجه آمریکا در اظهارنظری تازه درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های وین گفته که وضعیت این گفت‌وگوها خوب نیست.

آمریکا: توافق با ایران زود حاصل نمی‌شود/مذاکرات را ادامه می‌دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا مدعی شده مذاکرات هسته‌ای با ایران در وضعیت خوبی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق زودهنگام با ایران نمی‌بیند. او گفته که واشنگتن مذاکرات را ادامه خواهد داد.

ند پرایس، در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن از تماس‌های میان ایران و اتحادیه اروپا در حال حاضر مطلع نیست.

با آنکه آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده ند پرایس مدعی شده که دولت ایران تصمیم‌های لازم را برای بازگشت به توافق اتخاذ نکرده است.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با پایگاه المانیتور گفته بود که تهران نیازی به مذاکرات بیشتر با آمریکایی‌ها نمی‌بیند، اما چنانچه واشنگتن تمایل به آن داشته باشد، ایران آن را رد نخواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نبود گفت‌وگوهای مستقیم، ایران از دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا حمایت می‌کند گفته الزاماً نیازی به چنین مذاکره‌ای نمی‌بیند، زیرا موضع ایران در دورهای قبلی این بوده که توافق شفاف‌تر و کم‌ابهام‌تر شود. 

وی با وجود این تصریح کرد: «اما اگر طرف آمریکایی احساس می‌کند لازم است دور جدیدی از مذاکرات توسط هماهنگ‌کننده‌ها انجام شود - (منظورم جوزپ بورل و اتحادیه اروپا است- آن را رد نخواهیم کرد.»

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با المانیتور گفت در حوزه اخذ تضمین‌ها در هفته‌های گذشته در نتیجه پیام‌های رد و بدل شده با آمریکایی‌ها «پیشرفت‌هایی» حاصل شده است.

وزیر خارجه ایران درباره بازگشت به برجام و مزایای اقتصادی حاصل از آن برای ایران گفت: «ما واقعاً می‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد.»

وزیر خارجه ایران گفته آمریکایی‌ها هفته گذشته در نیویورک پیامی ارسال کردند مبنی بر اینکه «بیایید مستقیم گفت‌وگو کنیم.»

وی تصریح کرد: «ما از داشتن گفت‌وگوهای رو در رو با آمریکا باکی نداریم، اما باید احساس کنیم که این اقدام، تغییردهنده معادلات بازی خواهد بود و برای ما نوعی دستاورد به همراه خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: «اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند اراده و میلشان برای بازگشت به برجام را نشان دهند همین پیام‌[های غیرمستقیم] کفایت می‌کند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول