اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

تیپی در دفاع مقدس که تمام رزمندگانش افغانستانی بودند+تصاویر

رزمندگان افغانستانی که دوشادوش برادران ایرانی در خط مقدم جبهه،‌ دشمن بعثی را خسته کرده بودند، بعدها در تیپی به نام تیپ «ابوذر» گردهم آمدند تا روایت سلحشوری دلیرمردان افغانستانی برای دفاع از پرچم اسلام و انقلاب باشند.

تیپی در دفاع مقدس که تمام رزمندگانش افغانستانی بودند+تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس در برابر بیش از ۸۰ کشور که حامی مالی و نظامی صدام حسین در یورش بیرحمانه او به مرزهای ایران بودند، ایستادگی کردند. اما در این میان برخی مسلمانان به یاری رزمندگان جبهه حق علیه باطل شتافتند. رزمندگانی که مهاجر الی الله شدند تا از پرچم اسلام با جانشان دفاع کنند. 

رزمندگان افغانستانی که بر حسب احساس وظیفه و دینشان در عرصه جهاد و مقاومت دوشادوش برادران ایرانی در خط مقدم،‌ دشمن بعثی را خسته کرده بودند، بعدها در تیپی به نام «ابوذر» گردهم آمدند تا روایت سلحشوری دلیرمردان افغانستانی برای دفاع از پرچم اسلام و انقلاب باشند.

این گروه از رزمندگان که قبلاً در تمرینات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کسب آمادگی و رویارویی با اشغالگران سرزمین خود استفاده آموزش دیده بودند، با حمله رژیم بعث عراق، حفظ نظام جمهوری اسلامی را مقدم بر دفاع از کشور خود قلمداد کردند و راهی مناطق عملیاتی جنوب ایران شدند. این حضور داوطلبانه این رزمندگان در یگان‌های مختلفی نظیر ۲۱ امام رضا (ع)، ۵ نصر خراسان و ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) قم، رقم خورد.

در این میان افغانستانی‌های مقیم تهران، قم، کاشان و حومه این شهرها در پادگان‌های سپاه دوره‌های آموزشی تخصصی تخریب، شناسایی و... را گذارندند. پس از طی دوره‌های آموزشی و تربیت فرماندهان، کادرهای این تیپ انتخاب شدند. عبدالرضا رحمانی و علی حکیم جوادی به همراه چند افغانستانی کادرهای اصلی این تیپ را تشکیل دادند.


یکی از رزمندگان افغانستانی دوران دفاع مقدس

نیروها در قالب چهار گردان سازماندهی شدند. نخستین گروه در اولین مأموریتشان در زمستان سال ۱۳۶۴ به قرارگاه رمضان (قرارگاه عملیاتی برون مرزی سپاه) در غرب کشور اعزام و در محورهای پاوه، نوسود، قله شمشی و تپه شهیدان رجایی و باهنر خط پدافندی تشکیل دادند.

در فروردین‌ماه سال ۱۳۶۵ نیز گروه دوم به قرارگاه رمضان در غرب اعزام و در محورهای عملیاتی کلاشین، سه راه شهدا، سه راه لولان و قلعه سنگی عملیات‌های چریکی انجام دادند، به طوری که یکبار دیدبان عراقی را به اسارت گرفتند. البته رزمندگان این تیپ از کشور خودشان هم غافل نبودند، به گونه‌ای که ۵۰ درصد نیروهای تیپ ابوذر در نبرد با نیروهای شوروی و طالبان به شهادت رسیدند.


نمایی از مستند «در جست و جوی تاریخ گمشده»

در دوران دفاع مقدس، بخش‌ها و محورهای مهمی تحت کنترل رزمندگان افغانستانی تیپ ابوذر بوده است و حتی برخی از کارشناسان دفاع مقدس معتقد هستند که با دوراندیشی و آینده‌نگری، می‌توانستیم این تیپ را به گونه‌ای تربیت و سازماندهی کنیم که پس از جنگ تحمیلی، تبدیل به حزب‌الله دیگری در افغانستان شود، اما متأسفانه بنا به دلایل متعدد این مهم حاصل نشد.

این حضور خالصانه رزمندگان افغانستانی در مستند «در جست و جوی تاریخ گمشده» در قاب دوربین قرار گرفته است. این مستند روایتی از گفت‌وگو با برادران اهل افغانستان است که در دوران هشت سال دفاع مقدس با آمدن به ایران به مجاهدت پرداختند و در این راه به شهادت رسیدند. در واقع این روایت، بخش گمشده‌‌ای از تاریخ جنگ تحمیلی است که در آن نقش پر رنگ مهاجران افغانستانی در دفاع از ایران به تصویر کشیده شده است.

 

روایتی از رشادت‌های رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس 

مستند «در جست و جوی تاریخ گمشده» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر، تهیه‌کنندگی ساسان فلاح فر، نویسندگی پوریا نجفی و تدوینگری عباس وهاج قرار است جمعه این هفته (هشتم مهر ماه) ساعت ۱۰ صبح در سینما هویزه مشهد مقدس، سالن شماره ۲ برای علاقه‌مندان اکران عمومی شود. این ایده از سوی مرکز رسانه فاطمیون و پایگاه مقاومت بسیج شهدای فاطمیون با همکاری حوزه هنری خراسان رضوی و پردیس سینمایی هویزه اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، امروزه مدافعان حرم لشکر فاطمیون امتداد دهندگان راه رزمندگان تیپ ابوذر هستند إن‌شاءالله حمایت از این لشکر مخلص و حماسه‌ساز پس از ریشه‌کن شدن داعش و آرام شدن اوضاع سوریه ادامه یابد تا همین رزمندگان تبدیل به سفرای فرهنگ اهل‌ بیت (ع) در کشور خود باشند.

در ادامه تصاویری از رزمندگان افغانستانی تیپ ابوذر دوران دفاع مقدس می‌آید:

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول