اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشدید تدابیر امنیتی در بغداد پیش از برگزاری نشست مهم پارلمان

در آستانه برگزاری نشست مهم امروز پارلمان عراق و تجمع معترضان در میدان‌ التحریر، فرماندهی عملیات بغداد جزئیات اجرای طرح امنیتی ویژه در بغداد را اعلام کرد.

تشدید تدابیر امنیتی در بغداد پیش از برگزاری نشست مهم پارلمان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرلشکر ستاد «احمد سلیم» فرماندهی عملیات بغداد، امروز (چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر)، از جزئیات طرح استقرار نیروهای امنیتی در پایتخت عراق خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد: کلیه پل‌ها در پایتخت به استثنای پل‌های «السنک» و «الجمهوریة»، باز است و در خصوص سایر پلها نیز بازرسی و کنترل امنیتی حرکت خودروها و وسایل نقلیه وجود دارد.

فرمانده عملیات بغداد توضیح داد که طی دو روز گذشته، میدان‌های التحریر و النسور در پایتخت شاهد تظاهرات‌هایی بوده و به همین دلیل، یگان‌های امنیتی طبق برنامه برای تامین امنیت جاده‌ها و مناطق مختلف بغداد، مستقر شده‌اند. 

وی با بعید دانستن وضع مقررات منع آمد و شد در بغداد، گفت که پایان اجرای این طرح امنیتی منوط به تحولات و گشایش در بحران جاری کشور است.

طبق اعلام قبلی دبیرخانه پارلمان عراق، قرار است امروز نخستین نشست پس از مدتها توقف، برای بررسی درخواست استعفای «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و انتخاب «محسن المندلاوی» به عنوان نائب‌رئیس اول پارلمان برگزار شود.

به نوشته وبگاه شبکه «رووداو»، شب گذشته، پایتخت عراق شاهد تجمع‌های پراکنده‌ای از طرفداران جریان صدر بود که تهدید می‌کردند در صورت برگزاری نشست لامروز پارلمان، بار دیگر اعتراضات خیابانی را از سر خواهند گرفت.

رسانه‌های عراقی، امروز اعلام کردند که از صبح، میدان التحریر عراق شاهد حضور حداکثر 50 نفر از تظاهرات‌کنندگانی است که  بیشتر آن‌ها نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند و مهمترین خواسته آن‌ها، حفظ مصطفی الکاظمی در پست نخست‌وزیری و وزیر برق به دلیل دستاوردهای آن‌ها طی مدت اخیر است.

 

اما خبرگزاری اسپوتنیک لحظاتی پیش از درخواست ده‌ها معترض حاضر در میدان التحریر مبنی بر عدم برگزاری نشست امروز پارلمان خبر داد.

دیروز (سه‌شنبه)، اعلام شد که محمد الحلبوسی درخواست استعفاء از ریاست پارلمان را ارائه کرده که به اعتقاد ناظران و تحلیلگران سیاسی بیشتر یک مانور سیاسی برای کسب تایید و رأی اعتماد مجدد است و نمایندگان حاضر در پارلمان درخواست استعفای او را رد خواهند کرد. 

به اعلام رسانه‌های عراقی، نزدیک به سه ساعت است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در پشت درهای پارلمان مستقرند و منتظر گرفتن مجوز برای ورود به صحن پارلمان برای پوشش نشست امروز هستند.

تصمیم الحلبوسی به استعفاء در حالی اعلام شد که چند روز پیش، ، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»، خبر داد که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر موافقت کرده است  با هیأت سه‌جانبه تشکیل شده از سوی گروه‌های سیاسی عراق شامل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند. قرار بود این هیأت یک طرح ابتکاری جدید که پاسخگوی مطالبات صدری‌ها است، به رهبر این جریان ارائه کند.

«مشعان الجبوری» از چهره‌های سیاسی سنی عراق و نماینده سابق پارلمان عراق در خصوص موضوع استعفای الحلبوسی در نشست روز چهارشنبه پارلمان طی پستی در توئیتر اظهار نظر کرد و نوشت: «نشست چهارشنبه پارلمان برای انتخاب جایگزین حاکم الزاملی در پست نائب‌ رئیس اول پارلمان برگزار می‌شود و محسن مندلاوی جایگزین او خواهد شد».

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول