اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

دلیل حذف فغانی از فهرست داوران بین ‌المللی کشور

رئیس کمیته داوران روند و دلایل حذف یا انتخاب داوران بین‌المللی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی ایران برای سال آتی را تشریح کرد.

دلیل حذف فغانی از فهرست داوران بین ‌المللی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، خداداد افشاریان در ابتدا ضمن اشاره به جلسات متعدد کمیته داوران برای انتخاب داوران بین‌المللی گفت: پس از برگزاری چندین جلسه، در نهایت روز پنجشنبه ۳۱ شهریور نشستی را با حضور همه اعضای کمیته داوران به مدت چهار ساعت و با هدف تعیین و معرفی داوران بین‌المللی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشورمان به فیفا برگزار کردیم. مبنای این جلسه پیرو تاکید رییس فدراسیون بر رعایت حق، عدالت و مصالح فوتبال کشور بود و باید از همه اعضای هیات رییسه نیز تشکر ویژه‌ای به جهت حمایت از جامعه داوری کشور داشته باشم. درخصوص این جلسه باید چند نکته را جهت شفافیت هرچه بیشتر و آگاهی فوتبالدوستان تشریح کنم.

وی ادامه داد: در مورد عدم معرفی علیرضا فغانی در لیست سال آینده، همانطور که همه می‌دانند آنچه که تمام داوران ایران در سال‌های گذشته در عرصه بین‌المللی کسب کردند، فغانی خودش به تنهایی همه این افتخارات مانند حضور در سه دوره جام‌جهانی، سه دوره جام‌ملت‌های آسیا‌، بازی‌های المپیک، فینال جام باشگاهای جهان ‌و صدها بازی بزرگ دنیا در آسیا و جهان و هر افتخار دیگری که می‌خواسته را به دست آورده است. فغانی در سال ۲۰۲۱ توسط کمیته داوران وقت در لیست بین‌المللی قرار نگرفته بود، اما با هماهنگی فدراسیون فوتبال مجددا به لیست بازگشت. در سال ۲۰۲۲ خودم به عنوان مسئول کمیته داوران وی را به عنوان نفر نخست لیست معرفی کردم، چراکه شانس اصلی قضاوت در جام جهانی بود و به اعتقادم حق وی بود که در صدر لیست قرار بگیرد و امیدواریم در جام جهانی نیز بسیار موفق عمل کند. اما باتوجه به تغییر محل جغرافیایی زندگی فغانی، اینکه در اول سال میلادی ۴۴سال و نه ماه سن خواهد داشت و تورنمنتی وجود ندارد که او تا به حال موفق به حضور در آن نشده باشد؛ به اعتقاد همه اعضای کمیته داوران، داورانی در داخل کشور داریم که توانایی حضور در جام ملتهای آسیا و درخشیدن در عرصه بین‌الملل در آینده را دارند. به همین دلیل برای سال ۲۰۲۳ نام فغانی را در لیست قرار ندادیم. به نظرم با نگاه بسیار مثبتی که AFC روی مدرسی و نظارت وی دارد، قطعا در این عرصه نیز به فعالیت ادامه خواهد داد. برای وی در هر عرصه‌ای که حضور داشته باشد آرزوی موفقیت داریم.

افشاریان افزود: در خصوص علی اصغر مومنی متاسفانه بر خلاف میل باطنی من و اعضای کمیته داوران، با اینکه وی از داوران بزرگ بین‌المللی ما است، اما پیرو نامه نگاری‌هایی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره او انجام داده بودیم، AFC به صورت مکتوب به ما اعلام کرد داورانی که در ابتدای سال میلادی بالای ٣۵ سال باشند و در لیست الیت قرار نگرفته باشند، امکان الیت شدن را ندارند و عملا دیگر نمی‌توانستیم وی را در لیست داشته باشیم؛ البته با خود او هم صحبت کردیم و خوشبختانه با آگاهی از جزییات موضوع را قبول کرد و انشالله برای ده سال آینده بتوانیم او را در مسابقات داخلی در کنار خودمان داشته باشیم.

رئیس کمیته داوران تصریح کرد: بنابراین شرایط لیست ما برای دو نفر جا داشت که باتوجه به نمرات و قضاوت‌های خوب امیر عرب براقی و مرتضی منصوریان که از بزرگان داوری ما و عضو اکادمی داوران آسیا هستند به تشخیص کمیته داوران وارد لیست شدند . ناگفته نماند امیرسامان سلطانی نیز کاندیدای حضور در لیست بود که بسیار داور قابل و آینده داری است اما به دلیل شرایط سنی این امکان هست که در سالهای آینده در صورت ادامه همین روند خوبی که دارد به لیست اضافه شود. در لیست داوران این نکته نیز حائز توجه است که به دلیل سن کمتر پیام حیدری به نسبت بیژن حیدری، در لیست جدید با یک آینده‌نگری، پیام را به عنوان نفر دوم و بیژن حیدری را در جایگاه سوم معرفی کردیم.

وی گفت: در خصوص کمک داوران، محمدرضا ابوالفضلی ابتدای ژانویه از ۴۵ سال عبور می کند و طبق آیین‌نامه فدراسیون فوتبال نمی‌تواند در لیست حضور داشته باشد. پس برخلاف میل باطنی نام او را از لیست درآوردیم و امیدواریم در مدرسی و نظارت ای اف سی همچنان مثل دوران کمک داوری موفق باشد. اما در بخش کمک داوران آنچه به شدت موجب رنج من شد، خارج شدن علی میرزابیگی از لیست بود. متاسفانه در تست پیش فصل لیگ برتر موفق به پاس کردن تست نشد و برای اینکه یک فرصت دیگر به وی بدهیم، او را به تست معرفی داوران فیفا دعوت کردیم اما بازهم به هر دلیلی موفق نشد. واقعا در روز تست دلم شکست و هیچ کار دیگری از دست ما بر نمی‌آمد. البته قطعا او را در کنار خودمان در داوری کشور خواهیم داشت. بر این اساس دو جای خالی هم در لیست کمک داوران به وجود آمد که بر اساس نمرات، سابقه قضاوت و توانایی کمک داوران آقایان فرهاد فرهادپور و علیرضا مرادی را به اتفاق آرای اعضای کمیته داوران به لیست اضافه کردیم.

افشاریان همچنین افزود: در بخش داوران بانوان با توجه به شرایط سنی و الیت بودن همه داوران دست به ترکیب لیست نزدیم. بر این اساس مهسا قربانی را در صدر لیست و سلطنت نوروزی را نفر دوم و مهناز ذکایی را نفر سوم قرار دادیم. با این توضیح که درخصوص ذکایی به دلیل پاس نکردن تست‌هایش در جام ملتها تصمیم گرفتیم تا یک تلنگر بزنیم و به همین دلیل او را جایگاه سوم گذاشتیم تا به نوعی به خودش بیاید. در بخش کمک داوران بانوان نیز همان لیست سال گذشته یعنی انسیه مافی‌نژاد، بهاره سیفی نهاوندی و آتنا لشنی را خواهیم داشت.

رئیس کمیته داوران گفت: در فوتسال نیز باتوجه با اینکه اسماعیل کمربسته یکی از بهترین داوران فوتسال ما بوده است، اما متاسفانه او را به خاطر همان شرایط سنی که تا ٣۵سالگی در لیست الیت قرار نگرفته، بر اساس اعلام AFC دیگر نمی‌توانیم در لیست داشته باشیم. این مورد نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که برخلاف آنچه در دلمان بوده مجبور به اتخاذ تصمیم شدیم. بر این اساس، محمدجواد احتشام را بر اساس کلیه شرایط در لیست قرار دادیم. در فوتسال بانوان نیز گلاره ناظمی داور بزرگ فوتسال بانوان کشور، زری فتحی و زهرا رحیمی را داریم.

وی افزود: در بخش فوتبال ساحلی ابراهیم اکبرپو، حمید متین مقدم و ابراهیم کرد را در لیست داشتیم و برای امسال حسام عرب را بر اساس نمرات و قابلیت‌ها به لیست اضافه کردیم.

رئیس کمیته داوران در پایان گفت: حضور افراد در لیست بر پایه تحلیل و تصمیم تمامی اعضا محترم کمیته داوران و به دور از هرگونه خود رایی، نگاه استانی و فردی بوده است. به داوران تازه اضافه شده به لیست بین‌المللی خوش آمد می‌گویم و برای داورانی که دیگر در لیست حضور ندارند نیز آرزوی موفقیت داریم. ما سعی کردیم بر اساس حق و بدون جانبداری تصمیمات را در گروه تصمیم جمعی بگیریم و لیست جوان و بر پایه شایستگی را به فیفا معرفی کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول