اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چارچوب هماهنگی: بحران عراق رو به پایان است؛ نخستین آزمون را پشت سر گذاشتیم

کمیته هماهنگی شیعیان در عراق، پس از برگزاری موفق نشست روز گذشته پارلمان، اعلام کرد که بحران سیاسی این کشور رو به پایان است.

چارچوب هماهنگی: بحران  عراق رو به پایان است؛ نخستین آزمون را پشت سر گذاشتیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته هماهنگی شیعیان در عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» ( چارچوب هماهنگی)، امروز (پنجشنبه، ۲۹ سپتامبر) پس از برگزاری موفق نشست روز گذشته پارلمان پس از دو ماه وقفه، اعلام کرد که بحران سیاسی کشور رو به پایان است.

«محمود الحیانی» از رهبران عضو چارچوب هماهنگی از ائتلاف الفتح گفت: یک هیأت سه‌جانبه از سوی حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده و چارچوب هماهنگی به زودی به الحنانه می‌رود. این اقدام پس از برگزاری موفق نشست روز گذشته پارلمان صورت می‌گیرد.

وی افزود: چارچوب هماهنگی همچنان به حضور جریان صدر در تشکیل دولت جدید یا دست‌کم سیر قانونی انتخاب نخست‌وزیر با موافقت سید مقتدی الصدر،  رهبر جریان صدر پایبند است.

الحیانی افزود: بحران خفه‌کننده ای که روند سیاسی کشور نزدیک به یک سال شاهد آن بود رو به پایان است. زیرا رهبر جریان صدر با تشکیل دولتی که به شهروندان خدمات ارائه می‌کند و با توافق همه نیروهای سیاسی تشکیل شود، مخالفت نخواهد کرد.

در همین راستا، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌ الحق عراق با تاکید بر ضرورت تشکیل دولتی قوی که بتواند از بودجه مالی کنونی برای خدمت به مردم بهره‌برداری کند، از نیروهای سیاسی معترض خواست تا صفحه جدیدی را باز کنند. 

وی اقدامات تروریستی و خرابکارانه‌ای که روز گذشته در منطقه سبز بغداد و اطراف آن صورت گرفت را محکوم کرد.

از سوی دیگر، «فادی الشمری» از رهبران جریان حکمت ملی عراق به ریاست «سید عمار الحکیم» گفت: ائتلاف اداره الدوله (اداره کشور)، در نخستین آزمون قانون اساسی موفق شد.هیچ چیز کسانی را که به هرج و مرج، اخلال و در هم شکستن اراده‌ها با توسل به زور اسلحه و ارعاب دل بسته‌اند، تسلی نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: «گفت‌وگو و تماس‌ سازنده، بهترین راه برای حفط عراق و صیانت از امنیت و حاکمیت آن و اصلاح شکاف‌های نظام و جبران اشتباهات است».

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشده است. دیروز پس از گذشت دو ماه وقفه به دلیل اعتراضات حامیان جریان صدر، نشست پارلمان برگزار شد و محمد الحلبوسی در جایگاه خود ابقاء شد و نائب رئیس او انتخاب شد. هرچند که این امر در فضایی پراز تنش و شلیک دست‌کم چهار راکت کاتیوشا به سوی ساختمان پارلمان محقق شد. اما با تدابیر امنیتی شدید، سرانجام معترضان، شب گذشته میدان التحریر بغداد را تخلیه کردند و به خانه‌های خود بازگشتند.

روز گذشته ده‌ها نفر همزمان با برگزاری اولین جلسه پارلمان لبنان پس از مدت‌ها، تجمع و تظاهرات کردند و قصد داشتند با ورود به منطقه سبز بغداد، ضمن اشغال دوباره پارلمان، مانع برگزاری جلسه پارلمان شوند. 

منطقه سبز بغداد، منطقه‌ای محصور شده در مرکز پایتخت عراق است که مراکز مهم حکومتی مثل کاخ ریاست جمهوری و نخست‌وزیری، پارلمان و ادارات و وزارتخانه‌های متعدد و همچنین بیشتر سفارتخانه‌ها در پایتخت از جمله سفارت آمریکا را در خود جا داده است. 

وبگاه خبری بغداد الیوم، امروز نوشت، نیروهای امنیتی همه مسیرهای مسدود شده را باز کردند جز دو پل السنک و الجمهوریه و ورودی منطقه سبز در نزدیکی وزارت برنامه‌ریزی. 

ماه گذشته میلادی طرفداران جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان مانع برگزاری جلسات آن شدند زیرا جریان صدر خواستار انتخابات زودهنگام مجدد و انحلال پارلمان است؛ خواسته‌ای که تقریبا هیچ یک از جریان‌های سیاسی عراق، با آن همراهی نکردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول