اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نگرانی پارلمان قرقیزستان از ورود تجهیزات نظامی آمریکایی به تاجیکستان

در نشست پارلمان قرقیزستان، نمایندگان نگرانی خود را در مورد ارسال هواپیماهای نظامی به تاجیکستان از سوی آمریکا ابراز کردند.

نگرانی پارلمان قرقیزستان از ورود تجهیزات نظامی آمریکایی به تاجیکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در نشست پارلمان قرقیزستان نمایندگان نگرانی خود را از دریافت هواپیماهای نظامی توسط تاجیکستان از آمریکا ابراز کردند.

«چنگیز حیدر بیکوف» نماینده پارلمان،پیشنهاد کرد اقدامات دیپلماتیک پیشگیرانه انجام شود تا ایالات متحده این تجهیزات را به جمهوری تاجیکستان منتقل نکند، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که طرف تاجیکستان از آن علیه قرقیزستان استفاده نکند.

در همین رابطه «مراد بیشنوف» معاون سابق وزیر دفاع جمهوری قرقیزستان گفت که این تجهیزات در حال حاضر در قلمرو تاجیکستان است.

وی گفت: ما در مورد تجهیزات هوایی صحبت می‌کنیم که در ماه آگوست سال گذشته در جریان انتقال نهایی قدرت در افغانستان به طالبان وارد تاجیکستان شدند. خلبانان افغانستان با هواپیما و بالگرد در ازبکستان و تاجیکستان فرود آمدند و این کشورها این تجهیزات را تصاحب کردند.

مقام سابق قرقیز افزود: علاوه بر این، چنین برنامه‌ای می تواند باعث خشم روسیه و چین شود.طالبان در تلاش هستند تا اقتدار خود را به رسمیت بشناسند. در صورت موفقیت، آنها می‌توانند به طور قانونی درخواست بازگرداندن هواپیما از ازبکستان و تاجیکستان را داشته باشند. ضمن اینکه خود آمریکایی‌ها در موقعیت حساسی قرار دارند. آنها در ماه ژوئن خودروهای زرهی را با حمل و نقل هوایی به ارزش 35 میلیون دلار را به تاجیکستان تحویل دادند، موضوع بسیار پیچیده تر است.

 در عین حال، این کارشناس این نکته  را رد نکرد که نیروهای هوایی ازبکستان و تاجیکستان در حال آموزش خلبانان خود با هواپیماها و بالگردهای افغانستان هستند.

بیشنوف معتقد است هم امکان آموزش خلبانان و هم وجود این تجهیزات در نیروهای مسلح کشورهای همسایه می‌تواند اوضاع منطقه را پیچیده کند. در صورت جنگ برای قدرت یا هر گونه درگیری مسلحانه، هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که از این تجهیزات در جنگ استفاده نخواهد شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول