اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

معمای خرابکاری در خط لوله نورداستریم/ بازی آمریکا برای تداوم تنش بین روسیه و اروپا

بعد از خرابکاری در خط لوله نورداستریم 1 و 2 و توقف صادرات گاز به اروپا و افتتاح خط لوله بالتیک، به نظر می‌رسد آمریکا برگ برنده روسیه برای فشار به اتحادیه اروپا برای امتیازگیری را فعلا از این کشور گرفته است.

معمای خرابکاری در خط لوله نورداستریم/ بازی آمریکا برای تداوم تنش بین روسیه و اروپا

دوشنبه هفته جاری، سه اقدام خرابکارانه موجب نشتی و توقف صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم 1 و 2 شد که عملا دست روسیه را برای فشار گازی به اتحادیه اروپا از طریق اعمال محدودیت بر صادرات گاز و امتیازگیری از آنها بست، زیرا به گفته رئیس انجمن گاز روسیه، تعمیرات این خط لوله حداقل 6 ماه زمان می‌برد و به زمستان امسال نمی‌رسد.

تصویر 1- محل نشتی در خط لوله نورداستریم 1 و 2

بعد از این اقدام خرابکارانه، روز سه‌شنبه خط لوله گاز نروژ-لهستان (Baltic Pipe) برای کاهش وابستگی کشورهای مرکزی اروپا به گاز روسیه افتتاح شد. ظرفیت این خط لوله 10 میلیارد متر مکعب در سال است که تا ماه نوامبر (قبل از زمستان) به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

تصویر 2- خط لوله بالتیک نروژ-لهستان

در ماه آوریل، لهستان از دریافت گاز روسیه از طریق خط لوله یامال-اروپا محروم شد، زیرا از پرداخت روبلی بهای گاز خودداری کرد. البته تنها مزیت خط لوله بالتیک تامین گاز لهستان نیست، بلکه بخشی از کریدور گاز شمال-جنوب اروپاست که قصد دارد در گام‌های بعدی گاز کشورهای اروپایی از دریای بالتیک تا اژه و آدریاتیک را تامین کند.

تصویر 3- خط لوله یامال-اروپا

نکته جالب اینکه خرابکاری در خط لوله نورداستریم و افتتاح خط لوله بالتیک در زمانی انجام شد که روسیه و اروپا در حال مذاکره و توافق درباره مناقشات اوکراین بودند. با این خرابکاری عملا فرصت مذاکره و توافق از بین رفت، زیرا روسیه خلا سلاح‌ گازی شده است و با افتتاح این خط لوله، قدرت توزیع گاز در اختیار لهستانی قرار گرفت که دشمنی محکمی با روسیه دارد.

به نظر می‌رسد تنها برنده تحولات اخیر کشوری جز آمریکا نیست، کشوری که هم از صادرات بیشتر گاز LNG به اروپا نفع می‌برد و هم از تداوم تنش بین اتحادیه اروپا و روسیه به منظور تضعیف هر دو طرف جنگ و وابسته نگه‌داشتن اروپا به خود، موضوعی که نقش آمریکا در این اقدام خرابکارانه محرز می‌کند.

البته این معادلات می‌تواند با اقدام خرابکارانه روسیه بر خط لوله بالتیک برهم بخورد، موضوعی که چندان دور از ذهن نیست و اروپا را به تنها قربانی این نبرد تبدیل می‌کند، باید منتظر ماند و دید.

سید احسان حسینی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول