اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الحلبوسی: ثبات عراق، اولویت آمریکا نیست

رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه ثبات این کشور، اولویت کنونی آمریکا نیست تأکید کرد که حمایت واشنگتن، بیش از آنکه واقعی باشد، رسانه‌ای است.

الحلبوسی: ثبات عراق، اولویت آمریکا نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق شامگاه امروز پنجشنبه از نبود نگرشهای منفی نسبت به محمد شیاع السودانی نامزد کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به (الاطار التنسیقی) چارچوب هماهنگی خبر داد.

الحلبوسی به شبکه خبری العربیه گفت که مذاکرات بر سر تشکیل دولت جدید عراق، از چند روز پیش آغاز شده و السودانی، نمایند جریان شیعی است، ولی «ما نیز، حق داریم که اعتراض کنیم یا بپذریم».

وی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت آمریکا از عراق هم گفت: «ثبات عراق، اولویت کنونی آمریکا نیست. حمایت آمریکا از عراق نیز بیش از آنکه واقعی باشد، رسانه‌ای است».

 رئیس پارلمان عراق، تأکید کرد که پارلمان، مکان مناسب برای بررسی اختلافات سیاسی است و ضرورت داشت که این نهاد، فعالیت خود را از سر می‌گرفت.

الحلبوسی درباره ائتلاف سه‌جانبه «السیاده، حزب دموکراتیک کردستان و فراکسیون صدر» هم گفت: «به محض اینکه [نمایندگان جریان] صدر پارلمان را ترک (استعفا) کردند، این ائتلاف به پایان رسید، ولی روابط همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه همه باید گفت‌وگو [برای حل بن‌بست سیاسی] را بدون پیش‌شرط آغاز کنند، تأکید کرد که نباید اختلافات سیاسی میان احزاب به خارج از پارلمان انتقال پیدا کند.

این در حالی است که چارچوب هماهنگی امروز پنجشنبه، پس از برگزاری موفق نشست روز گذشته پارلمان پس از دو ماه وقفه، اعلام کرد که بحران سیاسی کشور رو به پایان است.

«محمود الحیانی» از رهبران عضو چارچوب هماهنگی از ائتلاف الفتح گفت: یک هیأت سه‌جانبه از سوی حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده و چارچوب هماهنگی به زودی به الحنانه می‌رود. این اقدام پس از برگزاری موفق نشست روز گذشته پارلمان صورت می‌گیرد.

وی افزود: چارچوب هماهنگی همچنان به حضور جریان صدر در تشکیل دولت جدید یا دست‌کم سیر قانونی انتخاب نخست‌وزیر با موافقت سید مقتدی الصدر،  رهبر جریان صدر پایبند است.

الحیانی افزود: بحران خفه‌کننده ای که روند سیاسی کشور نزدیک به یک سال شاهد آن بود رو به پایان است. زیرا رهبر جریان صدر با تشکیل دولتی که به شهروندان خدمات ارائه می‌کند و با توافق همه نیروهای سیاسی تشکیل شود، مخالفت نخواهد کرد.

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشده است. دیروز پس از گذشت دو ماه وقفه به دلیل اعتراضات حامیان جریان صدر، نشست پارلمان برگزار شد و محمد الحلبوسی در جایگاه خود ابقاء شد و نائب رئیس او انتخاب شد. هرچند که این امر در فضایی پراز تنش و شلیک دست‌کم چهار راکت کاتیوشا به سوی ساختمان پارلمان محقق شد. اما با تدابیر امنیتی شدید، سرانجام معترضان، شب گذشته میدان التحریر بغداد را تخلیه کردند و به خانه‌های خود بازگشتند.

روز گذشته ده‌ها نفر همزمان با برگزاری اولین جلسه پارلمان لبنان پس از مدت‌ها، تجمع و تظاهرات کردند و قصد داشتند با ورود به منطقه سبز بغداد، ضمن اشغال دوباره پارلمان، مانع برگزاری جلسه پارلمان شوند. 

منطقه سبز بغداد، منطقه‌ای محصور شده در مرکز پایتخت عراق است که مراکز مهم حکومتی مثل کاخ ریاست جمهوری و نخست‌وزیری، پارلمان و ادارات و وزارتخانه‌های متعدد و همچنین بیشتر سفارتخانه‌ها در پایتخت از جمله سفارت آمریکا را در خود جا داده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول