اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پوتین سند الحاق 4 منطقه از اوکراین به روسیه را امضا کرد

ولادیمیر پوتین و سران دونتسک، لوهانسک، خِرسون و زاپروژیا، اسناد پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه را امضا کردند.

پوتین سند الحاق 4 منطقه از اوکراین به روسیه را امضا کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای اسناد الحاق مناطق جدید به روسیه که در کاخ کرملین در حال برگزاری است، در اعلام حمایت از الحاق مناطق جدید به روسیه گفت: «مردم انتخاب خود را انجام داده‌اند. دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا سرنوشت مشترکی با روسیه دارند». وی افزود مردم این مناطق برای همیشه شهروند روسیه می‌شوند. 

پوتین در اظهارات آغازین خود، به یاد افراد کشته‌شده در منطقه دونباس که به گفته روسیه از سال ۲۰۱۴ تحت حمله دولت کی‌یف بوده‌اند و عملیات نظامی مسکو در اوکراین بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در این منطقه و به درخواست کمک آن‌ها آغاز شد، یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با تکرار این که «برای حفاظت از سرزمین خود از هر وسیله‌ای که در اختیار داریم استفاده می‌کنیم»، از رژیم کی‌یف خواست فوراً آتش‌بس کند و به مذاکرات بازگردد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین افزود: غرب می‌خواهد روسیه مستعمره باشد، آن‌ها ما را برده می‌بینند. برای آن‌ها (غربی‌ها) بسیار مهم است که همه کشورها حاکمیت خود را به نفع آمریکا تسلیم کنند. غرب هر کاری می‌کند تا سیستم استعمار نو حفظ شود. 

او در ادامه در اشاره به خلف وعده غرب در خصوص عدم گسترش ناتو گفت: وعده عدم گسترش ناتو به شرق به یک فریب کثیف تبدیل شده است. این غرب بود که اصل تخلف‌ناپذیری مرزها را زیر پا گذاشت و حالا تصمیم می‌گیرد چه کسی حق تعیین سرنوشت خود را دارد و چه کسی ندارد. غرب هیچ حق اخلاقی برای صحبت درباره دموکراسی ندارد. 

پوتین سپس با تاکید بر این که «روسیه تمدنی بزرگ است که یک هزار سال دوام آورده است»، گفت: غرب به دنبال فرصتی برای تضعیف و نابودی روسیه است. اکنون شاهد گسترش روس‌هراسی توسط غرب، همانطور که تلاش می‌کند تا فرهنگ نئولیبرالی خود را به عنوان الگو پیش ببرد، هستیم.  نظم جهانی غرب آزاد نیست، ریاکارانه و پر از دروغ است. 

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنرانی خود قبل از امضای اسناد الحاق مناطق جدید به این کشور، گفت: روس‌هراسی غرب چیزی جز نژادپرستی نیست. ایالات متحده اساساً در حال اشغال آلمان، کره جنوبی و ژاپن است اما از برابری با آن‌ها حرف می‌زند. شیوه همکاری رهبران اروپایی و غربی با آمریکا چیزی جز خیانت به مردم خود نیست. 

پوتین در اشاره به صادرات غلات از اوکراین که پیش‌تر هم گفته بود برخلاف ادعای غرب به کشورهای فقیر نمی‌رسد، اظهار داشت: نان اوکراین به اروپا می‌رود، تنها پنج درصد به فقیرترین کشورها می‌رود، این یک فریب است. 

وی در خصوص خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم نیز اظهار داشت: ایالات متحده در واقع شروع به تخریب زیرساخت انرژی اروپا کرده است. تحریم‌ها برای آنگلوساکسون‌ها کافی نیست بنابراین اقدامات خرابکارانه را سازماندهی کرده‌اند.

پوتین در ادامه گفت: دکترین‌های نظامی آمریکا و ناتو بر اساس سلطه است و درباره «مهار» حیله‌گری می‌کنند. واشنگتن، روسیه، چین، ایران و سایر کشورها را «مهار» می‌کند و متحدان کنونی آمریکا کشورهای بعدی هستند که در صف قرار دارند. 

رئیس‌جمهور روسیه در سخنانش به دلار آمریکا هم اشاره کرد و گفت: شما نمی‌توانید با کاغذ مردم را تغذیه کنید، به غذا (برای این کار) نیاز دارید. 

او همچنین در خصوص فضاسازی اخیر علیه روسیه درباره استفاده احتمالی این کشور از تسلیحات اتمی گفت: آمریکا اولین در جهان بود که از تسلیحات اتمی استفاده کرد و سابقه ایجاد کرد.

پوتین در بخش پایانی اظهاراتش با نام بردن از حاکمیت، خلاقیت و عدالت به عنوان مبنای تحکیم جامعه، افزود جهان در حال ورود به دوره تحولات انقلابی است. فرهنگ ما از تاریخ پاک نمی‌شود، این، مبارزه برای روسیه تاریخی بزرگ است. 

به گزارش اسپوتنیک، بعد از سخنرانی پوتین، تمام اسناد الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به امضا رسید و رئیس‌جمهور روسیه هم آن‌ها را امضا کرد. 

 

 

 

هفته قبل بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ارتباط با عملیات نظامی این کشور در اوکراین با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند. او همچنین در سخنانش از آغاز همه‌پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا برای تعیین سرنوشت آن‌ها حمایت کرد. 

همه‌پرسی الحاق این مناطق به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد و تا ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) ادامه داشت. به گزارش رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

بامداد پنجشنبه (۲۹ سپتامبر) رسانه‌های روسی با انتشار نتایج همه‌پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا، اعلام کردند که در تمام این مناطق بیش از ۹۵ درصد مردم خواستار الحاق به روسیه و جدایی از اوکراین هستند.

تحلیلگران بر این باورند که با الحاق این مناطق به روسیه، تحولات در شرق اروپا می‌تواند وارد فاز جدیدی شود. مسکو از این پس هرگونه تعرض به چهار منطقه مزبور را اقدام نظامی علیه روسیه تلقی خواهد کرد و ممکن است واکنش سختی از خود نشان دهد.

پیش از این، شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی از اوکراین جدا و به خاک روسیه ضمیمه شد که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول