اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

هدف‌گذاری ترانزیت دریایی 10 میلیون تنی با روسیه از طریق خزر/ 6.8 میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ترانزیت دریایی ۱۰ میلیون تنی از طریق خزر با روسیه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در حال حاضر خط کشتیرانی بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه در قالب ۲۰ فروند کشتی فعال است.

هدف‌گذاری ترانزیت دریایی 10 میلیون تنی با روسیه از طریق خزر/ 6.8 میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علی اکبر صفایی امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: روز جهانی دریانوردی طبق اعلام سازمان جهانی دریانوردی همه ساله در مهرماه برگزار‌ و گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: معمولا هفتم مهر روز جهانی دریانوردی است اما ما امسال دوشنبه 11 مهر همایش روز جهانی دریانوردی را برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، شعار امسال روز جهانی دریانوردی را «فناوری‌های جدید برای کشتیرانی سبزتر» اعلام کرد. 

صفایی ایمنی دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی را سه ماموریت اصلی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد.

* تولید سوخت کم‌سولفور شناورها در داخل کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: تولید سوخت کم سولفور برای ناوگان کشتیرانی در اولویت‌ قرار گرفت و تولید داخل این سوخت هم انجام شد، همچنین دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها بابت کاهش صدمه به محیط زیست در اولویت سازمان بنادر است.

* تخلیه و بارگیری 105 میلیون تن کالا در بنادر کشور در نیمه اول سال/  6.8 میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم

صفایی بیان کرد: برای سال 2023 میلادی رشد 3 درصدی در حمل و نقل دریای دنیا پیش بینی شده است، ضمن آنکه پس از کرونا وضعیت کرایه‌های دریایی مناسب‌تر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در 6 ماهه 1401 میزان 105 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 6 درصدی داشت.

وی افزود: موجودی کالای اساسی در بنادر، اسکله‌ها و لنگرگاه در حال حاضر 6 میلیون و 864 هزار تن است.

صفایی اظهار کرد: در 6 ماهه 1401 میزان 53 هزار فروند کشتی به بنادر ورود و خروج داشتند و در این مدت 7 میلیون و 422 هزار نفر سفر دریایی ثبت شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برگرداندن کالای نفتی کشتی لانا به صورت کامل به کشتی خودمان انجام شد و مبادله با کشتی یونانی انجام خواهد شد و کشتی ما به آب های خودمان بر می‌گردد.

* هدف‌گذاری ترانزیت دریایی 10 میلیون تنی با روسیه از طریق خزر

صفایی با بیان اینکه برای 10 میلیون تن ترانزیت کالا به روسیه از طریق دریا برنامه ریزی کرده‌ایم، اظهار داشت‌: خط لاینر بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه برقرار شد و 20 فروند کشتی در این خط دریایی فعالیت می‌کند در فاز اول بنادر امیرآباد و انزلی به بندر اوکتائو قزاقستان متصل شد که اغلب جابه‌جایی دریایی کالای کانتینری است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در کار با روسیه نگاه بلندمدت داریم، همان طور که گفته شد در حال مذاکره جدی با روس ها هستیم تا در بنادر جنوبی و شمالی کشور سرمایه‌گذاری کنند و بدین ترتیب بخشی از کالای خودشان که از طریق تجارت با هند جابه‌جا می‌شو‌ از طریق دریا، ریل و جاده‌های ما جابه‌جا شود.‌

* اجرای ۶۹ هزار میلیارد ریال پروژه برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بنادر

وی بیان کرد: امسال ۶۹ هزار میلیارد ریال پروژه از محل بودجه سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بنادر طراحی کردیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد همچنین ۵۸ فروند کشتی در دست ساخت است.

* بندر مکران بندری برای صادرات محصولات نفتی/احداث  ۱۰۰ هزار تن سیلو در چابهار تا پایان سال

صفایی درباره بندر مکران اظهار‌ کرد: مطالعات بندر مکران در حال انجام است به محض پایان مطالعات توسط شرکت ملی نفت، یکی دیگر از بنادر اقیانوسی استراتژیک برای صادرات محصولات نفتی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین طرح توسعه بندر چابهار در قالب ۱۰۰ هزار تن سیلو تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ۶۲ پروژه در یک سال اخیر بهره‌برداری کردیم و همچنین ۶۳ فرصت سرمایه‌گذاری در سایت سازمان بنادر و دریانوردی معرفی شده است.

* هدفگذاری ساخت 10 بندر کوچک در سواحل شمالی و جنوبی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح توسعه بندر هرمز در کنار بندر شهید حقانی در بخش مسافری در حال انجام است همچنین بندر نخل و ناخدا که چهار و نیم کیلومتر در عمق دریا در حال ساخت است اجرا می‌شود.

صفایی بیان کرد: ساخت 10 بندر کوچک در سواحل شمالی و جنوبی کشور در دست ساخت یا مناقصه است.

* همه مجوزهای الکترونیک سازمان بنادر در درگاه ملی مجوزها

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: کل مجوزهای الکترونیک مادر درگاه ملی مجوزهای کشور بارگزاری شده است.

صفایی افزود: با حکم قضایی ۱۶۳ سازه غیرمجاز در سواحل را تخریب کرده ایم تا سواحل را آزاد کنیم.

وی اظهار کرد: از محل بودجه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در ساخت کشتی های رو-رو اعتبار گذاشتیم؛چهار فروند کشتی چند منظوره در دست ساخت است و تا ماه آینده ۵ فروند دیگر نیز به خزر اضافه می شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول