اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تلاش دشمن‌ برای توقف دیپلماسی موفق منطقه‌‌ای ایران با ایجاد بی‌ثباتی/ اهمیت سیستان‌‌و‌بلوچستان در کریدور انرژی روسیه-هند

یک اقتصاددان گفت: طرف‌های ثالث خارجی در از بین رفتن ثبات و امنیت ایران خصوصا با در نظر گرفتن تحولات سیاسی منطقه تا حد زیادی ذی‌نفع هستند و تلاش می‌کنند این زخم خوب نشود.

تلاش دشمن‌ برای توقف دیپلماسی موفق منطقه‌‌ای ایران با ایجاد بی‌ثباتی/ اهمیت سیستان‌‌و‌بلوچستان در کریدور انرژی روسیه-هند

مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به نقش کشورهای خارجی در بی‌ثباتی اقتصادی ایران اظهار داشت: نکته مهمی که در جریان است، نقش جمهوری اسلامی ایران در پرونده‌های متعدد بین‌المللی به حساب می‌آید، برای مثال هیچ‌کس نمی‌تواند از نقش ایران در مسئله روسیه و اوکراین چشم‌پوشی کند.

این اقتصاددان با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در کشور گفت: ثبات و امنیت منطقه سیستان و بلوچستان تاثیر غیرقابل انکاری بر کریدور ترانزیتی روسیه-هند دارد و نمی‌شود تحولات این منطقه را بدون در نظر گرفتن این مسئله تحلیل کرد.

وی افزود: باید در این رابطه صحبت کرد که به‌هم ریختگی در تهران تا چه اندازه می‌تواند کار جمهوری آذربایجان را در کریدور استراتژیک زنگزور راحت کرده و منافع این کشور را تامین کند.

شاکری در تشریح شرایط بین‌المللی و اقتصادی در حال حاضر ایران، گفت: تصور من این است که ایران در دوره فعلی یک حضور قوی در دیپلماسی منطقه‌ای دارد که این حضور موجب می‌شود رقبای ایران مجموع ناآرامی‌های اخیر را به سوی تشدید و در نهایت ایجاد عدم ثبات به پیش ببرند.

* رقبای خارجی در بی‌ثباتی ایران ذی‌نفع هستند

این اقتصاددان گفت: معنی صحبت من این نیست که اتفاقات اخیر حتما و صرفا یک توطئه از طرف خارج از کشور است اما این معنی وجود دارد که طرف‌های ثالث خارجی در از بین رفتن ثبات و امنیت ایران خصوصا با درنظر گرفتن تحولات سیاسی منطقه تا حد زیادی ذی‌نفع هستند و تلاش می‌کنند این زخم خوب نشود.

وی ادامه داد: هم از رفتارهای رسمی از سوی مقامات خارجی و هم از اتفاقات کف خیابان‌ نشانه‌هایی از تاثیر بر تشدید ناآرامی‌های اخیر را به ما می‌دهد.

شاکری با اشاره به اهمیت ایجاد وفاق حول محور توسعه در ایران گفت: رقبای خارجی می‌کوشند تا وفاق ملی در ایران ایجاد نشود و زمینه بی‌ثباتی همواره وجود داشته باشد.

* جزئیات اهمیت کریدور روسیه-هند

این اقتصاددان در تشریح اهمیت ایران در کریدور روسیه-هند گفت: کریدور ترانزیتی روسیه-هند تا پیش از این یک کریدور اقتصادی کم اهمیت بود اما در حال حاضر با تحولات جنگ روسیه و اوکراین و بسته شدن مسیر غرب برای روس‌ها یک اهمیت قابل توجه پیدا کرده است؛ با پررنگ شدن کریدور روسیه-هند معنای استراتژیک بودن چابهار بسیار تغییر کرده است و ناگهان شعله‌ور شدن ناآرامی در سیستان بلوچستان در این سناریو بسیار نقش ویژه‌ای دارد.

شاکری تاکید کرد: هند همواره به دنبال ایجاد تعادل در فرآیند دیپلماسی خود است و با فعال شدن کریدور روسیه-هند، می‌تواند ابزاری برای اخذ امتیاز از طرف مقابل برای برقراری این تعادل استفاده کند.

پایان پیام/ ت 104

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول