اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

شاعر آیینی: تجزیه‌طلبی از روش‌های شکست‌خورده تضعیف انقلاب اسلامی است

یک شاعر گفت: تا امروز پروژه‌های تضعیف انقلاب اسلامی با شکست مواجه شده و این افراد دارند به روش‌های قدیمی چون تجزیه‌طلبی که اوایل انقلاب شکل گرفته بود که با هشیاری مردم به نتیجه نرسید، برمی‌گردند.

شاعر آیینی: تجزیه‌طلبی از روش‌های شکست‌خورده تضعیف انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، وقایع اخیر که در قالب اعتراضات مردمی صورت گرفت، تجزیه‌طلبان را در شهر‌های مرزی بیدار کرد تا بتوانند به اهداف خود که پاره پاره کردن ایران است، جامه عمل بپوشانند. در همین زمینه، نظر اهالی کتاب و شعر و ادبیات را جویا شدیم و حامد حجتی، شاعر آئینی که از آثار او می‌توان به «هزاره کبود»، «نی‌لبک» و «سفر به سرزمین سیب و سجاده» اشاره کرد، نظرش را با فارس در میان گذاشت.

داستان ما از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ قصه امروز و دیروز نیست

حامد حجتی در خصوص تجزیه‌طلبی از دیدگاه فرهنگ بیان کرد: داستان از آنجایی شروع می‌شود که در سال ۵۷ انقلاب اسلامی تمام معادلات دنیا را در رفتارهای اجتماعی و فرهنگی به هم می‌ریزد. یعنی یک ژاندارمی در منطقه وجود داشت که با تمام قوا مورد حمایت بود، اما مکتبی مبتنی بر اندیشه‌های اسلام و با نگاه فرهنگی قد علم می‌کند و انقلاب اسلامی رخ می‌دهد. ما شک نداریم انقلاب اسلامی در سال ۵۷ یک انقلاب مکتبی و فرهنگی است و نه سیاسی، اجتماعی و نظامی محض. انقلاب صرفاً یک فعالیت مکتبی است، مکتبی که فعالیت‌هایش را در حوزه فرهنگ انجام می‌دهد.

بعد از روی کار آمدن انقلاب اسلامی در ایران کسانی تاب این مکتب را نیاوردند

وی در ادامه افزود: بعد از روی کار آمدن انقلاب اسلامی در ایران کسانی که تاب این مکتب را نمی‌آوردند، همواره درصدد حذف اندیشه اسلامی از ایران بودند. به دلیل اینکه اندیشه‌ای چون انقلاب اسلامی زمانی که رخ می‌دهد ممکن است مواردی چون خودش را در جهان تحت تأثیر قرار بدهد؛ چرا که فرهنگ سرایت پذیری ویژه‌ای دارد. ما در تاریخ ۴۰ ساله در سه مرحله با جریانات بسیار خشن برای از بین بردن انقلاب اسلامی مواجه شدیم.

انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی ـ اسلامی است

حجتی در خصوص بازه‌های زمانی که انقلاب اسلامی با تجزیه‌طلبان مقابله کرد، گفت: مرحله اول که از اوایل جنگ شروع شد و تا اواخر جنگ طول کشید، دوره‌ای بود که همه نهادهای بین‌المللی به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی بودند که جنگ تحمیلی بزرگترین برگ برنده آن‌ها بود. انقلاب اسلامی پادزهرها را در شکل‌های مختلف تولید می‌کند؛ طوری که از یک عنصر سخت به نام جنگ بعد از ۸ سال یک فرهنگ و جریان ناب با تمام خون‌هایی که ریخته شد شکل گرفت. پروژه تضعیف، درصدد انجام شکاف در انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: بعد از تضعیف، آن چیزی که خودش را نشان می‌دهد و شکل فرهنگی‌تری به خود می‌گیرد، رفتن به سمت شبیخون‌های فرهنگی و در واقع رساندن جامعه ایرانی به شکلی از تحریم‌های اقتصادی و فرهنگی است که بتواند کمر انقلاب را بشکند. در گام دوم با تحریم‌های ظالمانه‌ای مواجه می‌شویم که از دهه ۸۰ شدت گرفت که براساس فرهنگ بود. در همان سال‌ها رهبر انقلاب درخصوص شبیخون‌های فرهنگی صحبت می‌کردند. تحریم‌های فرهنگی منجر به تحریم‌های اقتصادی شد؛ طوری که تصورشان این بود که با تحریم‌های اقتصادی مشکلاتی برای جمهوری اسلامی به وجود خواهند آورد که طی رهنمودهای رهبری نقشه‌های دشمنان در این مرحله نیز تضعیف شد.

تا به امروز پروژه‌های تضعیف انقلاب اسلامی با شکست مواجه شده است

این شاعر درباره تقابل‌ها در مسأله تضعیف انقلاب اسلامی اظهار داشت: تا امروز پروژه‌های تضعیف انقلاب اسلامی با شکست مواجه شده است و این افراد دارند به روش‌های قدیمی چون تجزیه‌طلبی که اوایل انقلاب شکل گرفته بود و با هشیاری مردم به نتیجه نرسید، برمی‌گردند. منتهی بحث تجزیه‌طلبی که امروزه مطرح می‌شود، عملیات روانی جدی توسط گروه‌های تجزیه‌طلب با سیاست ایجاد شکاف عمیق بین نسل‌ها صورت می‌گیرد. این شکاف، نسل‌ها را ناخواسته در آغوش تجزیه‌طلب‌ها جای داده است. البته از این موضوع هم گذر خواهیم کرد.

 اینجا نقطه‌ای است که نوک پیکان انتقادات را به سمت خودمان بگیریم

وی در ادامه افزود: اینجا نقطه‌ای است که نوک پیکان انتقادات را به سمت خودمان بگیریم. این بحران ما را در آستانه یک اتفاق بزرگ قرار داده است. اگر به این مسأله توجه کنیم حتماً می‌توانیم سربلند عبور کنیم و اگر بی‌توجهی و کم‌کاری کنیم باید منتظر فجایع بزرگ‌تری باشیم. تمرکزمان باید روی فعالیت‌های فرهنگی باشد و از ابزار فرهنگ برای مقبولیت انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

نگاه انقلاب اسلامی به حجاب یک نگاه مترقی به زن است

حامد حجتی در پایان بیان کرد: نگاه انقلاب اسلامی به حجاب، یک نگاه مترقی به زن است، یعنی اگر ما درست عمل می‌کردیم، حجاب باید در انقلاب اسلامی به عنوان یک برگ برنده از حضور زنان در فضای اجتماعی به نمایش گذاشته می‌شد. سال‌هاست که غرب و اندیشه غرب از برهنگی صحبت می‌کند؛ در حالی که همین برهنگی بنیان‌های اجتماعی غرب را تحت تأثیر قرار داده‌ است. این در صورتی است که در مکتب انقلاب اسلامی، قاعده‌ای متقن به نام حجاب داریم. قانون حجاب، مترقی است و باید در خصوص رفتارها صحبت کرد. واقعیت این است که نوک پیکان باید به سمت نهادهای فرهنگی باشد؛ چرا که هیچکدام پاسخ‌گو نیستند و به غیر از چند کار ویترینی در حجاب کار دیگری صورت نگرفته است.

پایان پیام/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول