اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

حمایت سیاست‌گذار از رشد قیمت‌ها در بازار سهام/ رشد ارزش معاملات خرد در بورس

ارزش معاملات خرد در بورس تهران با افزایش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 541 میلیارد تومان رسید.

حمایت سیاست‌گذار از رشد قیمت‌ها در بازار سهام/ رشد ارزش معاملات خرد در بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از دو روز رشد، امروز باز هم با فشار فروش حقیقی‌ها روبرو شد و شاخص کل نیز با کاهش 15 هزار و 684 واحدی به کار خود پایان داد.

پس از پایان معاملات در هفته گذشته، برخی تحلیلگران با اتکا به شرایط نموداری شاخص‌های بورس، این روند صعودی را ادامه دار دانسته و معتقد بودند، بازار بیش از این نزول نخواهد کرد؛ هرچند که احتمال نوسانات کوتاه همیشه وجود دارد.

در مقابل برخی دیگر از تحلیلگران که به مؤلفه‌های بنیادی توجه دارند، معتقدند در میان مدت بازار از گزارش‌های ماهانه و شش ماهه شرکت‌ها تأثیر می ‌پذیرد. پس منتظر گزارش های شرکت های بورسی باید ماند و آنگاه روند آینده بورس را پیش بینی کرد.

اما افزایش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی و رشد قیمت دلار در بازار، باعث رشد نااطمینانی در بازار سرمایه شده است. همین مساله امروز با افت در شاخص‌ها خود را نشان داده و باعث کاهش قیمت اکثر نمادهای بورسی شد.

* برنامه دولت برای حمایت از بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: کاهش عرضه حقوقی‌ها با توجه به دستورالعمل سازمان بورس به بازارگردانان مبنی بر قرار نگرفتن در بخش عرضه و نامه رئیس سازمان بورس به معاون رئیس جمهور، نشان از اراده سیاست‌گذار برای حمایت از بازار در هفته‌های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: فارغ از تایید یا عدم تایید اصل مداخله دولت در بازارهای مالی مانند، این دو اقدام سازمان بورس، سیگنالی برای حمایت از بورس و بازگرداندن اطمینان به سهامداران بوده است. با این حال برای ارزیابی اراده دولت برای حمایت از بازار سرمایه باید تا ارائه لایحه بودجه صبر کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت برای حمایت از بورس برنامه مشخصی را ارائه نکرده و به صورت مقطعی دست به حمایت زده و در بزنگاه ‌ها نیز دست به اقدامات غیرقابل پیش بینی مانند افزایش نرخ بهره بین بانکی زده است. همین پیش بینی ناپذیری یکی از ریسک‌های بازار سهام است.

* آغاز بازدهی منفی در بازار سهام

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 15 هزار و 684 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 330 هزار و 879 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 1.16 درصد بوده است.  

شاخص کل هموزن نیز با ریزش 6 هزار و 360 واحدی در سطح 386 هزار و 137 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.62 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 201 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 160 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 16 درصدی به رقم 12 هزار و 294 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 663 میلیارد تومان بود که 46 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 541 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 21 درصد بوده است.

* خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 485 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات روز شنبه به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو)، خساپا (شرکت سایپا) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و نمادهای خدیزل (بهمن دیزل)، وسالت (بانک قرض‌الحسنه رسالت) و گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های فروش بازار سهام

در معاملات شنبه 27 نماد صف خرید داشتند و 174 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 51 درصدی به 66 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 57 درصد افزایش یافت و 287 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای دانا (شرکت بورس بیمه دانا)، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و ولشرق (شرکت لیزینگ ایران و شرق) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خساپا (سایپا)، فمراد (آلومراد) و حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) تعلق داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول